Onderhoudsbeurt oude locs

Gestart door Steam.N, 30 januari 2026, 17:13:52 PM

Steam.N

Vraagje:

Mijn locs liggen al een tiental jaren ongebruikt op zolder.
Geef ik die, vóór ik er terug mee ga rijden, best een onderhoudsbeurt?
Wat doe ik best (niet)?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

janieburton

Het is best dat je die een onderhoudsbeurt geeft voordat je begint rijden, wielen kuisen, koolborstels vervangen indien nodig als het oude motoren zijn, tandwielen smeren, enz....

Michiel

Ik weet niet hoe het weer is op jouw zolder, maar normaal gezien zou temperatuur en vochtigheid toch vrij stabiel moeten blijven.

In dat geval zal er niet veel ergs zijn gebeurd met de locomotiefjes. Ik zou ze in elk geval een visuele inspectie geven. Evidente dingen merk je dan wel meteen. Wat je eventueel wel kan doen is het wormwiel wat invetten, en de motoraslagers een drupje olie geven.

Waarschijnlijk zal je de locs weer wat moeten inrijden, opdat ze weer een beetje vlot rijden. Je zal zeker ook een railgom over de sporen moeten halen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Zoals Michiel zegt vermoed ik niet dat er zo gek veel mee moet gebeuren. Eventjes een nieuw drupje olie/vet, even schoonmaken van de rails en wielen zal je al heel ver mee komen.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Ronald

Citaat van: Steam.N op 30 januari 2026, 17:13:52 PMVraagje:

Mijn locs liggen al een tiental jaren ongebruikt op zolder.
Geef ik die, vóór ik er terug mee ga rijden, best een onderhoudsbeurt?
Wat doe ik best (niet)?

Eerst gewoon eens even testen op een ovaal. Dan weet je direct wat wel en wat niet goed loopt. Als ze netjes liggen en niet in een woest vochtige omgeving moet het allemaal wel meevallen.

Wat ik zelf meegemaakt heb met gebruikte maar eigenlijk nieuwe locs is dat de olie mogelijk naar 1 kant loopt. Locs liggen vaak (vooral in eerdere jaren) op hun zij in een verpakking. Daardoor kan olie naar 1 kant lopen. Af fabriek werden locs vroeger nog weleens oversmeerd waardoor dit gebeurde.

Dus Jean, gewoon testen en kijken :)

Steam.N

Dank je wel voor de tip.
Binnenkort begin ik er aan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bundesbahnfreak

Ik heb hetzelfde aan de hand maar dan voor H0 loks. Eerst hou ik een 9V batterij tegen de wielen.  Dan merk je al direct waar de lok aan toe is.  De meeste moeten gesmeerd worden maar na die die smeerbeurt lopen ze wel goed.