Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Busch Belgische overweg

Gestart door Bonaza, 22 juli 2025, 20:03:07 PM

Bonaza

Beste mededenkers,

Op mijn treintafel heb ik twee Belgische overwegen van Busch staan. De eerste werkt perfect. Slagbomen open gele knipper lichten werken. Overweg gesloten rode knipperlichten werken. De tweede overweg gesloten overweg rode knipperlichten werken. Als de overweg open is branden de gele lichten, maar knipperen niet branden constant. Ik heb het zwarte doosje van Busch al eens vervangen maar zelfde effect. Heeft iemand een idee waar dit kan aan liggen ?

Grts

Marcel

Leopold

Beide lichtformaties maken gebruik van dezelfde flip-flop-schakeling, dus voor rood-knipperen, worden de lichten parallel geschakeld, voor geel knipperen worden de LEDs afzonderlijk aan de flip-flop aangesloten, zij knipperen om beurt.
BUSCH geeft een kleur aan de draden, maar dat is zeer moeilijk te zien, ik heb door uitproberen de aansluitingen moeten opzoeken;
Je kan best een LED-tester gebruiken, dus zonder het BUSCH-aansluitdoosje, met een tester(beperkte stroom) vermijd je het opblazen van de LEDs.

Dus als de rode knipperen, dan is de schakeling OK,

Leopold

Bonaza

Bedankt voor reactie Leopold,

Dus als ik je  goed begrijp denk je dat er een fout gemaakt is met de kleuren. Wat inderdaad heel goed mogelijk is want deze zijn zeer slecht te zien. De meest op elkaar lijkende kleuren zijn dan blauw en zwart. Mogelijk heb ik deze on gewisseld. Ik ga deze eens wisselen en kijken wat er dan gebeurd. Ik hou je op de hoogte maar even geduld dit kan 2 weken duren. (ben nu in verlof)
Alleen je laatste zin begrijp ik niet goed. (Dus als de rode knipperen, dan is de schakeling OK) Wat bedoel je hier mee dan mijn aansluitingen wel ok zijn ?

Met vriendelijke groeten

Marcel

Leopold

Beste Marcel,
als de rode knipperen, dan werkt de schakeling goed. In het kastje zit een flip-flop-schakeling, ofte multivibrator,
dus die werkt.

Normaal zitten bij zo'n schakeling de LEDs vast op de print, hier worden deze aansluitingen via draadjes aangesloten zodat je 2 paar rode of 1 paar gele kan aansluiten,
om de gele te laten oplichten moet je beide blauwe met middenste aansluiting, de gele draad met linkse en rechtse aansluting verbinden,
Leopold

Bonaza

Leopold,

Bedankt ik ga dit volgende week zondag proberen.

grts

Marcel

Bonaza

Beste Leopold,

Opgelost, inderdaad blauw/zwart omgewisseld en alles werkt naar behoren. Waarschijnlijk onder de tafel de kleuren toch niet goed kunnen aflezen. Nogmaals bedankt voor de tip.

grts

Marcel