Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Vastleggen van sporen op ondergrond

Gestart door dieseltje, 18 januari 2005, 23:24:34 PM

dieseltje

Voor m'n schaduwstations heb ik ervoor gekozen 4 cm kurk te verlijmen op MDF ondergrond.  Ik vraag me nu af hoe ik best m'n sporen bevestig op deze kurk.  Vooral in de klimspiralen kan dit nogal problemen geven...  Sporen zijn flexibels van peco.
Lijmen ? en zo ja, welke lijm ?  Nagelen ? en zo ja wat met geluiden ?
Op de zichtbare gedeeltes van de baan ga ik 'Track bed' (5 mm dikke "mousse" van Woodland Scenics)gebruiken als isolatie.  Na balasten zullen de sporen daar wel vast komen te liggen neem ik aan.
Maar in de onzichtbare gedeeltes ben ik niet van plan om ook nog alles eens te gaan ballasten...

Peter

Hallo Benny,

De ondergrond van mijn ondergrondse afstelsporen is multiplex van 12 mm. De sporen heb ik hier gewoon op vastgemaakt met nageltjes van het merk "Arnold" N-spoor. Ja ik weet wel, mijn baan is H0 maar de nageltjes zijn goed genoeg voor dat doel. Ik heb geen problemen met geluid omdat de multiplex om de 30 ? 35 cm ondersteunt word door dwarslatten. Ook moet je oppassen de nageltjes niet te vast aan te drukken. Van het moment dat ze het spoor tegen het hout drukken is voldoende.
Op mijn baan zelf gebruik ik 4 mm kurk met daarop de sporen met Patex gelijmd (niet te veel, om de 5 ? 6 biels is voldoende. De rest doet de lijm tijdens het balasteren wel.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Ik vind niet dat ge moet proberen alle geluid van het rijden te dempen dat heeft toch iets als een trein met enkele wagons over de sporen rijd, nu ik zou nooit meer met M-rails rijden teveel is teveel. Nu moet ik zeggen dat ik 4cm kurk wel veel vind, Ik veronderstel dat het 4mm zal zijn, en ik zou ze er gewoon op nagelen wel zorgen dat wissels en de aaneenzet tussen 2 sporen vast liggen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Ik gebruik ook 4mm kurk, maar dan twee lagen van 2mm halfoverlappend op mekaar. Deze kleef ik met gewone bison-tix, een kontaktlijm die nog wat elastisch blijft (en dus geluiddempend).
De rails leg ik eerst vast met zelfgemaakte klemmetjes (gewoon een blokje afvalhout met een houtschroefje erdoor) en daarna druppel ik verdunde houtlijm tusen de biels. Na enkele dagen drogen kunnen de klemmetjes eraf en voor het volgende railgedeelte gebruikt worden.
Er is dus geen metalen (en dus geluidsoverdagende verbinding) tussen rails en de 12mm multiplex-onderbouw (die trouwens op veel plmaatsen ondersteund wordt). Een en ander kan je vinden op mijn site onder constructie/onderbouw.
Ik heb het gevoel dat ik deze uitleg al eens ingetikt heb, maar misschien was dit op een ander forum ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

en hoe belet ge dat uw houtlijm uw wissels mee vastlijmen, want die verdunde houtlijmt kruipt toch overal tussen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marimon

Is het juist dat je wissels NIET met de railschoentjes aan de rails moet koppelen maar ze dus gewoon vrij tussen de rails legt en ze met de nodige koppelingen (lees: draadjes) verbindt met de rails om ze alzo van stroom te voorzien?

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

aan janjozef:
 Door met uw houtlijm ver uit de buurt van de bewegende delen te blijven. Let op : ik gebruik NIET de ballasteer-methode (eerst besproeien met ontspannen water), maar druppel verdunde houtlijm rechtstreeks op een droge ondergrond.

aan marimon:
 Ik gebruik de railschoentjes alleen als mechanische verbinding tussen de rails. Alle elektrische verbindingen gebeuren door elk stukje rail apart aan te sluiten (met een gesoldeerde verbinding aan de onderzijde van de rail).
Die draadjes worden onder de baan gsoldeerd aan een gemeenschappelijke, dikke geleider (VOB installatiedraad van 1,5 mm2), die parallel loopt onder het spoor.
Op die manier heb je geen spanningsverliezen of verbroken verbindingen door de rails zelf (vb. door het insijpelen van verdunde houtlijm in een railschoentje ...)

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marimon

Gerolf,
Onder mijn baan heb ik een gemeenschappelijke dikke geleider liggen. De vraag was in feite of het de gewoonte is om geen railschoentjes te gebruiken voor de wissels om ze bij een eventuele defect gemakkelijker te kunnen wegnemen voor herstelling.
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

Marc,
Mijn misverstand dus. Zelf gebruik ik, zoals genoemd, overal railschoentjes.
Hoewel, voor verdekte wissels heb ik wel eens gezien (ik dacht zelfs in MSM) dat een wissel samen met aandrijving op een stukje hout werd geplaatst, dat dan als geheel afneembaar was voor eventuele herstellingen.
Dit lijkt me geen slecht idee voor ondergrondse wissels. Voor zichtbare wissels lijkt me dat niet te doen.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marimon

Juist Gerolf, het komt van Jacques LePlat denk ik. En zoals jij het voorstelt komt het beter uit. Enkel bij verdekte opstelling.
Bedankt.

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

argilla

ik gebruik piepschuim.je kan er mee lachen maar...het zijn plafondtegels van 50x50 gekleefd met houtlijm op de ondergrond. Afwerking gebeurt met hoogglanslak bruin in 2 lagen( de eerste laag wordt opgezogen door het isimo) Na droging geeft dit een harde toplaag ( een soort van verglazuurde verglaazde laag) die sterk is. Daarop de rails gekleeft met houtlijm. Voordeel is je kan altijd veranderingen aanbrengen.Terug schilderen en klaar is kees.Op het oppervlak blijft het railbed heel goed kleven ( water afwasmiddel en strioosel) voordel het is spotgoedkoop , snijden geen probleem ( de tegel is 5mm dik) en geen storende geluidjes; wel integendel zelfs het klik-klak van de treinwielen op de rails is hoorbaar.Het probleem van witte stukjes die afbreken of eruit floppen geburt niet ( door de harde toplaag nu ...weer niet gaan overdrijven en zware mechanische dingen doen hehe) maar gewoon behandelen en ja hoor het is prachtig matriaal .
Trouwens in het tuinspoormilieu gebruikt men piepschuim van 2 cm zelf om huizen mee te bouwen wist je dat ??? (= tussendoortje in Ho mag ook niet)



de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

"ik gebruik piepschuim.je kan er mee lachen maar..."

Ik lach niet! Elk voor mij nieuw idee, dat bovendien nog goedkoop is (lijk ik een Nederlander?) juich ik toe.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw