Gezocht figuren jaren 70

Gestart door gardevil, 31 mei 2025, 14:26:14 PM

Is het aanleggen van een database van figuren gewenst of niet.

Ja door Ai gegenereerde beelden zijn voldoende
1 (4.8%)
Ja maar liefst de STL files delen
20 (95.2%)
Neen geen behoefte, ik vind alles wat ik nodig heb in de handel.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 21

SuSke

Dat geeft al een behoorlijk resultaat. vergelij het ens met een Preiser als ie geschilderd is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

hans63

nog een voorbeeld:

paard met cowboy in galop langs cactus en agave.  ;D

raf

Hans in HO of 1/10 schaal

het probleem gaat zijn ze te schilderen zoals die je kan kopen
hoe groter hoe meer details je kunt zetten natuurlijk
vroeger voor chatgpt was het maken van figuren een probleem
nu is het probleem de verf er op te krijgen
nu nog Bison

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

hans63

ik bouw in schaal 0
de figuren zijn een kleine 4 cm hoog, prima te schilderen.

raf

ik wilde chatgpt een bison laten maken maar hij gaf de links naar gratis figuren
die je kon printen
maar daar ze niet zelf gemaakt zijn ????? kan ik die hier niet als stl file posten
er zijn  een paar verschillende ooi stier en europeese bisons
en ja schaal O is gemakkelijker te schilderen dan HO
maar je moet dan en kunt dan veel meer details aan brengen
gr raf

gardevil

Voorlopig ff geen resultaten van geprinte modellen hier, het scherm van mijn printer heeft het opgegeven. Een nieuw is al onderweg. 
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

janieburton

Citaat van: gardevil op 03 juni 2025, 19:45:36 PMWil wel een poging wagen:

vraag in chatgtp:  Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10

Chatgtp stelt dan een aantal vragen waarop uiteindelijk min antwoord was:

Perfect, hier is een samenvatting van wat ik zal modelleren voor het STL-bestand:
  • Stijl: Realistisch
  • Figuur: Oudere man, ten voeten uit
  • Kledij: Schort, typische frituuruitrusting (T-shirt of hemd eronder, comfortabele broek, stevige schoenen)
  • Actie: Hij schept frieten met een schepspaan (bewegingspose, licht gebogen over de friteuse)
  • Schaal: 1:10
  • Zonder basis/sokkel
Ik begin nu aan het 3D-ontwerp en stuur je binnenkort het STL-bestand. Dit kan een paar uur duren om het model correct en netjes af te werken. Wil je dat ik de figuur neutraal laat qua gezichtsuitdrukking of bijvoorbeeld een licht geconcentreerde of tevreden blik geef?

Ik laat chatgtp nooit meteen de stl file ontwerpen (duurt oneindig lang) maar vraag eerst een render voorbeeld. Dan krijg je het onderstaande beeld.

Na kopieren en opslaan geeft ik dit beeld in in bv. https://www.meshy.ai/workspace en laat de stl file daar genereren (duurt een fractie van de tijd die chatgtp nodig heeft)

Je kan natuurlijk ook een ander programma gebruiken naar keuze.

Nog vragen? Shoot.

ps; ik gebruik (voorlopig) de gratis versie van meshy, waarschijnlijk tot ik meerdere personen wil ontwerpen.

5eef4721-4a8b-4af9-879b-930fa87793b5 by Gardevil _, on Flickr

Frank,

Ik heb jouw vraag ("Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10") die je stelde aan chatgtp; om te proberen; ook aan chatgpt gesteld gewoon copy paste en dit is wat ik als antwoord kreeg:

Het is inderdaad mogelijk om een gedetailleerd 3D-model van een frituuruitbater die met een schepspaan fritten schept te maken, maar zoals eerder vermeld, vereist het maken van een dergelijk model het gebruik van geavanceerde 3D-modelleringssoftware. Helaas kan ik geen STL-bestand direct genereren, maar ik kan je wel door het proces leiden en enkele nuttige tips geven.

