MSM 261

Gestart door doomslu, 17 september 2025, 09:35:25 AM

doomslu

Deze week in de brievenbus van de meeste abonnees: MSM 261.
Je mag het nummer in de dagbladhandel verwachten vanaf 27 september.

Lees hier de nieuwsbrief

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

leuk die samenstellingen(eigenlijk mijn favoriete leesvoer) ik veronderstel in combinatie met de trein naar Keulen?

Michael

Net ontvangen in Swifter,bant
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Tothebeach

Ook hier net binnen

Groet,
Michel

Dakota

Mooi artikel over de modelspoorweg van IJmuiden. Spijtig dat er zo weinig artikelen verschijnen over FREMO. Hoe zit dit in zijn werk? Welke besturing wordt hier gehanteerd? Sein inrichting en beveiliging? Zou wel eens interessant zijn zeker bij de 35ste verjaardag van FREMO Nederland eens wat meer te weten te komen over deze Hobby groep.

Mvg
Jan

Herwig

Citaat van: Dakota op 14 november 2025, 17:00:30 PMSpijtig dat er zo weinig artikelen verschijnen over FREMO. 

In België is Fremo (zo goed als) nooit écht present geweest. .
Weet 'k uit ervaring (jaren negentiennegentig).
Er waren moedige pogingen, maar die hadden nauwelijks belangstelling noch succes ....

Dakota

Citaat van: Herwig op 14 november 2025, 21:42:49 PMIn België is Fremo (zo goed als) nooit écht present geweest. .
Misschien omdat het zo onderbelicht is al die jaren dat de men niet af weet van deze treinmodelbouw groep. Ik ben er ook maar toevallig op gestoten. Het help natuurlijk ook niet wanneer je naar informatie zoek op hun websites dat heel wat links niet meer werken. Er verwezen wordt naar oude niet up to date websites. Contact adressen niet meer bestaan.  ::)
Het zal misschien ook niet helpen dat wij als Belgen het niet zo hebben met regeltjes ;)  :-X
Maar ik vind het concept wel niet slecht. Wat ik ook opmerk als ik YouTube filmpjes vind, dat er heel wat jonge enthousiastelingen mee doen aan deze events. (Vooral in Duitsland) Misschien toch geen slecht idee om jongeren voor de hobby te winnen. Bovendien je hebt er niet veel plaats voor nodig en je kan met een beperkt budget aan de slag. Vindt het wel jammer dat een deel van de treinmodelbaan hobby zo onderbelicht is. Onbekend is onbemind zeker. :-\

Herwig

>     https://modulhorail.hetlocje.org/[
       !

ModulH0Rail  is  een variant, een evolutie,  van Fremo

SuSke

De vroegere MSM-module baan https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/board,95.0.html is eigenlijk ook nooit echt warm onthaald.
Hoeveel bakken zouden er indertijd gemaakt zijn? 15 tot 20 stuks... waarvan er een heel deel in N-schaal zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Allen,

Dat Fremo niet van de grond gekomen is, hebben ze vooral aan zichzelf te danken.  In de jaren 90 inlichtingen gevraagd.  Antwoord: eerst lidgeld betalen.

@Suske:
1. modulebanen: een oud zeer: Ooit werden er nationaal door Febelrail normen opgesteld voor modulebanen.  Enkel De Pijl heeft een modulebaan naar die normen gebouwd (+/- 100 modules).
2. Ook vandaag nog vinden clubs het belangrijk om het warm water uit te vinden ipv bestaande normen te gebruiken. Tja

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Floris

zal eerder zijn dat de normen niet zo heel bekend zijn en (de expobaanpraktijk een beetje kennende) de meeste plannen aan de toog of na het diner ontstaan als schets op een bierviltje of servetje...

Alan On Track

Citaat van: Floris op 15 november 2025, 15:48:18 PMzal eerder zijn dat de normen niet zo heel bekend zijn en (de expobaanpraktijk een beetje kennende) de meeste plannen aan de toog of na het diner ontstaan als schets op een bierviltje of servetje...
Inderdaad, ik heb nog nooit van die normen gehoord, en in de club heb ik er ook nog niet veel over horen praten. Nieuwe banen van MSC Het Spoor worden doorgaans na een pint of vier ontworpen aan de grote tafel van Hotel Mitland in Utrecht tijdens OntraXS.

Verder lijkt Modul-H0-Rail me toch een best leuk Belgisch alternatief. Best veel modulebanen kunnen gewoon aan elkaar gekoppeld worden mits een geschikte tussenmodule, en op Modul-H0-Rail krijg je de kans om dit te doen. Zowel banden die aan de Fremo-normen voldoen als gewone modulebanen die niet noodzakelijk naar bepaalde norm gebouwd zijn kunnen hierdoor meedoen. Dat verlaagt de deelnamedrempel toch enigzins.

Zulk consept heeft toch wel enig succes als ik zie hoeveel banen eraan deelnamen de afgelopen jaren. T'is dat ik met Sehr-Am-Üzant in Zwitserland zit tijdens Modul-H0-Rail 2026, anders had ik graag nog eens meegedaan.
Modelbouw is een kunst