Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

zelfbouw ontkoppelaar

Gestart door belair, 31 december 2006, 20:11:32 PM

belair

Dus als ik het juist heb, wanneer er spanning op de wikkeling komt zal de metalen bout aangetrokken worden naar boven.


(tekening Friese modelbaan club)

Gerolf

Inderdaad. In het algemeen mag je zulke spoelen trouwens niet te lang activeren (risico op doorbranden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Dan zal de dikte van de wand tussen de spoel en de bout ook een grote rol spelen.
Ik dacht ook eerst op aluminium op het stuk uit te draaien maar er blijft gevaar voor kortsluiting zeker?
Ertalon zou misschien beter zijn maar is moeilijker om te draaien op de draaibank. Het is iets aan de zachte kant.
Luc

Havoc

citaat:
Gebruikte wikkeldraad is 25 meter, diameter 0,2 mm. Dat heeft een weerstand van 14 ohm. (knip)

Neem eens 2 keer zo veel draad, dus 50 meter van 0,2 mm. Dat heeft een weerstand van 28 ohm. Zet er 14 volt op en er gaat 0,5A lopen. Warmteontwikkeling 7 watt, dat is dus de helft. Maar.... die warmte wordt ontwikkeld in 2 keer zo veel koper, dus is de warmteontwikkeling per eenheid koper een kwart geworden van wat het eerst was.


Na er wat over te denken, dit klopt niet helemaal Klaas. Je neemt 2x de lengte, en half de diameter. Dan is de weerstand niet het dubbele. De weerstand gaat volgens de oppervlakte van de draad, niet de doormeter. EDIT: Zoals Klaas me erop wees, halveert hij niet de diameter. Zijn redenering is wel correct, mijn excuses hiervoor.

(aanvulling) Je zou echter ook de diameter van de draad kunnen halveren. Op een rolletje van 0.1mm doormeter zit 715m draad. Dus met 50m per spoel kan je daar 14 spoelen mee maken. Weerstand van zo'n spoel is dan 110 Ohm (volgens wat op dat rolletje staat).

Dus de weerstand is dan niet het dubbele, maar 4x zo groot! En de warmte ontwikkeling is dan maar 1/4 meer. Het ziet er dus nog beter uit. Stoom door de spoel bij 14V = 127 mA. Er wordt dan wel nog 1.7W warmte ontwikkeld, niet te verwaarlozen.

Langs de andere kant is je hoeveelheid koper (volume) niet groter geworden maar kleiner geworden. (volume = lengte x oppervlakte).

Dus: je krijgt 1/4 van de warmte in 1/2 van de massa koper. Toch een verbetering. Vooral omdat de stromen serieus dalen zijn ze gemakkelijker te beheersen.

citaat:
Ik dacht ook eerst op aluminium op het stuk uit te draaien maar er blijft gevaar voor kortsluiting zeker?
Ertalon zou misschien beter zijn maar is moeilijker om te draaien op de draaibank.


Geen massieve aluminium vorm gebruiken!!! Vergeet niet dat je de spoel als ??n kant van een transformator kan bekijken. Als je nu een cilinder aluminum daarin zet, en dan een stalen bout (als kern) dan heb je een transformator. Je wikkeling is de primaire, en de secundaire is een kortsluiting... Kunststof is een betere optie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

belair

Is er ook een max en min dikte van de scheiding (buis) tussen bout en wikkeling?
Luc

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Na er wat over te denken, dit klopt niet helemaal Klaas. Je neemt 2x de lengte, en half de diameter.

Half de diameter? Waar zie jij dat staan? Ik neem gewoon dezelfde draaddikte, maar dan 2 keer zo lang.

Havoc

citaat:
Half de diameter? Waar zie jij dat staan? Ik neem gewoon dezelfde draaddikte, maar dan 2 keer zo lang.


Je heb gelijk, ik was mis. Sorry, ik zal de post aanpassen. Dan wordt je spoel wel 2x zo dik. Maar dat is niet echt een probleem onder tafel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

De spoel wordt inderdaad 2 keer zo dik, of 2 keer zo lang, net waar je de voorkeur aan geeft.

Heeft er eigenlijk wel eens iemand geprobeerd om een ontkoppelaar te bedienen met een gewoon relais? Dat heeft als voordeel dat je dan een spoel hebt die niet kan verbranden.

Havoc

Neen, maar dit draadje heeft me er wel aan doen denken. Zonde echter om daar een werkend relais voor te slopen.

Langs de andere kant vind je in dump zaken dikwijls hopen relais voor een redelijke prijs. Nadeel van een relais is vaak de beperkte beweging van het ijzer. Misschien eerder voor N en Z?

Ander nadeel is er genoeg dezelfde vinden (in een dump welteverstaan).

Anders moet je met een hefboom de beweging vergroten maar dan gaat wel je kracht evenredig naar beneden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.