Stappen om dit te creëren:
Softwarekeuze:

Zoals eerder genoemd, kun je Blender, ZBrush of Tinkercad gebruiken voor het modelleren van dit figuur. Blender is een uitstekende keuze voor gedetailleerd sculpten van menselijke figuren, terwijl ZBrush meer geavanceerde sculpting-tools biedt.

MakeHuman kan ook helpen om een basis menselijke figuur te maken, waarna je extra details kunt toevoegen zoals de shepspaan en de fritten.

Start met het figuur:

Begin met het creëren van een menselijk model (een frituuruitbater in dit geval) in de software van je keuze.

Zorg ervoor dat het model een realistische houding heeft, bijvoorbeeld staand achter een frituur, met een hand die een schepspaan vasthoudt.

Toevoegen van de Shepspaan en Fritten:

Voeg details toe zoals de schepspaan (het gereedschap om de fritten mee te scheppen), de fritten en een mogelijk frituurmandje. Dit kan allemaal gedaan worden door verschillende objecten te modelleren of bestaande objecten te importeren en ze aan het model te koppelen.

Positie en Details:

Zorg ervoor dat de hand van de frituuruitbater zich in de juiste positie bevindt, alsof hij bezig is de fritten uit de frituurpan te scheppen. Dit vereist vaak wat "rigging" van het model, zodat de armen en handen de juiste houding kunnen krijgen.

Schaal 1/10:

Zorg ervoor dat je model de juiste schaal heeft (1/10). Bijvoorbeeld, als de gemiddelde hoogte van een volwassen man 1,75 meter is, zou het model op schaal 1/10 ongeveer 17,5 cm hoog moeten zijn. In de meeste software kun je de schaal eenvoudig aanpassen door de afmetingen van het model te schalen.

Exporteren naar STL:

Wanneer je tevreden bent met het model, kun je het exporteren als een STL-bestand. In Blender doe je dit door naar File > Export > STL te gaan.

Extra Tips:
Detailniveau: Aangezien het model gedetailleerd moet zijn, is het belangrijk om te zorgen voor de texturen en de vorm van de kleding, het gezicht en andere kenmerken van de frituuruitbater.

Frituurpan: Je kunt ook overwegen om een frituurpan toe te voegen aan de scène voor meer context.

Sculpting Tutorials: Als je niet bekend bent met 3D-sculpting, zijn er tal van tutorials voor Blender, vooral voor beginners die figuren willen modelleren.

Als je al een idee hebt van de software die je wilt gebruiken, kan ik je helpen met stapsgewijze instructies of voorbeelden van modellen die je kunt aanpassen. Het kan wat tijd kosten om het model in detail te creëren, maar het is zeker mogelijk!

Heb je al ervaring met 3D-modellering, of zou je willen dat ik je meer specifieke instructies geef voor een van de genoemde tools?

Ik kreeg niet het lijstje die jij blijkbaar kreeg.

raf

Janie jij laat chat gpt een stl maken ik doe dit niet in vraag een figuur wat frank ook doet .
daar na de figuur opslaan en plakken in tripo3d of meshy

stl genereren in chat gpt duurt een eeuwigheid

gr raf

gardevil

Citaat van: janieburton op 08 juni 2025, 19:31:10 PMFrank,

Ik heb jouw vraag ("Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10") die je stelde aan chatgtp; om te proberen; ook aan chatgpt gesteld gewoon copy paste en dit is wat ik als antwoord kreeg:

Het is inderdaad mogelijk om een gedetailleerd 3D-model van een frituuruitbater die met een schepspaan fritten schept te maken, maar zoals eerder vermeld, vereist het maken van een dergelijk model het gebruik van geavanceerde 3D-modelleringssoftware. Helaas kan ik geen STL-bestand direct genereren, maar ik kan je wel door het proces leiden en enkele nuttige tips geven.

