B-Models Sgns LINEAS

Gestart door loco, 04 juli 2025, 19:30:16 PM

loco

Heeft iemand één van deze modellen gekocht of ken je iemand die één van deze modellen heeft? Zou je dan kunnen kijken welk wagennummer het model heeft en dat hier weergeven? Er is me namelijk iets vreemd opgevallen en daar zou ik zekerheid over willen hebben.

Het gaat in volgorde om de wagens met refnr 54.402, 54.405 en 54.408.

Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be

bb67400fan

Mijn modellen dragen volgende nummers:

54.402: 33 88 4554 005-7
54.405: 33 88 4554 012-3

Wat is er je precies opgevallen? Je maakt me nu wel nieuwsgierig.

loco

op de drie afbeeldingen heeft elke wagen hetzelfde nummer. Dit zijn de originele foto's die VBV gebruikt in zijn brochure en zijn website. Voor de foto gebruikt hij dezelfde wagen, maar wisselt hij de container. Gelukkig dat het twee verschillende nummers. In werkelijkheid kan dat ook, maar als je een trein samenstelt dan zou je drie wagens met het zelfde nummer laten meerijden. Erg is dit niet, niemand die het ziet en vroeger was het niet anders in de modelbouw. Maar het zou nu toch niet meer mogen.

Welk nummer is bij jou toegekend aan welke wagen, kan je er het referentienummer achter plaatsen?
Nu nog opzoek gaan naar het nummer op het derde model en we weten alles.

Op de foto's zie je ook dat het model aan één kant een beetje naar boven krult. Hierdoor staan de buffers ook hoger aan één kant en dat is niet mooi als je buffer aan buffer rijdt. Is dit op jouw modellen ook het geval? Hopelijk niet.
Loco

bb67400fan

Welke wagennummers aan welke referentie toegekend zijn, heb ik hierboven vermeld.  :) Ze hebben elk een eigen wagennummer. Wat betreft het krullen van de wagons. Dit probleem is al langer bekend bij de Sgns van VBV. Ik vrees dat de kwaliteit van de wagens te betwijfelen valt. Het zou absoluut niet mogen voor de huidige prijs van deze wagens. Het is een kwestie van de wagen vooraf te bekijken voor je ze koopt, maar mogelijks krullen ze later na de aankoop nog naar boven. 

ceuleer

Ik heb de indruk dat ze vroeger beter van afwerking waren, deze wagen ziet er top uit, en toen stonden ze ook zo hoog niet op hun poten. Als je de ruimte tussen de wagon en bogies bekijkt van de oude en nieuwe wagons, daar zit toch veel verschil in.

loco

Dat zou kunnen, maar om zeker te zijn zou iemand een oude versie en een nieuwe variant naast elkaar moeten plaatsen. Als je foto's vergelijkt, moet de lens van het fototoestel (of waarmee je foto's maakt) wel op dezelfde hoogte staan, anders krijg je een optisch verschil.
Loco

ceuleer

Euh, op mijn foto is de wagon vlakker getrokken dan bij uw foto's, en nog is er minder plaats tussen de wagon en de bogie. Of heb ik een bril nodig ?

ERVIN

Ik koop ze nooit meer bij VBV , ze waren super maar de laatste bestellingen trekken op niets meer , ja dat komt misschien hard over , maar kijk nu zelf eens naar onderstaande foto , bufferhoogte - bogies , links een nieuwe wagon rechts een oude wagon beide van VBV.

U bent gewaarschuwd!!

Bufferhoogte!! by Erwin Janssens, on Flickr

loco

Het verschil in bufferhoogte is hier het gevolg van het omhoog krullen van één zijde van de wagen. Niet van het gebruik van andere draaistellen of een andere ophanging van de draaistellen. Die verbuiging van het dek zou niet mogen. Zulke wagens moet je terugsturen wanneer je dit ziet na de aankoop. Dan heb je altijd het recht om ze terug te sturen als je ze via het internet gekocht hebt. Je kunt je geld terugvragen of een correct model te vragen.
Loco

ceuleer

Als jij ze goed genoeg vind, dan moet je ze kopen.
Jij heb blijkbaar een ander zicht op de wagons dan Erwin en ik.

ERVIN

Die bufferhoogte kan inderdaad komen door het omhoog krullen van de wagon zelf , B-Models heeft trouwens nog wagons waarvan de draaistellen veel te hoog staan t.o.v de wagon zelf. En die krullen niet omhoog dus of dat de reden is weet ik niet :(