Nieuws:

Nu in MSM 262 TEST: TSO AR 604.04 | KATO Class 66 | PIKO NS 2319 | Wunder Eds tremelwagen | PIKO NS 1200

Hoofdmenu

Meerbeeck, een klein rangeerbaantje

Gestart door Fred, 06 april 2025, 22:17:38 PM

Fred

Beste forumleden,

Ingevolge mijn verhuis diende ik mijn vorige baan, Scheldeland, noodgedwongen te verkopen.   Deze is in de goede handen van Hans en Jeroen die er ondertussen al enkele expo's mee gedaan hebben zodat ik de baan af en toe nog eens kan terugzien (waarvoor dank heren).

In onze nieuwe woning heb ik op zolder een beperkte ruimte van 370 cm bij 100 cm beschikbaar gekregen tegen een wand.   De nieuwe baan zou dan ook wat beperkter worden in omvang.
Ik had veel ideeën (een klein locdepot, een stukje Athus Meuse,...), maar finaal heb ik afgeklopt op een baan waarop ik vooral kan rangeren.

Het zichtbaar gedeelte meet 210 bij 60 cm.  Ernaast zijn voorlopig gebouwde kleine schaduwstationnetjes.  Ik kan dan ook enkel met zeer korte treinen rijden, maar er is veel variatie en spelplezier mogelijk.

Qua thema heb ik gekozen voor een klein station met aftakking naar een industrielijntje.

Inspiratie voor het station heb ik gehaald uit enkele foto's van eParanoia van het station van Westmeerbeek. 

Voor de gebouwen heb ik gebruik gemaakt van oude bouwkits (die kwamen van een afgebroken baan).  Zo het station, het café, het industriegebouw, de laadinstallatie en silo's.    De gebouwde kits hadden afgebroken en ontbrekende delen, waren besmeurd met lijm- en verfresten,...   Door wat aan kitbashing te doen heb ik de gebouwen een tweede leven kunnen geven.

Enkel de watertoren is een nieuwgebouwde kit (die ik nog liggen had).  De andere gebouwen zijn zelfbouw.

De komende periode zal ik af en toe wat foto's en video's in dit draadje posten.

Frederic

Jappy

Dat ziet er al zeer de moeite uit! Ik ben benieuwd!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

DFS

Eindelijk iets nieuws hier, ik kijk uit naar het vervolg

erwin9

Daar zit alvast de nodige sfeer en realiteit in. Ik volg! :)
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling uitzonderlijk op 6 & 7 december 2025 !!!
MOBEXPO 2024  -  18 & 19 april 2026 t'Bauhuis Sint-Niklaas

DIORAMABOUWER

Ik ben eveneens begonnen met een nieuw rangeerbaantje, ik volg met de nodige belangstelling.
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

den T

Mooie sfeer, Frederic. Dit komt helemaal goed, ik volg.
grtjs julien

Fred

Allen,

Dank voor de interesse.  Ben ook altijd geïnteresseerd als er iets te volgen is op het forum, maar ben niet zo reactief.

Bij het zoeken naar inspiratie ben ik uitgekomen op het Flickr-account van eParanoia die een indrukwekkende verzameling foto's heeft geplaatst over het Belgische spoor (waarvoor dank!). 

Een drietal foto's over het voormalige station van Westmeerbeek vond ik zeer sfeervol en interessant voor het rangeerbaantje.

Hieronder de foto die mij het meeste aansprak:

Een van de gebouwen van de afgebroken modelspoorbaan was een slechtgebouwd station van Heljan.  Aan de hand hiervan heb ik dan het station gebouwd met bovenstaande foto als inspiratie.  Gezien de raamkozijnen en ramen vol lijmresten hingen (die ik niet kon verwijderen) diende ik de ramen te bedekken. 

Ik heb dan gekozen om in model houten platen aan te brengen om indringers te weren.  Het stationsgebouw was daarmee dan ook vervallen en niet meer in gebruik, wellicht zoals het station van Westmeerbeek ten tijde van het maken van de foto.

Het perron dien ik nog verder aan te pakken in de loop van komende weken.

Frederic

Michael

Dat ziet er erg inspirerend uit veel plezier met de verdere bouw. Ik volg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Fred

Hieronder nog enkele beelden van het station. 

Op onderstaande foto rijdt de 4619 het station binnen.  Aan de overweg takt het industrielijntje (links van de watertoren) af naar enkele lokale fabrieken.

Frederic

Fred

Hierbij nog wat bewegende beelden van de AR 4619 die het station verlaat. 

Frederic

rgp

Fred,

Prachtig !

heb wel één vraagje: treinen komende van de industrieaansluiting kunnen naar ieder spoor, van volle baan enkel naar het perronspoor.  Is het niet logischer andersom ?

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Fred

Bedankt, Roland.

Voor het rangeren leek mij dit handiger.  Ik wens vanuit de industrieaansluiting de mogelijkheid te hebben om ook op het perronspoor te kunnen rangeren in een beweging.  Mocht de wissel naar de volle baan anders liggen, dan moet ik eerst op het parallelspoor om dan "achteruit" over de overweg naar de volle baan te rijden om dan terug te rijden naar het perronspoor.  Nu kan ik onmiddellijk vanuit de industrieaansluiting naar het perronspoor.  Het parallelspoor blijft dan vrij om wagons weg te zetten.  Mogelijks wordt deze configuratie in het grootspoor niet gebruikt, maar gezien de beperkte oppervlakte en het spelplezier leek mij dit het beste te zijn.  Mocht mijn uitleg niet duidelijk zijn laat je het maar weten.

Hieronder nog een foto van bovenuit getrokken.

Frederic

Fred

Ongeveer in het midden van de modulebaan is een overweg gemaakt. De beveiliging is voorlopig aangebracht, in afwachting van beter.  Ik ben op zoek naar een set van Bush om een Belgische overweg te maken, maar helaas heb ik deze nog niet gevonden.  Hopelijk neemt Artitec dit ooit eens op in zijn gamma.

Frederic

Fred

Het café rechtsachter is een gerecupereerde set van Pola (café met brandschade).  De kit was afgeschenen en heb ik zo goed en zo kwaad terug een aanvaardbare kleur gegeven.  Het door brand beschadigde dak heb ik vervangen.  De fabriekshal is opgebouwd uit een gesloopte locloods van Pola.  In de fabriekshal staan de schakelaars voor de wissels.  De arbeiderswoning is gemaakt van restanten pluimkarton en gewoon karton.  Het dak is gemaakt met een Redutex-sticker.  De bladeren zijn gemalen echte bladeren (wegens gebrek aan beter).

Frederic