Overstap naar DC

Gestart door nmdsdiesel, 31 december 2006, 14:04:58 PM

nmdsdiesel

Na een paar jaartjes terug actief bezig te zijn met het modelspoor ben ik aan het twijfelen of het voor een uitgebreid spoorplan niet beter is om over te stappen naar DC. Ik ben wel met Marklin groot gebracht en ben blij dat ik zonder kopzorgen heb kunnen genieten en spelen met de treintjes. :-) Ik heb wel een diorama in K-rail waar er een paar AC?ers mogen op rusten, het was zelfs zo opgebouwd als pronkkast dus ook DC?ers mogen er staan maar zullen niet kunnen rijden. L

Maar om in AC te blijven doordoen weet ik niet? Het is niet zo zeer de puko's die het hem doen maar wel dat er maar 1 leverancier is van deze dure sporen.

Nu ben ik al wat aan het rondsnorren geweest op het net en als ik de overstap maak zou ik kiezen voor Tillig sporen en zelfbouw wissels... maar wat moet ik dan doen met mijn collectie AC? De Mehano's en Roco's zou ik wisselen tegen een DC model, dat kan geen probleem zijn? Maar de Marklins reeks 55 zijn die eenvoudig om te bouwen naar DC want ik beschik niet over een draaibank en diensmeer om de assen te isoleren en wielen af te draaien. Een paar zou ik wel als dummy loc kunnen ombouwen maar dan is er toch nog 1 nodig voor de tractie.

Wel ben ik een beetje teleurgesteld door het kleine offici?le prijsverschil tussen de AC en DC, voor een DC moet je toch nog een decoder aanschaffen! en wat kost die dan? Toch meer dan 20 euro voor een lastgeregelde?

Graag zou ik dus van de DC?ers eens horen wat zij doen om toch voordeling locs aan te schaffen. (PM als het moet want ik wil geen AC/DC rel)

Groeten en een prettig nieuwjaar,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Peter

Johan, ieder is vrij en doen en laten en dus ook een keuze in wat hij wil als modelspoor. Ik vind een diskussie pro/kontra trouwens flauwekul. Het is onze hobby, en je gaat dus niet het gevang in als je het niet goed genoeg doet. Wat je vraag betreft: Van alle M?rklin loks die ook als Hamo of Trix model verschenen zijn kan je ruilwielen, prints, stroomafnemers enz. als onderdelen kopen. Het is aan jou om te beslissen of je die kosten wil doen, ofdat je de voorkeur geeft om ze te verkopen en maar nieuw te kopen. Dit is een afweging die je zelf moet maken. Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal tegelijk om te bouwen, maar je kan die kosten spreiden over een bepaalde tijd (die je zelf beslist)
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Ik heb enkele (meer dan enkele) jaren geleden die overstap ook gedaan en eerlijk ik heb het mij nog niet beklaagd. Al moet ik zeggen dat er tegenwoordig veel minder reden toe is. De 3rail machientjes worden nu door elke constructeur gebouwd zodat daar niet veel verschil in keus meer is. Wat de ombouw betreft is het niet moeilijk maar ik opteer er toch voor om dit zo weinig mogelijk te doen. Het is, vind ik, telkens weer een hoop miserie om de nodige stukken bijeen te vinden. Lees het er maar eens op na voor het vinden van reserve stukken, wel voor ombouwstukken is het dezelfde miserie. Nu normaal voor elk stuk dat je hebt kun je eenzelfde 2rail stuk kopen (toch ongeveer) Alleen eventuele echt zeldzame stukken zou ik ombouwen en de rest verkopen en opnieuw kopen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mini-bs

ombouw kan je laten doen bij Jocadis, Olaerts, enz... het kost wel wat maar het is dan professioneel gedaan en al bij al valt het nog wel mee (30 tot 40 euro per loc).