Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

reeks 82 als suggestie;

Gestart door n/a, 20 januari 2005, 00:30:07 AM

n/a

Het is al een tijdje geleden dat er nog eens een rangeerlokje uitkwam.
Een 82 is een suggestie die ik graag doe aan fabrikanten als Mehano en Roco. Bestaat wel al als pro model bij Jocadis, maar als seriemodelletje best wel welkom dacht ik, zeker nu de reeks 80 op pensioen is gegaan.

bartie

Volledig mee eens, ben ook nog op zoek naar een rangeerlok tijdperk IV-V. Weet er iemand een site waar een foto van zo'n 82 opstaat?

Groetjes Bart.

tonycabus

Probeer deze eens:
http://www.belrail.be/

Dat is de site van David Deneef, veel fotomateriaal, technische fiches en meer....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

Uit eigenhand heb ik de importeur van Mehano horen zeggen dat een reeks 82/84/85/91/92 te weinig te bied om in model te maken.
Er moeten namelijk 10.000 modellen van verkocht worden. En dat is veel voor een lang apart. Maar zeg nooit nooit
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Peter

Waarom zou dit niet iets kunnen zijn voor M?rklin, Roco of Fleischmann? Het onderstel hebben ze al (260 of 80) Deze drie merken hebben allen een model van deze lok, dus een nieuwe bovenbouw moet toch tot de mogelijkheden behoren.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag

Ik heb het reeds vroeger gezegd inzake aantallen te produceren
10.000 stuks voor een lok is BULLSHIT.
Loks zijn vanaf 1500 stuks en rijtuigen wagons vanaf 500 stuks reeds winstgevend.

Een ander voorbeeld:
Een Zwitsers merk biedt een wagon E in 0 aan 750 euro, in Belgi? zou men die kunnen maken (rekening houdend met alle kosten, dus niet in het zwart) voor minder dan 200 euro.

Waarom die grote hoeveelheden: wel omdat dan de winsten groot (lees zeer groot) zijn.

Roland

diesels

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag

Ik heb het reeds vroeger gezegd inzake aantallen te produceren
10.000 stuks voor een lok is BULLSHIT.
Loks zijn vanaf 1500 stuks en rijtuigen wagons vanaf 500 stuks reeds winstgevend.

Een ander voorbeeld:
Een Zwitsers merk biedt een wagon E in 0 aan 750 euro, in Belgi? zou men die kunnen maken (rekening houdend met alle kosten, dus niet in het zwart) voor minder dan 200 euro.

Waarom die grote hoeveelheden: wel omdat dan de winsten groot (lees zeer groot) zijn.

Roland



U heeft gelijk denk ik. Met de huidige technieken kun je zowel een model veel sneller winstgevend maken als meer verschillende modellen maken vanuit ??n 'mal'. Overigens is het een goed recht van mehano alleen maar zaken uit te willen brengen waarvan zij een dergelijke markt zien (hoewel ik me afvraag of zij 10000 77'ers of evenzovele 51'ers gaan verkopen)

Ik denk dat de 82/73/74 een gat in de markt is voor Belgi?. Er is buiten de beperkt inzetbare 80 geen enkele Belse rangeerloc.

Misschien niet voor Mehano, dan wel voor een Roco of LS Models...

groeten Sicco

D_Loc

Maxim heeft daar een sterk punt. Misschien moet dit maar als verkooppraatje doorgespeeld worden naar ??n van de leveranciers. Roco lijkt me daarbij het meest voor de hand liggend. Ik weet niet of de wielen op gelijke afstand liggen als de reeks 80, als dit het geval is hoeft er 'alleen' een nieuwe kap ontworpen te worden. Ter vergelijking: voor Nederland heeft Roco bijvoorbeeld ook de 'Sik' uitgebracht. Ik verwacht niet dat er hier 10.000'en van verkocht zijn/worden

Toegevoegd:
Intussen heeft Maxim zijn reactie verder uitgebreid waardoor er al een antwoord staat op mijn vraag of de wielen op gelijke afstand staan met de reeks 80.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Thommy

kunnen ze dan niet simpelweg een kap nemen op basis van een model van jocadis?  veel research werk gaat er dan al weg.  Het is namelijk een feit dat ze vanuit een moedermodel gemakkelijk varianten maken.  en met de computer kan je van een moedermodel mooi de digitale gegevens (maten enz.) krijgen.  Of sla ik de bal hier zo mis???

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

Thommy

daar kun je natuurlijk een punt hebben.  zullen idd wel een aantal kleinere foutjes in zitten, zoals je zegt, modellen zijn al enkele jaren oud.

ik vrees ervoor. het model van de 82 leek mij iets beter dan de 80 die ooit door allerlei fabrikanten is gemaakt (jouef/roco/marklin/fleischmann). Maarja, dat was een kap van een V60 omgespoten en ietwat aangepast, de 1 al wat beter als de andere (zo is de jouef eigenlijk op de strepen na een pracht modelleke)

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

diesels

citaat:
Geplaatst door Thommy

daar kun je natuurlijk een punt hebben.  zullen idd wel een aantal kleinere foutjes in zitten, zoals je zegt, modellen zijn al enkele jaren oud.

ik vrees ervoor. het model van de 82 leek mij iets beter dan de 80 die ooit door allerlei fabrikanten is gemaakt (jouef/roco/marklin/fleischmann). Maarja, dat was een kap van een V60 omgespoten en ietwat aangepast, de 1 al wat beter als de andere (zo is de jouef eigenlijk op de strepen na een pracht modelleke)

Greetz

Thommy



Zoals in ene andere thread gezegd zal Jocadis ze vermoedelijk niet meer gaan leveren, dus dan is denk ik de weg open voor andere fabrikanten [:)]

Sicco

bartie

Als ik het dus goed begrijp is er niemand met een Belgische modelbaan in het tijdperk na '65 (wanneer de reeks 80 niet meer ingezet werd) die een rangeerloc heeft of vergis ik mij?

Groetjes Bart.

Thommy

na 65??? de laatste zijn 2004 pas geschrapt!!! check http://www.dieselloconline.net/dossier_80.htm en dan de data's...

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

bartie

Inderdaad, ook nog bedankt voor de tip van die site (staat al bij mijn favorieten). Dan is mijn probleem ook ineens opgelost, en kan ik nog rustig een loc 80 laten rijden op mijn baan.

Bart.

bartie

Heb ondertussen even gekeken naar de loc van Marklin reeks 80 die nu nog te koop is (219 euro). Deze heeft het nummer 260013 en werd verkocht in 1987. Dit gaat nog wel samen met een reeks 25 die ik heb, maar niet met de reeks 77 die pas in 2000/2001 gebouwd werd.
Vermits er verder niet veel opties zijn, zal ik deze aanschaffen en gebruiken tot er eens een latere versie in model uitgebracht wordt.

Groetjes Bart.