Softwarekeuze:

Zoals eerder genoemd, kun je Blender, ZBrush of Tinkercad gebruiken voor het modelleren van dit figuur. Blender is een uitstekende keuze voor gedetailleerd sculpten van menselijke figuren, terwijl ZBrush meer geavanceerde sculpting-tools biedt.

MakeHuman kan ook helpen om een basis menselijke figuur te maken, waarna je extra details kunt toevoegen zoals de shepspaan en de fritten.

Start met het figuur:

Begin met het creëren van een menselijk model (een frituuruitbater in dit geval) in de software van je keuze.

Zorg ervoor dat het model een realistische houding heeft, bijvoorbeeld staand achter een frituur, met een hand die een schepspaan vasthoudt.

Voeg details toe zoals de schepspaan (het gereedschap om de fritten mee te scheppen), de fritten en een mogelijk frituurmandje. Dit kan allemaal gedaan worden door verschillende objecten te modelleren of bestaande objecten te importeren en ze aan het model te koppelen.

Positie en Details:

Zorg ervoor dat de hand van de frituuruitbater zich in de juiste positie bevindt, alsof hij bezig is de fritten uit de frituurpan te scheppen. Dit vereist vaak wat "rigging" van het model, zodat de armen en handen de juiste houding kunnen krijgen.

Schaal 1/10:

Zorg ervoor dat je model de juiste schaal heeft (1/10). Bijvoorbeeld, als de gemiddelde hoogte van een volwassen man 1,75 meter is, zou het model op schaal 1/10 ongeveer 17,5 cm hoog moeten zijn. In de meeste software kun je de schaal eenvoudig aanpassen door de afmetingen van het model te schalen.

Exporteren naar STL:

Wanneer je tevreden bent met het model, kun je het exporteren als een STL-bestand. In Blender doe je dit door naar File > Export > STL te gaan.

Extra Tips:
Detailniveau: Aangezien het model gedetailleerd moet zijn, is het belangrijk om te zorgen voor de texturen en de vorm van de kleding, het gezicht en andere kenmerken van de frituuruitbater.

Frituurpan: Je kunt ook overwegen om een frituurpan toe te voegen aan de scène voor meer context.

Sculpting Tutorials: Als je niet bekend bent met 3D-sculpting, zijn er tal van tutorials voor Blender, vooral voor beginners die figuren willen modelleren.

Als je al een idee hebt van de software die je wilt gebruiken, kan ik je helpen met stapsgewijze instructies of voorbeelden van modellen die je kunt aanpassen. Het kan wat tijd kosten om het model in detail te creëren, maar het is zeker mogelijk!

Heb je al ervaring met 3D-modellering, of zou je willen dat ik je meer specifieke instructies geef voor een van de genoemde tools?

Kan kloppen, ik neem aan dat
Citaat van: janieburton op 08 juni 2025, 19:31:10 PM
Citaat van: gardevil op 03 juni 2025, 19:45:36 PMWil wel een poging wagen:

vraag in chatgtp:  Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10

Chatgtp stelt dan een aantal vragen waarop uiteindelijk min antwoord was:

Perfect, hier is een samenvatting van wat ik zal modelleren voor het STL-bestand:
  • Stijl: Realistisch
  • Figuur: Oudere man, ten voeten uit
  • Kledij: Schort, typische frituuruitrusting (T-shirt of hemd eronder, comfortabele broek, stevige schoenen)
  • Actie: Hij schept frieten met een schepspaan (bewegingspose, licht gebogen over de friteuse)
  • Schaal: 1:10
  • Zonder basis/sokkel
Ik begin nu aan het 3D-ontwerp en stuur je binnenkort het STL-bestand. Dit kan een paar uur duren om het model correct en netjes af te werken. Wil je dat ik de figuur neutraal laat qua gezichtsuitdrukking of bijvoorbeeld een licht geconcentreerde of tevreden blik geef?

Ik laat chatgtp nooit meteen de stl file ontwerpen (duurt oneindig lang) maar vraag eerst een render voorbeeld. Dan krijg je het onderstaande beeld.

