Nieuws:

Nu in MSM 263 TREINSAMENSTELLING: De Autozug autoslaaptrein Berlijn – Bordeaux

Hoofdmenu

Welke Viessmann verlichting voor LSM/Jocadis stelletjes/tweetjes/AM?

Gestart door XA4, 08 november 2025, 12:21:35 PM

XA4

Hallo,

Op CoolTrain lees ik bij de LSM/Jocadis stelletjes dat deze voorbereid zijn voor de inbouw van interieurverlichting (is dit bij alle modellen het geval?) maar er staat geen artikelnummer bij.
Ik heb hier op het forum eens gezocht onder 'Viessmann Jocadis' maar geen antwoord gevonden.

Ik ben trotse eigenaar van een aantal stelletjes maar ze hebben niet allemaal sound of verlichting. Nu zou ik in de toekomst toch wel graag verlichting inbouwen in elk stelletje.

Is dit trouwens moeilijk zelf te doen? Ik hoorde van de verkoper van het stelletje dat het toch wel moeilijk (of minstens zeer delicaat) is om ze te openen. Al heb ik geen schrik om dit zelf te doen want ik ben nog wel een handige Harry ben met een 'steady hand'  :D

Er bestaan wel een aantal verschillende LED-strips van Viessmann dus graag hoor ik welk nr. ik nodig heb.

Het lijkt me wel correct warmwitte LEDs te gebruiken toch? Ik denk niet dat er vroeger echt fel wit licht bestond, behalve TL-lampen dan misschien. Hoewel, ik heb in een bijgebouw van m'n woning nog een oude TL-lamp hangen en die geeft toch wel zeer geel licht af!

Of kan ik beter zelf een Chinees LED-stripje erin hangen? Al zou ik dit persoonlijk eerder doen in gewone wagons en voor de stelletjes wat kwalitatief materiaal (Viessmann) kopen zodat ik ze niet elke x tijd opnieuw moet openen omdat er een ledje stuk is gegaan; iets wat toch wel eens durft voorkomen bij de goedkope strips. Al is het altijd een beetje kwestie van geluk natuurlijk. Ik heb goedkope LED-strips die al jaren werken zonder problemen en andere die na een jaar al meerdere defecte LEDs hebben.

Alvast bedankt voor jullie info en eventuele ervaringen met het inbouwen hiervan  ;)
Belgisch materieel | H0 | 3-rail (AC) | Digitaal | Tijdperken IV, V & VI (in mindere mate)

Peter

Ik heb tot nu altijd de verlichting strips van Malutronik gebruikt Goede keuze en verlichting strips van verschillende lengte
En Goedkoop, zelfs met verzending inbegrepen
Met vriendelijke groeten
Peter

lux161

CiteerEr bestaan wel een aantal verschillende LED-strips van Viessmann dus graag hoor ik welk nr. ik nodig heb.

Viessmann 5049 (zie de handleiding)
Lijnen 42,43,162 en 166 (1990 -1998)
2r DCC HO

JerryCrazy

CiteerHet lijkt me wel correct warmwitte LEDs te gebruiken toch? Ik denk niet dat er vroeger echt fel wit licht bestond, behalve TL-lampen dan misschien. Hoewel, ik heb in een bijgebouw van m'n woning nog een oude TL-lamp hangen en die geeft toch wel zeer geel licht af!

Als je naar de meeste treinen uit de jaren 70 kijkt, waren dat neonlampen, maar met een kap (van ondoorzichtig plastic) die het licht een beetje geel maakte.
Warm wit is dus absoluut aangewezen bij neonverlichting op Belgisch materiaal.

Gemoderniseerd

XA4

Bedankt voor jullie antwoorden en Jérôme extra bedankt voor de foto's!

Ik voel me nu wel wat dom... dat ik niet in de handleiding heb gekeken  :-[  Goeie tip Bernard  ;D  Ik denk dat ik wel voor de Viessmann 5049 ga dan.

Peter, gezien LS/Jocadis de strips van Viessmann zelf aanraadde zal ik toch hiervoor gaan denk ik. Al is de tip van Malutronik zeker ook welkom. Ik bekijk het nog eens.

Ik heb wel nog nooit zelf eentje geopend dus ik vraag me ook nog af wat er exact bedoelt wordt met "Voorbereid voor binnenverlichting van Viessmann".
Betekent dit dat er een soort geleider voor de LED-strip is voorzien in het dak of gaat het enkel over de elektrische aansluiting, of ...?
En zijn dan alle stelletjes van LS/Jocadis hierop voorbereid of enkel bepaalde modellen? De oude, originele stelletjes van Jocadis zelf zullen dit niet hebben vermoed ik maar die heb ik toch niet; enkel deze van samenwerking LS/Jocadis.
Belgisch materieel | H0 | 3-rail (AC) | Digitaal | Tijdperken IV, V & VI (in mindere mate)

Thommy

ik heb in de mijne, oudste model omgebouwd met de EVE-motorisatie, deze https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d1265_Binnen-verlichting.html gezet. Kun je ook nog digitaal kiezen dat niet alle lichten branden, kun je dimmen,...
Greetz

Thommy