Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Probleem met styrodur verven.

Gestart door Michael, 13 augustus 2025, 10:16:41 AM

Michael

Ik heb een tunnelportaal gemaakt in styrodur, 2 lagen grondverf van vallejo gebruikt tot zover gaat het goed, nu wil ik met vallejo verf de uiteindelijke kleur op het portaal zetten maar na het aanbrengen van de verf met een penseel lijkt het alsof de verf samen krimpt, de verf blijft dus niet egaal op de styrodur zitten.

Wat kan ik hieraan doen dat de verf netjes blijft zitten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

RUNE

Michael, styrodur is een poreus materiaal en neemt dus verf op. Het aanbrengen van 1 of meerdere grondlagen gaat die eigenschap niet wegnemen. Eigenlijk moet je eerst dat probleem oplossen, dat kan je door bv. eerst een laag vernis of meerdere aan te brengen.
Nadien kan je gewoon weer je gang gaan te beginnen met primer...
Matt medium, houtlijm enzo.. kan je ook gebuiken zolang je maar zorgt dat je de poriën dicht.
Veel succes...

Klaas Zondervan

Styrodur is wel poreus, maar het lijkt me dat die poriën na 2 grondlagen afdoende dicht zitten. Wat ik vreemd vind is dat de tweede grondlaag kennelijk wel goed gaat, maar de daarop volgende kleurlaag niet. Is het wel hetzelfde verftype?

RUNE

Er is een verschil tussen primer en vernis. Primer dicht niet af maar zorgt enkel voor een hechting/ondergrond. Terwijl vernis een film legt  om invloeden van buitenaf te weren en te beschermen. Hierop kan je verderborduren met je Valejo verf. Als je wil afdichten met Valejo-primer heb je VEEl lagen nodig en gaat je tekening/patroon verloren.

gardevil

Probeer eens met Gesso van den Action. 
Wordt gebruikt om schildersdoeken te prepareren en laat zich goed verdunnen. 
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michael

Mannen bedankt voor jullie bijdragen ik vrees dat ik wat vergeten ben te vertellen, de verflaag op kleur, daarbij had ik de verf met enkele druppels water verdunt.
Inmiddels heb ik een 2 de laag aangebracht met onverdunde verf en dat blijft mij zitten, alle gebruikte verf is van Vallejo.

Volgende keer ga ik de styrodur eerst voorzien van een laagje vernis met de airbrush, daarna de andere handelingen herhalen en als ik verf wil verdunnen met met een acryl verdunner. Gesso een mooi product wat ik al jaren in huis heb en soms gebruik.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154