Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM56

Gestart door yannick, 04 januari 2007, 09:37:46 AM

belair



Ben je hier iets mee Gerolf?
mvg
Luc

belair








De oostmolen is ??n van de twee molens die Gistel, de stad waar ik woon, rijk is. Momenteel zijn ze bezig met het restaureren van deze molen na het afbreken van ??n van de twee wieken enkele jaren geleden. Er is volgens mij een artikel uitgekomen in een MSM, was het nummer 4, ik weet het niet, maar het was toch iets over de molen in Gistel.
mvg
Luc

Tom

Hey, die restauratie gebeurt waarschijnlijk door mijn nonkel, hij is bij mijn weten de enigste molenbouwer in Belgi
Tom

belair

Vroeger was er molenbouw Peel uit Gistel, maar die is gestopt. Goed mogelijk Tom dat het uw nonkel is die de werken uitvoerd. Dan zal het voor jou geen moeite zijn om aan een plan te raken?
mvg
Luc

kasteel

MS 35 - de Oostmolen  - fietstochtje door de polders
-maar geen plan
Jan

Rochevalien

Ik kan mij bij die kritiek over het ontbreken van bouwplannen en tekeningen in MSM alleen maar aansluiten.
En dat terwijl er hier(op hun eigen forum noatabene!) na een simpele vraag plotsklaps tekeningen getoond worden.Dit is echt stom en eigenlijk onvergeeflijk.Zelfde opmerking ivm die waterzuil,ok je kan niet ?lk boek hebben/kennen over Belgische spoorwegen maar een simpele vraag is vlug gesteld en wordt hier zeker beantwoord .
Volgende keer beter?

Gerrit

belair

Terwijl we over bouwplannen bezig zijn, bestaan er bouwplannen op het internet om HO huizen, industrie of stations te bouwen?
Luc

Gerolf

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet van plan zelf een molen te bouwen. Waterzuilen (ooit) wel.
Voor scratch-building-projecten heb je echter op ??n of andere manier een bouwtekening nodig. Die tekening hoeft niet supergedetailleerd te zijn, maar de belangrijkste maten moet je er toch uit kunnen afleiden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

oeps [:D][:D][:I] even over ijverig, sorry Gerolf. Weet jij misschien of er ergens op het net plannenvoor huizen, industrie of stations HO te vinden zijn.
Luc

jean-luc

Vrienden,

Die tekeningen hierboven had ik op het internet inderdaad ook gevonden! Probeer op basis daarvan maar eens een molen te bouwen ...
Ik publiceer liever geen tekening als ze niet doeltreffend kan zijn. Ik denk toch wel dat het artikel voldoende door tekst en foto's gestofferd is. Mijn bedoeling is vooral mensen op ide?en brengen en hen diverse technieken en inzichten bijbrengen met bepaalde materialen; het is geenszins de bedoeling dat de lezers dezelfde molen gaan nabouwen. Daarvoor refereer ik trouwens ook naar die molensite, inspiratie genoeg.
Anderzijds heb je gelijk, er is geen plan bij. Maar zoals ik reeds geschreven heb in het artikel en op dit forum: ik vond er geen die goed en duidelijk waren voor publicatie. De plannen die hierboven afgebeeld staan zouden geen enkele meerwaarde gegeven hebben aan het artikel.

Groeten, Jean-Luc

belair

Ik denk dat er bij de "dwarsliggers" nogal wat kraks zijn in zelfbouw. Tony heeft daar ook al eens een mooie boederij gemaakt, ook zo'n prachtstuk.
mvg
Luc

mini-bs

dat artikel over de molen was heel goed, er zaten zoveel originele ideetjes in... stroomdoorvoer, houten structuur... echt fantastisch.

 

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Mij hebben vooral de plasticard-zelfbouwprojecten bekoord: de molen en de waterzuil. Bij beide miste ik echter wel een schaaltekening van het geheel. Zo heb ik geen idee - en ik kon het ook niet vinden in het artikel - hoe lang de gekromde buis van de waterzuil moet zijn.


Dag Gerolf,
op mijn site, deel documentatie, staat er een 'boek', Manuel du Piqueur des Chemins de Fer (sorry, in het frans [:)]). Je laad die boek binnen, de html-versie, of de pdf-versie (opletten : zwaar [:)]).
Bij de html-versie, zoeken op 'colonnes hydrauliques', bij de pdf-versie, bladeren tot blad 345.
Dit zou u moeten interesseren.

ps.: sorry voor mijn frans en nederlands ...


Gerolf

citaat:
Geplaatst door dgrr57
Dit zou u moeten interesseren.
... en mij niet alleen, denk ik! [:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door dgrr57
Dit zou u moeten interesseren.
... en mij niet alleen, denk ik! [:0]



Amaih! Formidabele site, trouwens [:0][:0].

Gerolf, sorry was met mijn 'colonne' nog niet tot in mortsel geraakt, maar ze zit morgen in je bus.

groet, luc.