Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Regels frontseinen in Belgie?

Gestart door DasBert33, 06 januari 2007, 19:28:11 PM

DasBert33

Hallo iedereen,

Als je in deze donkere dagen een trein ziet rijden valt het op dat die bijna altijd met 3 frontseinen rijden, als de trein/loc in kwestie een 3de frontsein heeft.Ik meen mij te herinneren dat ik vroeger bij belgische loks nooit het 3de frontsein heb zien werken. Wat is hier de historie van, zijn de regels hieromtrent onlangs veranderd?

Bert
 

trainfreak

citaat:
Geplaatst door DasBert33

Hallo iedereen,

Als je in deze donkere dagen een trein ziet rijden valt het op dat die bijna altijd met 3 frontseinen rijden, als de trein/loc in kwestie een 3de frontsein heeft.Ik meen mij te herinneren dat ik vroeger bij belgische loks nooit het 3de frontsein heb zien werken. Wat is hier de historie van, zijn de regels hieromtrent onlangs veranderd?

Bert



Een treinbesturuder vertelde me onlangs dat ze eigenlijk maar met 2 frontseinen moeten rijden..

Het derde licht is wel verplicht in Frankrijk vb.
Spoorse groeten
Dimitri

13erke

Ook in duitsland moet je met 3 lichte rijden (zie maar naar de 55,16,77)[;)]

Anarchy

Hiervoor zijn geen regels opgesteld. De bestuurder mag het derde koplicht opzetten. Ik spreek wel over Belgi? he [:p]

Klaas Zondervan

In Duitsland en Nederland moeten de treinen met 3 frontseinen rijden.
In Belgi? rijden ze normaal met 2 pitten, maar ik weet niet of 3 pitten echt verboden is.
Ik heb wel een paar keer opgemerkt dat de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel bij binnenkomst in Roosendaal de derde lamp uit doet.

wimmeke

in belgie rijd men steeds met de 2 horizontaal geplaatste koplichten aan (moeten steeds in orde zijn , branden of zovlug mogelijk herstellen) maar het is niet verboden om wanneer materiaal is uitgerust van met 3 frontseinen te rijden

Het is eerder een werkwijze wanneer men verder rijd dan Moescroen om ze niet vergeten te verzetten van 2 naar 3 koplichten [8D]

Peter

Bijna dagelijks zie ik hier rond 10.00 H een 77 of een 78 van Boom naar Antwerpen-Kiel voorbij denderen aan een redelijk hoge snelheid. Meestal branden aan zowel de voor als achterzijde  de 3 frontseinen
Met vriendelijke groeten
Peter

nmbs

is normaal verboden in Belgie.  Nergens in de reglementering is het voorzien om dat derde licht aan te steken in Belgie.  Derde licht moet normaal uitgezet worden aan degrens of aangezet als de trein naar het buitenland rijdt.

Jurgen

Als het donker is zie ik hier ook iedere trein die 3 frontseinen heeft met zijn 3 lichten aan doorrijden. Zo verboden zal dat dan toch ook niet zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

tt4403

citaat:
Geplaatst door nmbs

Nergens in de reglementering is het voorzien om dat derde licht aan te steken in Belgie.



Maar ook nergens in de reglementering staat dat het verboden is de derde koplamp aan te steken [;)]

Het is de treinbestuurder dus vrij deze aan te steken of niet.

Anarchy

Inderdaad,

Staat niet vermeld in HLT dus waarom zou het verboden zijn.

nmbs

er staat dat de bestuurder twee lampen ontsteekt...

Anarchy

citaat:
Geplaatst door nmbs

er staat dat de bestuurder twee lampen ontsteekt...



Maar dat de derde verboden is niet, of zie ik iets over het hoofd?

tt4403

citaat:
Geplaatst door Anarchy

citaat:
Geplaatst door nmbs

er staat dat de bestuurder twee lampen ontsteekt...



Maar dat de derde verboden is niet, of zie ik iets over het hoofd?



Dat staat er inderdaad niet,
misschien kunnen ze het in de HLT aanpassen dat er staat: Minstens twee lampen...

nmbs

Oude ARGSI: Derde koplamp verboden
Nieuwe ARGSI: Locs uitgerust met derde licht, derde licht in dienst.
ARGSI: Algemeen Reglement voor de Gebruikers van de Spoorweg Infrastructuur; samenvatting hiervan = boekje HLT.  Nieuwe HLT is in dienst wanneer de bestuurder uitleg hierover gekregen heeft.  Daarmee dat sommige bestuurders nog volgens de oude reglementering rijden en andere reeds met de nieuwe