Nieuws:

Nu in MSM 258 BANEN: Vennheim * Gezicht op een dorp aan de rivier

Hoofdmenu

Verbeteren stroomafname

Gestart door Fred, 13 mei 2025, 22:57:57 PM

Fred

Allen,

Ik beschik over twee locomotieven (Roco NMBS 5403 en VBV reeks 63) die een stroomafname hebben op de beide wielstellen.

Evenwel hebben zij niet altijd een stroomafname waardoor zij op wissels of zelfs op de baan stil komen te vallen.  Indien ik de loc een beetje links of rechts duw en de loc een beetje op de as verschuift wordt terug contact gemaakt en kan de loc verder.

Andere locs (vb. Roco reeks 60, Mehano reeks 51,...) hebben dit probleem niet.  Wellicht is dit een vaker voorkomend probleem.  Hoe lossen jullie dit op?  Tips & adviezen welkom.   Indien nuttig laad ik wel enkele foto's op, maar ik ben geen krak in het losmaken van de kappen.

Frederic

SuSke

Als je langs onder naar de wielen kijkt en je beweegt ze over en weer, zie je dan de die bronzen/koperen lipjes loskomen van het wiel?
Dat is waarschijnlijk de oorzaak.
Dan moet je zelf iets verder gaan dan de kap losmaken, de boegie moet open en de assen eruit om die plaatjes meer naar buiten te plooien zoadt die beter aandrukken.
Zijn die uit koper dan is het een tijdelijke oplossing (ze zijn te dun om vlot terug te veren), dan moet je ze vervangen door een stripje veerbrons.
Ik heb er zo ook nog een paar liggen, de bekende Piko loc's.

Het inbouwen van een powerpack lost niets op als de stroomafname niet goed is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 14 mei 2025, 09:25:11 AMAls je langs onder naar de wielen kijkt en je beweegt ze over en weer, zie je dan de die bronzen/koperen lipjes loskomen van het wiel?
Dat is waarschijnlijk de oorzaak.
Dan moet je zelf iets verder gaan dan de kap losmaken, de boegie moet open en de assen eruit om die plaatjes meer naar buiten te plooien zoadt die beter aandrukken.
Zijn die uit koper dan is het een tijdelijke oplossing (ze zijn te dun om vlot terug te veren), dan moet je ze vervangen door een stripje veerbrons.
Ik heb er zo ook nog een paar liggen, de bekende Piko loc's.

Het inbouwen van een powerpack lost niets op als de stroomafname niet goed is.

De oplossing die Frans hier geeft kan uiteraard de juiste zijn, doch het euvel kan ook andere oorzaken hebben, met name de antislipbandjes,
Dit probleem heb ik opgelost door de assen met die bandjes te verwisselen met deze zonder bandjes
ttz, indien de bandjes vooraan op het draaistel zitten, ze achteraan steken of omgekeerd.
Dit heeft alles te maken met de afstand van een eventueel stroomloos stuk op een wissel.
Meestal is deze handeling bij 1 boogie reeds voldoende.
Doch daarvoor moet idd zoals Frans aangeeft, ook het draaistel open
OPGEPAST: de assen niet links/rechts draaien, anders heb je kortsluiting!

;)

ceuleer

Dat heb ik ook al eens gedaan, dit kan wel helpen op niet gepolariseerde wissels.

Fred

Bedankt, Frans, ik probeer of ik het kan zien.  Indien dit het probleem is moet ik overschakelen op technische bijstand, want zelf waag ik er mij niet aan.
Frederic

Fred

Ook een goede tip Rudy, het wisselen van bandjes moet nog wel lukken.
Frederic

ceuleer

Het is niet de bandjes wisselen hé, het is de volledige wielassen verwisselen.

Herwig

Citaat van: ceuleer op 14 mei 2025, 12:44:38 PM- - -  dit kan wel helpen op niet-gepolariseerde wissels. 

Als je een groot aantal locs hebt en slechts een klein aantal wissels, polariseer of vervang dan de wissels, misschien.

Fred

Citaat van: ceuleer op 14 mei 2025, 15:51:12 PMHet is niet de bandjes wisselen hé, het is de volledige wielassen verwisselen.

Juist.  Dat wordt technische bijstand.
Frederic

Fred

Citaat van: Herwig op 14 mei 2025, 19:55:21 PM
Citaat van: ceuleer op 14 mei 2025, 12:44:38 PM- - -  dit kan wel helpen op niet-gepolariseerde wissels. 

Als je een groot aantal locs hebt en slechts een klein aantal wissels, polariseer of vervang dan de wissels, misschien.

Alle wissels zijn gepolariseerd, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Wel heb ik een gebogen wissel met een stroomloze tong, maar dat is nog een ander probleem waar ik bij gelegenheid graag op terugkom.
Frederic

Rangeerduivel

Citaat van: Fred op 14 mei 2025, 21:13:47 PM
Citaat van: ceuleer op 14 mei 2025, 15:51:12 PMHet is niet de bandjes wisselen hé, het is de volledige wielassen verwisselen.

Juist.  Dat wordt technische bijstand.

Als je DAT al moeilijk vindt....!
Een boogie van een Roco bolle neus/zwevende kabine heeft 2 (kruis)vijsjes onderaan, die draai je los en je kan het beschermplaatje er zo af nemen.
Je neemt het asje met anti slipband eruit en legt het gewoon op de plaats van het asje zonder en vice versa....zo simpel kan het leven zijn.
Bij genoemde Roco modellen zit de stroomafname gewoon bovenop de flens, dus die zit automatisch op zijn plaats als je de wielas er in legt.
De assen met kamwiel enkel niet wisselen met de middelste as want die heeft geen kamwiel (geen tractie).
Even simpel als zelf je eten in je mond steken....zonder "technische bijstand"! ::)  ;D

;)

Brunel

En om bandjes te wisselen zal het asje ook moeten worden uitgenomen.
Maarre, al geprobeerd om de wielen en stroomafnemertjes grondig te reinigen? Vooral stroomafnemers op de flenzen zijn vatbaar voor vervuiling.

Fred

Allen,

Bedankt voor de tips.  Ik zal kijken of ik er zelf iets mee kan.
Frederic