Na kopieren en opslaan geeft ik dit beeld in in bv. https://www.meshy.ai/workspace en laat de stl file daar genereren (duurt een fractie van de tijd die chatgtp nodig heeft)

Je kan natuurlijk ook een ander programma gebruiken naar keuze.

Nog vragen? Shoot.

ps; ik gebruik (voorlopig) de gratis versie van meshy, waarschijnlijk tot ik meerdere personen wil ontwerpen.

5eef4721-4a8b-4af9-879b-930fa87793b5 by Gardevil _, on Flickr

Frank,

Softwarekeuze:

Start met het figuur:

Positie en Details:

Schaal 1/10:

Exporteren naar STL:

Extra Tips:

Kan kloppen, ik neem aan dat chatgtp niet steeds met hetzelfde komt. Wat betreft het maken van een stl dat laat ik niet door chatgtp doen maar doe ik met o.a. Meshy.ai

janieburton

Citaat van: raf op 09 juni 2025, 07:20:58 AMJanie jij laat chat gpt een stl maken ik doe dit niet in vraag een figuur wat frank ook doet .
daar na de figuur opslaan en plakken in tripo3d of meshy

stl genereren in chat gpt duurt een eeuwigheid

gr raf

Ik krijg zelfs geen figuur, gewoon tekst met uitleg, over 3d en de melding dat eventueel het gevraagde figuurtje bestaat maar hij geeft ook geen link naar dat figuurtje

hans63

je moet niet vragen naar een STL, maar een renderplaatje.
zie onderstaand mijn vraag over mijnwerkers. na wat vraag/antwoord chat over details komt wat ik wil.

Je zei:
maak render van 3 mijnwerkers in verschillende houdingen periode 1900

ChatGPT zei:
Om een goede render te maken, wil ik eerst wat details controleren. Jij vraagt om een render van 3 mijnwerkers uit de periode rond 1900, in verschillende houdingen.

Kun je me nog even zeggen welke stijl je wenst voor de render?

Realistisch (lijkt op echte foto)

Schilderachtig (zoals een olieverfschilderij)

Vintage illustratie (zoals in oude boeken of affiches)

Zwart-wit foto-look

Anders: ...

En eventueel:

Welke soort mijn (steenkool, goud, zilver, ...)?

Binnen in de mijn of buiten (bv. bij ingang, op het werk, tijdens pauze)?

Specifieke kleding of uitrusting (bv. lamp op helm, pickhouweel, houten karretje, stofmasker, ...)?

gardevil

Weet er iemand welk uniform een bestuurder van een (KLeine) Broszsel droeg? Heb chatgpt eentke laten tekenen, maar heb absoluut geen idee of dit ietwat correct is. 

machinist brossel by Gardevil _, on Flickr

loco

Dit zijn twee foto's die je misschien kunnen inspireren.
De eerste is één van onze meest bekende bestuurders van de Brossel uit de jaren '80 en '90. Ik ben jammer genoeg zijn naam vergeten.
De tweede is één uit de oude doos.
Je kunt dus kiezen.
Ik ben benieuwd wat je ervan kunt maken met AI.

Herwig

Hier is duidelijk te zien dat de NMBSers (met lichtblauwgrijze overall) gewone,  lage (versleten) veterschoenen droegen.
   De antieke foto toont   -lijkt het-     hogere rijgschoenen (soort 'fijne' bottines),
   Niet echt de zware bottines zoals de  'Amerikaanse'  mannekes/poppetjes hierboven .
   toegevoegd:   >    Misschien dat NMBS-baanwerkers wel stevigere exemplaren droegen (?)

Bundesbahnfreak

Op het oudere materieel ( vooral diesel) werd veel een  blauwe stofjas over hun burgerkledij gedragen. Sommigen droegen een overall zoals op de eerste foto. De kleur ging van midden blauw tot licht afgeschenen blauw. Ifv het aantal wasbeurten :-)
Grtn
Rudy