Nieuws:

Nu in MSM 263 TREINSAMENSTELLING: De Autozug autoslaaptrein Berlijn – Bordeaux

Hoofdmenu

verwijderen van strooisels en verf

Gestart door janieburton, 24 november 2025, 17:43:39 PM

janieburton

Ik heb op een 2de handsbeurs ooit een gebouw gekocht waar men in overvloed strooisels heeft op gestrooid en het gebouw heeft geweatherd.

Nu is mijn vraag hoe krijg ik dat strooisels en de lijm eraf zonder het plastiek te beschadigen en hoe krijg ik de verf eraf die men heeft gebruikt voor te "weatheren" ook zonder de plastiek te beschadigen.

SuSke

Verwijderen van het strooisel
Je kan hopen dat het houtlijm is, dat krijg je weg door het in warm water te deppen en zo de lijm op te lossen. Alleen mogelijk als ze een wateroplosbare houtlijm gebruikt hebben en dat is gokken.

Is het een andere lijm, dan kan het een zijn die geen oplosmiddel bevat dat je plastiek aantast. Dan zou je de lijm met de nodige voorzichtigheid mechanisch kunnen verwijderen. Met een scalpel-mesje een beetje aan de randen pulken om te zien of eriets loskomt.
Is het een lijm met een oplosmiddel, dan kan je het vergeten.

Zelfde scenario met verf.
Als het een acryl verf is, kan je die in eerste instantie proberen af te borstelen onder warm water met een oude tandenborstel of dergelijke. Ik gebruik soms de Lifecolor Airbrush CLEANER waarmee je oude acrylverflagen voorzichtig kan verwijderen, maar het is nog altijd een delicaat werkje.
Is er een primer gebruikt, dan wordt het al veel moeilijker.
Enamel verven  kan je vergeten.
Olieverven kan je proberen terug op te lossen met een thinner of speciale olieverfremover.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Dank je voor de tips.