Nieuws:

Nu in MSM 269 PRAKTIJK: De Julianabrug van Markenburg | Sparren maken met een bouwpakket van Unique Scenery Products | Een lading lange damwanden

Hoofdmenu

Beginnersvraag HOe

Gestart door Bundesbahnfreak, 16 augustus 2025, 17:35:42 PM

Bundesbahnfreak

Hallo,
De plannen voor een smalspoor HOe gedeelte op de baan begint te rijpen.  Het voorziene thema is DB jaren 70/80.  Hierdoor viel mijn keuze op een Bemo BR 251 (V51) met bufferwagen en normaalspoorwagen op HOe lorries..  Zijn er zaken waar ik in het bouwen ervan aandacht moet geven, die verschillen tov normaalspoor?  Ook: wat is de max hellingspercentage?  Wat is de hartafstand HOe naast een stuk normaalspoor?  Enz.
Grtn
Rudy

Tothebeach

Hoewel ik al jaren smalspoor bouw, heb ik eigenlijk geen idee. Volgens mij zijn er wel standaard voorschriften, maar dat betreft dan wel de grotere netwerken zoals er in Zwitserland rondrijden. In het voormalig Oost-Duitsland zou het kunnen dat er ook een soort standaard werd aangehouden, maar dat lijkt me eerder de lokomotieven te betreffen dan de emplacementen.
Bij zeker de kleinere maatschappijen en spoorlijntjes deden ze niet zomaar wat, maar ik denk niet dat je echt kunt spreken van standaardvoorschriften.

In model lijkt het me belangrijk om een paar aspecten in de gaten te houden. Gezien de lok die je op het oog hebt en het rolbockvervoer lijkt het me belangrijk om het hellingspercentage dat voor h0 gehanteerd wordt, niet te overschrijden.
Voor je ruimteprofiel lijkt me de Morop norm (NEM 104) wel handig. En aan de hand daarvan zou ik mijn hart op hart afstand bepalen.
Voor het baanlichaam zou NEM 123 nog een idee kunnen zijn.

De gehanteerde normen zou je als richtlijn kunnen hanteren. Ik zou het niet te strak aanhouden, er zijn in het echt altijd wel varianten te vinden op eerder genoemde normen.

Groet,
michel

Hollandserhbfan

Dag Rudy,

Er zijn inderdaad normen te vinden, maar de Oude wijsheid van eigen oog en test "neerleggen" werkt ook.
Wel heel belangrijk, zeker als je met de Smalspoor lorries (Rollbocken) gaat rijden: Leg de rails heel netjes en rechts, vermijdt knikken of hobbels. Want dan ontsporen de lorries absoluut :o .

Sluit op elke spoorstaaf en op zoveel mogelijk railstaven van de wissels draadjes aan. Je kunt nooit te weinig draadjes aansluiten, wel te weinig. Verder gold bij de bouw van smalspoorlijnen vaak het credo, Less is more. Minder is meer. Het was niet voor niks Smalspoor, dus het moest met een relatief klein budget, dus uitgebreide stations met heel veel sporen waren zeldzaam.
Heel veel succes en plezier met de mooie H0e Hobby. Ik rij zelf ook 9 mm H0e.

Groet Aad

Bundesbahnfreak

Bedankt voor de info
Op een Duits forum heb ik gelezen dat de min straal in de bochten niet onder de 300mm mag om het omkippen  van HO wagens op de rollbocken te vermijden

Grtn
Rudy

4K

jawel hoor dat is goed gevonden! let wel men spreekt van rollbocken en rollwagens beide zijn totaal verschillend bocken meest voorkomend op meterspoor (harzquerbahn) Rollwagens meer in Sachsen te vinden Oschatz -Jöhstadt - enzv

SuSke

Is er dan ook een duidelijk verschil tussen het gebruik?
Blijkbaar nemen Rollbocken de as van de normaalspoor wagons mee, terwijl bij rollwagens de volledige normaalspoor wagon op de rollwagen gezet wordt.
Blijven de normaalspoor wagons bij rollbocken dan gekoppeld terwijl bij rollwagens de koppeling tussen de rollwagens zit?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Bundesbahnfreak

Bron: YouTube https://share.google/X7j2rJgUERP1knzc4
Dag Suske
Hierboven een link naar een film over de Oeschle (Warthausen<> Oschenhausen) in de jaren 80 toen ze nog onder DB-regie vielen.
Het lijntje heeft tot de eerste helft van de jaren 80 dienst gedaan voor goederenverkeer omdat in Oschenhausen een fabriek van Liebherr was die voor voldoende verkeer op het lijntje zorgde.
In het filmpje is het laden op de rollbock te Warthausen goed te zien.  De goederenwagens blijven onderling gekoppeld en de remleiding wordt afgetapt naar de rolbock.
Ook is in het filmpje goed de max snelheid van slechts 40 km/u merkbaar.
Ik vermoed dat de goederenwagen bij de klant op de rolbock blijft.
De Oechsle is momenteel een museumlijn

Mvg
Rudy