Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM56

Gestart door yannick, 04 januari 2007, 09:37:46 AM

trainfreak

citaat:
Geplaatst door belair

Kreeg de schrik van mijn leven, er stond op het adres blad die onder het plastiek zit "verschijnt tweemaandelijks". Zal wel een foutje zijn zeker????????????????


Luc



Is me ook opgevallen. Op het boekje staat onafhaneklijk maandblad. Ze zijn het misschien vergeten te vervangen vorig jaar[:p]
Spoorse groeten
Dimitri

EricVW

Mijn MSM ontvangen op 29/01/2007
Wij mogen niet klagen het is nog altijd geen februari
Eric

Peter

Blijkbaar heeft iedereen (ik ook) zijn MSM ontvangen. Wat me wel opvalt tegen vorige nummers dat er weinig over de inhoud gesproken wordt. Ik persoonlijk vind hem dit keer minder interessant dan anders, maar dat zal wel aan mezelf liggen. Smaken verschillen natuurlijk.
Wel blijf ik het spijtig vinden van die veranderde uitgifte datum. In de praktijk zal dat waarschijnlijk betekenen dat het nummer met de uitgebreide "MESSE" informatie, pas eind maart zal komen. Het speciaal Messe nummer van de Miba daarentegen verschijnt reeds op 22 februari. Maar goed dat ik daar ook een abo. op heb.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

Mischien zal in het volgende nummer al het nieuws uit Neurenberg staan, aangezien MSM een week later komt.
Tom

janjozef

Vorige jaren kwam MSM in februari ook al wat later en stonden de nieuwigheden van de messe er ook in
Wat betreft de inhoud van dit nummer kun je wel eens gelijk hebben Peter. maar dat is strikt mijn mening

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Mij hebben vooral de plasticard-zelfbouwprojecten bekoord: de molen en de waterzuil. Bij beide miste ik echter wel een schaaltekening van het geheel. Zo heb ik geen idee - en ik kon het ook niet vinden in het artikel - hoe lang de gekromde buis van de waterzuil moet zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Dat zal wat afhangen van de afstand van de zuil tot het midden van uw spoor en dan nog iets bij tellen. Dan kan ik zelf wel bedenken. Dat er bij de molen geen plan is vindt ik ook spijtig. Naar de beurs van Birmingham had ik ook graag geweest, alleen de afstand is wat ver om met de wagen te doen en met het vliegtuig wordt het wat duur.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

guy holbrecht

Jan,

Nochtans zijn wij wel met de wagen geweest. We hebben er wel een weekendje Engeland van gemaakt. Zaterdagochtend om 02.30 op pad. In Calais de Shuttle genomen en met de wagens doorgereden tot in Birmingham. Zelfs nog bijna een uur te vroeg in Birmingham. M.a.w. we hebben aan de ingang nog een tijdje moeten wachten. Desalniettemin een fantastische beurs. Overnacht in Stattford-Upon-Avon. De volgende dag Pendon bezocht, het toppunt van landschaps en spoorwegmodelbouw. Daarna nog een leuke namiddag te Didcot in een voormalige stelplaats van de Great Western. Je acht het niet voor mogelijk wat daar in Engeland zoal kan. Een twaalftal rijvaardige stoomlocs (en niet van de kleinste) en een achttal in volledige revisie en herbouw. En dat alles met eigen middelen, de club (5000 leden!) kocht zelf de volledige stelplaats in werkende toestand. Ze hebben zelfs een exacte replica, in werkende toestand, van een breedspoorlocomotief nagebouwd. Daarna terug naar de Shuttle en pas zondag rond middernacht terug thuis. Direct voor herhaling vatbaar.

Groeten,
Guy

T03

citaat:
Geplaatst door janjozef
Naar de beurs van Birmingham had ik ook graag geweest, alleen de afstand is wat ver om met de wagen te doen en met het vliegtuig wordt het wat duur.

Jan




Idee [:I]
Misschien voor volgend jaar een trip organiseren met de leden van dit forum die willen meegaan.
Marc
"I have a train riding in my brain"

janjozef

Guy, dat zal dan voor de bestuurders een zeer vermoeiend weekend zijn maar toch een volgende keer ben ik ook kandidaat

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jean-luc

Vrienden,

Ik heb plannen van molens gezocht en niet gevonden. Dit staat trouwens in de aanhef van het artikel vermeld. Jammer, ik had er trouwens graag eentje gepubliceerd. Vergeet niet dat een plan vinden de eerste stap is, toestemming krijgen van de auteur is soms een andere zaak maar dit is hier in feite niet aan de orde.
In het artikel van de molen staat ook vermeld dat mijn echtgenote en ik heel wat gezellige uurtjes op molenjacht geweest zijn. De gebouwde molen bestaat niet echt (misschien in 1835 maar dan is hij nu reeds lang afgebroken) het is een samenraapsel van wat we gezien hebben en de raad van molenkenners erbij.
Bij de zelfbouw van gebouwen gaat er heel wat tijd (heeeel veel) op in de studie van het bouwwerk. Soms zelf meer dan 1/3 van de tijd; vooral als je niet over een plan beschikt. Bij de watertoren van Steenbrugge was dat anders, daar was vooral de bouwwijze soms een hoofdbreker.
Om zelf zo'n plan van een molen te tekenen kan ik onvoldoende schetsen.

Groeten, Jean-Luc

poco loco

Gisteren in brievenbus.

En in de eerste reacties hier bemerk ik een steeds terugkomende kritiek:
waar is bouwtekening?
waar is het plan?
Niet dat MSM daar consequent in gebreke blijft, verre van, maar wordt het niet stilaan tijd om rekening te houden met het feit dat een magazine dat over allerlei thema's en via allerlei technieken zelf(om)bouw 'promoot' rekening houdt met het feit dat de lezer in het begin van het artikel van niks weet (Martine Thange stelt haar nieuwsteksten op met haar bomma in het achterhoofd: als DIE het begrijpt, begrijpt iedereen het).
Laat mij nu niet verkeerdelijk de indruk wekken dat het MSM-jargon (die frans<->nederlandse vertalingen, hee) hier het struikelblok is, daar heb ik mij al lang mee verzoend.
Het gaat over een gebrek aan BOUWPLAN.

Ik mis in nr56 het (ongetwijfeld simpele, en dus voor de vele modelbouwliefhebbers die over een kleine oppervlakte beschikken interessante) baanplan van "Thionville". De omslachtige
beschrijving ervan was dan overbodig.

Gerolf, in het populistische boekwerk "De reizigers worden verzocht in te stappen", staat her en der louter decoratief en ter bladvulling een nauwkeurig plan (t/m ondergrondse structuur en afmetingen) van een belgische waterkraan.
Ik steek dat 1 dezer in je brievenbus.

Eigenlijk bladerde ik eerst naar het hoofdstuk over de industielocs, vanwege dicht bij mijn thema . Blijkt dit over een ombouw te gaan waar kop nog staart aan te krijgen is.
Er moet eerst vanalles opgevuld worden ("start met het dichtmaken van de uitsparingen in de kast"??) en dan nogmaals vandattum ("begin met het het opvullen en bijvijlen van de gaten die ontstaan zijn door het wegsnijden van diverse onderdelen"??). Van non-info gesproken! Moet ik het daarmee doen?

WAAR IS HET PLAN??

NB: Dat het mislukte resultaat dan nog verstopt wordt is helemaal te gek voor woorden: of je pubiceert je fouten 'full monty' (daar kunnen we ook van leren!) of je weerhoud je tot je trots overwonnen is. Dat 'zeiltje' over de motorkap bezorgde mij al bij de eerste foto een frons en daar zouden wij dan de inspiratie moeten halen...
 
Groeten, luc.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door jean-luc
Om zelf zo'n plan van een molen te tekenen kan ik onvoldoende schetsen.
Als 't voor MSM is, ben ik steeds bereid om te helpen [;)]
Laat het overigens duidelijk zijn dat de verdere bouwbeschrijving prima is, het resultaat ook trouwens [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door poco loco
Dat 'zeiltje' over de motorkap bezorgde mij al bij de eerste foto een frons en daar zouden wij dan de inspiratie moeten halen...
Ik vind dat eigenlijk w?l een goeie vondst. Misschien wat "overdone", maar een nuttige tip voor hen die ergens een al te ernstige beschadiging aan een model hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door poco loco
Dat 'zeiltje' over de motorkap bezorgde mij al bij de eerste foto een frons en daar zouden wij dan de inspiratie moeten halen...
Ik vind dat eigenlijk w?l een goeie vondst. Misschien wat "overdone", maar een nuttige tip voor hen die ergens een al te ernstige beschadiging aan een model hebben.



Gerolf,

[:D] jij positivo!
Bedenkelijke tip (is dat realistisch?).

En naast de kwestie: het artikel gaat over de ombouw van een loc , die op onbegrijpelijke wijze gebeurt en waarvan we niets van het resultaat te te zien krijgen, noch van de vertreksituatie.

groet, luc.