Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

zelfbouw ontkoppelaar

Gestart door belair, 31 december 2006, 20:11:32 PM

belair

Was ik eventjes aan het surfen en vond ik volgende die waarschijnlijk wel voor sommige mensen interessant zou kunnen zijn.
http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=Ontkoppelaar
Is precies wel iets, heeft er al iemand zoiets zelf gemaakt, ervaring?
mvg
Luc

Gerolf

Hetzelfde principe als de Peco ontkoppelaars. Mij lijkt deze zelfgedraaide elecromagneet toch iets te krachtig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Staat ook in de uitleg dat ze een diode gebruiken om de helft van z'n capaciteit te krijgen.
Zou dit niet in aluminium te draaien zijn, Gerolf?
Luc

Gerolf

Dat lijkt me te doen om zo'n spoellichaam te draaien, maar een beetje onzin. Spoelkernen zijn toch niet zo duur, dacht ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Maar zo'n ontkoppelaar van Repa kost zo'n ?13, als je er enkele nodig hebt gaat dat al een aardig bedrag worden. Of zijn er nog andere methodes die jij weet, Gerolf?
Luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door belair

Maar zo'n ontkoppelaar van Repa kost zo'n ?13, als je er enkele nodig hebt gaat dat al een aardig bedrag worden. Of zijn er nog andere methodes die jij weet, Gerolf?
Luc



Ik ben op dit moment bezig een ontkoppelaar te maken,als het lukt zal ik vertellen hoe.
Als het niet lukt horen jullie er nooit meer wat van.
De kunst is natuurlijk niet om iets te maken, maar het moet ook nog betaalbaar blijven.Niet te moeilijk zijn of te veel herrie maken.

wim

Klaas Zondervan

De ontwerper van deze ontkoppelaar maakt dezelfde fout die de grote fabrikanten ook maken: een te magere spoel.
Laten we eens gaan rekenen.

Gebruikte wikkeldraad is 25 meter, diameter 0,2 mm. Dat heeft een weerstand van 14 ohm. Zet er 14 volt op en er gaat 1A lopen.
Dat levert 14 watt aan warmteontwikkeling op. Hij halveert dit door met een diode halfzijdig gelijk te richten.
Maar het kan effectiever.

Neem eens 2 keer zo veel draad, dus 50 meter van 0,2 mm. Dat heeft een weerstand van 28 ohm. Zet er 14 volt op en er gaat 0,5A lopen. Warmteontwikkeling 7 watt, dat is dus de helft. Maar.... die warmte wordt ontwikkeld in 2 keer zo veel koper, dus is de warmteontwikkeling per eenheid koper een kwart geworden van wat het eerst was.

Voor de sterkte van de magneet maak het niks uit, de stroom halveert wel, maar het aantal windingen verdubbelt, zodat het effect gelijk blijft.

De moraal: als je investeert in meer koperdraad, dan verminder je de warmteontwikkeling en verklein je de kans om de spoel te verbranden.
Zonder dat het invloed heeft op het magnetisch effect.

belair

Wim, hopelijk lukt het je.
Zelfbouw is toch altijd leuker en je leert er altijd iets uit.
Luc

Havoc

citaat:
De ontwerper van deze ontkoppelaar maakt dezelfde fout die de grote fabrikanten ook maken: een te magere spoel.


Het koper is dan ook het enige wat geld kost bij die zaken. En koper is duur.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

T'is waar dat koper duur is, maar als je al te vaak zo'n spoel roostert dan zal meer koper op den duur goedkoper blijken te zijn.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Als het niet lukt horen jullie er nooit meer wat van.
Da's flauw ... leren van mekaars fouten lijkt me nu net een opdracht van dit forum.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

T'is waar dat koper duur is, maar als je al te vaak zo'n spoel roostert dan zal meer koper op den duur goedkoper blijken te zijn.
Geestig, vind ik ... [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Neem eens 2 keer zo veel draad, dus 50 meter van 0,2 mm. Dat heeft een weerstand van 28 ohm. Zet er 14 volt op en er gaat 0,5A lopen. Warmteontwikkeling 7 watt, dat is dus de helft. Maar.... die warmte wordt ontwikkeld in 2 keer zo veel koper, dus is de warmteontwikkeling per eenheid koper een kwart geworden van wat het eerst was.
Elektromagnetisme is niet direkt mijn specialiteit, maar ik had ook zo'n idee dat het schoentje daar ergens wrong. Bedankt, Klaas, om een en ander duidelijk te maken!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Moet zoiets mooi naast elkaar opgedraaid worden of komt het niet zo nauw? Gekochte spoelen zijn waarschijnlijk wel machinaal opgedraaid.
Luc

Gerolf

Het is best om spoelen netjes te wikkelen. Immers, de diameter van je spoel is een maat voor zijn inductie. Als je "wild" wikkelt krijg je gauw een grotere spoeldiameter.
Je kan je spoelkern in een traagdraaiende boormachine of in een schroefmachine zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw