Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Oude 3-polige Z-loc-motoren

Gestart door BomPaPol, 30 juni 2025, 11:38:41 AM

BomPaPol

Dag Z-liefhebbers

Ik ben nieuw in de z-schaal-wereld omdat ik mij heb laten verleiden door de Märklin Bronze Edition.

Ik heb een V200 bemachtigd en me daarbij enkele wagons aangeschaft. Leuke loc met zeer fijne rijeigenschappen.

Ik heb daarna een ebay-aankoop gedaan van twee locjes namelijk de Krokodil 8812 en de E-loc BR 151 8858.
Volgens de verkoper in rijvaardige, behoorlijk goede staat. Dat viel echter zeer hard tegen deze aankoop was dus geen goede koop en een teleurstelling.

Ik heb de twee locjes volledig gedemonteerd, proper gemaakt en voorzien van nieuwe koolborsteltjes. Na vele problemen met de stroomgeleiding vanaf de rails, rijden ze op het spoor, gestuurd door een Märklin Z-transfo (uit een Kerstpakket).

Nu merk ik dat de BR 151 maar pas wil vertrekken met de transfo op stand 3/4, behoorlijk laat dus. Ook de Krokodil heeft wat stroom nodig vooraleer hij zin heeft om te vertrekken.
De nieuwe lichtjes van de BR 151 branden heel zacht, zelfs op maximumsnelheid. De lichtjes van de Krokodil weigeren te branden. Ook daar mogelijk nog geleidingsstoringen.
De motor van de BR 151 wordt behoorlijk warm na relatief korte rijtijd. De Krokodil heeft daar minder last van. Deze laatste rijdt niet erg soepel en valt regelmatig stil op de rails.

De modellen zijn ongeveer 30 jaar oud.
Heeft dit allemaal te maken met de oude 3-polige motoren die mogelijk sletig zijn?
Zijn er nog andere zaken waarop ik kan ingrijpen om de rijkwaliteiten van deze modellen te verbeteren?

Dank voor jullie inzichten...

BomPaPol

mahtoska1

Als de locomotieven lang niet gereden hebben, zou het wel eens kunnen zijn dat de olie verhard is tussen al die kleine tandwieltjes. Een oplossing is om deze locomotief volledig te dementeren demonteren en alle tandwieltjes en de draaistellen in een ultrasone badje in wasbezine te plaatsen.

Als je geen ultrasone bad heb, kan je deze onderdelen laten weken in wasbenzine voor een nachtje en dan met een tandenborstel alles goed afspoelen.

Als de locomotief terug gemonteerd is, kan je deze terug een klein beetje oliën met bijvoorbeeld olie voor tondeuses of naaimachines.

Ronald

Citaat van: mahtoska1 op 08 juli 2025, 07:42:02 AMEen oplossing is om deze locomotief volledig te dementeren

Dan kun je beter stoppen  ;D  ;)

mahtoska1

Ik heb de tekst aangepast.