Nieuws:

Nu in MSM 264 CLUB: 60 jaar RMM

Hoofdmenu

Is deze Märklin 3338 gelijkstroom?

Gestart door BernhardDM, 29 januari 2026, 14:12:15 PM

BernhardDM

Ik heb recentelijk deze Märklin 3338 gekocht.
Zonder sleepcontact, geen probleem, dan koop ik er wel ééntje.
Maar wat is dat met dat metalen plaatje dat het eerste wiel precies verbindt met het laatste wiel?
Blijkt dat daarbovenop de wielen geïsoleerde gelijkstroomwielen zijn.
Maar ik zie geen permanente magneet.
Wat heb ik in handen?
Zelf heb ik geen gelijkstroombaan dus kan ik de loc niet testen.

Als iemand zin heeft om deze over te nemen voor een vriendenprijsje hoor ik dat graag.

7 foto's

Is alvast geen HAMO doos, de 3338 werd blijkbaar ook nooit gemaakt in een gelijkstroomuitvoering.

Dit is een spoel, geen magneet.

Let op het metalen staafje bovenaan die twee wielen met elkaar verbindt. Dit is wel typisch voor een HAMO loc.

Zelfde maar nu loc omgedraaid.

Klaas Zondervan

Ziet er uit als een Märklin loc die is omgebouwd naar 2-rail.
De wielen zijn ook bij de ombouw geïsoleerd. Aan de vorm van de flenzen te zien zijn het nog de originele wielen. Met flenzen die te hoog zijn voor 2-rail bedrijf.

Als het de bedoeling is dat de loc op gelijkspanning gaat rijden, dan moeten er ergens diodes zitten. Misschien aan de onderkant van het printplaatje.

erik de noorman

Er zit geen vaste magneet in en werkt dus normaal op wisselstroom. Je kan er een gelijkrichter inbouwen maar dan loopt de loc niet op vol vermogen en met veel lawaai. Kan omgebouwd worden met dezelfde magneet met een UHL 762OO decoder. Deze werkt zowel anoloog als digitaal (multi). Ik weet door vele wordt de UHL 76200 vergruist maar ik ben er na al die jaren nog steeds best tevreden over.

Erik.