Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

M

Gestart door svvander, 20 januari 2005, 21:11:44 PM

svvander

U kent ze waarschijnlijk wel, die sporen uit plastic, met het clicksysteem en de grijze bedding... wel, ik heb vandaag weer een minder leuke vastelling gedaan. Mijn baan bestaat deels uit een basisplan uit de M?rklin-boekjes en deels uit een samenvoegsel van probeerseltjes. Het is een baan met een dubbel spoor en deze loopt evenwijdig, ook in de bochten, waar deze door een wissel kunnen overlopen van spoor 1, naar spoor 2 en omgekeerd.
Bij het rijden met meerdere treinen, raken deze elkaar, heel fijntjes in deze bochten...
Niets aan te doen dus of wel?

Wie kan mij hiermee helpen?

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

railbusje

Korte wagons nemen? Bij de welke heb je het?

svvander

citaat:
Geplaatst door railbusje

Korte wagons nemen? Bij de welke heb je het?



Bij allemaal... [:D]

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Dag

Voor railbusje: korte wagons nemen ??  Moeten we allemaal als we M?rklin rijden wagons op 1/120 nemen ?
Als dat de politiek is, dan wordt M?rklin bij speelgoedtreintjes gecatalogeerd, maar zeker niet bij "modeltreinen".

Sven: de tussenafstand zou minimaal (hart op hartafstand) 67 mm moeten bedragen bij een radius van het binnenste spoor van 360 mm (extrapolatie van NEM 112)

Roland

Jurgen

Ik heb ook C-rails, maar geen enkel probleem daarmee. Ook niet met mijn langste wagons. Mijn langste wagons zijn LS-Models I10 en I11 rijtuigen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

railbusje

Heb je altijd wel minstens een parallelle railafstand van minstens 64mm in je bochten? Dat is de standaard afstand bij C-rails. Als je zelf begint te combineren moet je daar wel op letten. Je meet dat best tussen de middenrailcontacten.

n/a

citaat:
Geplaatst door svvander

U kent ze waarschijnlijk wel, die sporen uit plastic, met het clicksysteem en de grijze bedding... wel, ik heb vandaag weer een minder leuke vastelling gedaan. Mijn baan bestaat deels uit een basisplan uit de M?rklin-boekjes en deels uit een samenvoegsel van probeerseltjes. Het is een baan met een dubbel spoor en deze loopt evenwijdig, ook in de bochten, waar deze door een wissel kunnen overlopen van spoor 1, naar spoor 2 en omgekeerd.
Bij het rijden met meerdere treinen, raken deze elkaar, heel fijntjes in deze bochten...
Niets aan te doen dus of wel?

Wie kan mij hiermee helpen?

Sven Vandersmissen



Ik weet niet waar je het over hebt. Leg eens uit. De afstand tussen de
puko's moet 77,5 mm zijn. Voor de radiussen 1, 2 en 3. Tussen r3, r4 en r5 is dat 64,3 mm.

Bovendien heb ik nog nooit meegemaakt dat wagens elkaar raakten in bovenstaande bochten, mits de rails niet boven op elkaar ligt.
Waarschijnlijk is je probeersel toch niet wat het moet zijn.

Bovendien heb je bij het gebruik van r1 bochten radius 36 cm volgens de nemnormen 36 mm vrije ruimte nodig. Vanaf de puko's natuurlijk gerekend.[:D]

rgp

Dag,

Volgens NEM 112:

Als de tussenafstand tussen R1 en R2 77,4 mm bedraagt, kan er geen probleem zijn (R1= 360mm)
Bij R3 en verder zakt hij tot 64.3mm; ook geen probleem
De tussenafstand is zoals ik reeds gezegd heb 67 mm bij een R1 van 360mm
Ik ken de radius van R3 niet maar las de tussenafstand 64.3 mm bedraagt, dan moet hij minstens 400 mm bedragen en dat is ook geen probleem.

Volgens NEM 102 en NEM 103 moet er een vrije ruimte bestaan van 38 mm
(= B1/2+E; B1= 24mm en E= 14mm)
Voor dubbelspoor krijgt men 24+24+14= 62mm (B1+E)

Roland