NMBS Rijtuigen

Gestart door PeterVG, 08 april 2025, 16:33:36 PM

PeterVG

Citaat van: Boemeltrein op 08 juni 2025, 08:52:58 AMDie Type P bagagerijtuig heeft me nieuwsgierig gemaakt, ik ken er het bestaan er niet van...broertje van de RIC?
Een pakwagen van Duitse origine welke na WOII in België achterbleef en door de NMBS in dienst genomen werd. In de verzameling van Fernand Maes zitten er nog voorbeelden maar het scannen en uploaden hiervan is voor later.

Trouwens heren, als ik schrijf een kleur die lijkt op messing dan moet U niet lezen de ramen zijn van messing.
Triestige commentaren hier. Moet ik daar al mijn tijd insteken.

Metpetergaathetbeter

Ik hoop dat momentje van.......niet uitmondt dat andere lifhebberd(model)spoorwegrijtigen nu verstoken blijven van toch bijzonder interessant informatiemateriaal. ;)

Boemeltrein

Na een beetje zoekwerk viel het me op dat dit P-type sterk gelijkt op de Gepackwagen Pw4ü van bv de KPEV, alleen is het Belgisch exemplaar korter en is er geen "dakkapel".
Het origineel Duits model is er blijkbaar ook niet als modelspoormodel..het intigreert me :)
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

ACFI

Citaat van: Boemeltrein op 08 juni 2025, 12:50:30 PMNa een beetje zoekwerk viel het me op dat dit P-type sterk gelijkt op de Gepackwagen Pw4ü van bv de KPEV, alleen is het Belgisch exemplaar korter en is er geen "dakkapel".
Het origineel Duits model is er blijkbaar ook niet als modelspoormodel..het intigreert me :)

Volgens het boek "Verzameling Schema's van de gewezen Duitse rijtuigen van de NMBS" van ir. Vandenberghe, is de 77.803 een ex-DR rijtuig, type Pw4Ü Pr 16.

Brawa heeft daar een model van uitgebracht met typische centrale kansel.

Zowel DR, DB als NMBS hebben een aantal van de uitkijken voor de conducteurs op hun rijtuigen verwijderd. Trouwens de technische tekening van de 77.803 in het boek is nog met kansel.

Het rijtuig werd tussen augustus '64 en oktober '65 omgebouwd tot meetrijtuig nr. 12.

ACFI

Herwig

en niet te verwarren met deze        ::)        >

https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=540&controller=product   (foto Cooltrain, Loco, Peter E.)

Boemeltrein

ik dacht dat het rijtuig korter was maar er zit een extra raam tussen de twee deuren, dit geeft dus een beetje een visueel bedrog. Ik had even gekeken om met een tweedehands exemplaar van Brawa een Belgische variant te knutselen maar die diengen gaan gemakkelijk 160 € op Ebay :-[  :-\
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Danny HST (NMBS)

Citaat van: loco op 08 juni 2025, 08:09:15 AMDit lijkt niet echt messing te zijn. Een aluminium omlijsting lijkt er meer op.

Foto: AV Saint-Ghislain 27-06-2010.

het is dus niet het zelfde als de M4 bordeaux variant .Had het graag geweten voor mijn project....

ben nog bezig met de stuurstand.

ACFI

Citaat van: Herwig op 08 juni 2025, 15:23:33 PMen niet te verwarren met deze      ::)        >

https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=540&controller=product  (foto Cooltrain, Loco, Peter E.)
Dit is de houten uitvoering van de typische pruisische bagagewagen. Herkenbaar aan de spanten onder de bodem.

Als je de uiteinden van de daken, het venster tussen de deuren en het spantwerk aanpast, dan kom je al in de buurt. En voor minder dan 160 euro. Een Fleischmann of Liliput zijn makkelijker te vinden.

ACFI

SuSke

just, 't is geanodiseerd natuurlijk. 't is aangepast zonder weg te poetsen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

darick69

Hallo,  zover ik weet is bij de M4 , M5  en de breaks hetzelfde soort materiaal gebruikt voor de ramen. Allen komen uit de begin jaren 80 en hadden de bordeaux kleursteling.

Danny HST (NMBS)

messing kleur dan of zo iets ? of welk kleur is het !

SuSke

Gewoon geanodiseerd aluminium krijgt na verloop van tijd een licht grijze kleur.
Het kan natuurlijk dat de NMBS in het lasteboek geschreven heeft dat er een beperkte kleuring moest toegepast worden bij de anodisatie waardoor de indruk gewekt wordt dat het om messing gaat. Je zag vroeger wel meer ramen in die kleur.
Het voordeel van een kleuranodisatie is dat je profiel gladder blijft. Een gewone anodisatie geeft op termijn putcorrosie en vervult ook veel sneller.

Mijn vermoeden is een lichte kleuranodisatie.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Tobin

Dank aan PeterVG om het delen van deze interessante foto's.

Om de discusssie over de kleur van het raamframe een onderbouwd antwoord te geven:
Volgens J. VanDenBerghen:
Vensterramen:
De ramen zijn uit anodisch geoxydeerd aluminium, chamagne satijnkleur

Danny HST (NMBS)

Oke thanks voor de info....
heb de opstapjes al terug aangepast ook.
Zal ramen ook nog eens aanpassen en opzoek gaan naar een paar kasten van Fleischmann wat ze zijn gemaakt op een basis van de Fleischmanns .Maar geen rode kappen...
Want het wit word altijd roze (zelfs met de primer).daarom is het spuiten niet altijd goed gelukt. En ga ze eens maken met de licht gekleurde kappen . Dan zal het spuiten gemakelijker gaan ...
intussen een foto van de stuurstand  ;)

Danny HST (NMBS)

Een topic komt nog na het verlof .