Nieuws:

Nu in MSM 264 TEST: Sudexpress Euro9000 | Märklin/Trix Laads

Hoofdmenu

Antislipbandjes ( ASB) soepel maken

Gestart door ERVIN, 13 november 2025, 08:20:51 AM

ERVIN

Er is een loc die zijn antislipbandje heeft gebroken en er dient dus een nieuwe gestoken te worden , ik heb de juiste maat hier nog liggen , maar door al die jaren dat ze hier lagen zijn ze precies wat stroef geworden?
Is er een mogelijkheid om ze terug wat soepeler te maken zodat ze beter rond het wiel kunnen?

erik de noorman

Warm water met een drupje dreft misschien eens proberen en daarna goed naspoelen.

Erik

Klaas Zondervan

Die bandjes verdrogen in de loop van de tijd. Je kunt beter nieuwe aanschaffen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Klaas Zondervan op 13 november 2025, 10:13:43 AMDie bandjes verdrogen in de loop van de tijd. Je kunt beter nieuwe aanschaffen.
helaas....

den T

Wat is de meerwaarde van anti slipbandjes. De wielen waarop deze bandjes liggen delen toch niet mee in de stroomafname.
groetjes Julien

SuSke

verbeteren van de trekkracht van de loc. Anders moet die zwaarder worden om meer tractie te kunnen geven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: den T op 13 november 2025, 18:09:08 PMWat is de meerwaarde van anti slipbandjes. De wielen waarop deze bandjes liggen delen toch niet mee in de stroomafname.
groetjes Julien

Een modelloc heeft niet genoeg adhesie in verhouding tot gewicht/grootte van een echte loc, vandaar....

;)

Herwig

en de meeste modellocs hebben ook geen (model)zand bij om op de modelsporen te strooien ...

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 14 november 2025, 21:53:16 PMen de meeste modellocs hebben ook geen (model)zand bij om op de modelsporen te strooien ...

Misschien een drupje contactlijm tussen wiel en rail, Herwig?  ;D  ;D  ;D

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: den T op 13 november 2025, 18:09:08 PMWat is de meerwaarde van anti slipbandjes.
Inderdaad, verbeteren van de trekkracht. Maar ik haat die dingen en als ik de kans krijg vervang ik wielen met bandjes door wielen zonder. Als je een bijna vlakke baan hebt, dan zijn die bandjes helemaal niet nodig.