Raboesch clear polyester

Gestart door jean-luc, 05 april 2025, 21:26:12 PM

jean-luc

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de polyester clear platen van Raboesch? Mijn vraag is vooral of deze met de tijd zouden geel worden.
Op het web vond ik dat de platen van Vivak geel worden door het licht. Over Raboesch vond ik niets in die zin.
Ze moeten dienen voor de ramen van een schaal 0 motorstel.

https://www.most-models.com/merken/raboesch?features=type-:polyester#top

Alvast bedankt, Jean-Luc

Michael

Jean-Luc, ik weet het niet maar ik heb de vraag gesteld via het contact formulier op de site.
Zodra ik antwoord heb laat ik dat hier weten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Peter

Ik weet niet of het hetzelfde is maar ik gebruik al jaren de
Polystyrol platen van verschillende diktes die verkocht werden bij Verschooten in Antwerpen
en de laatste paar jaar bij Baillien in Borgerhout (steeds 50 x 25 cm
Zijn allen van uitstekende kwaliteit en zeer goedkoop en....worden niet geel maar blijven mooi wit
en de clear blijv uitstekende doorzichtig en geen vergeling
Heb steeds al mijn gebouwen in H0 er mee gebouwd 
Met vriendelijke groeten
Peter

jean-luc

Bedankt Michael en Peter;

Vandaag heb ik dit besteld:

https://www.passion132.com/nl/profielen/136999-maquett-raboesch-603-03-railroad-pr33cm-g-860x740mm.html

Baillien heeft deze ook maar niet in stock (en een stuk duurder). Passion132 is 80 cent duurder dan Most Models maar is Belgisch.
Blijkbaar is 194 op 320 mm de standaardmaat geworden voor dergelijke platen.

Eerst eens testen of te goed te laseren zijn en daarna enkele dagen in de vlakke zon.

Paulogic

Jean-Luc

Ik gebruik met de laser steeds Vivak en heb nog wat 0,5 mm, 1 mm en mss zelfs nog 1,5 mm liggen.
Kan ik u plezier doen met wat afgeknipte stukjes (restjes) om te proberen?

Laseren lukt prima als je minder vermogen combineert met 2 passages ipv 1 (of 3 bij de dikste).
Je kan ze zelfs graveren want zo zet ik er gordijnen simulatie op.

Dit materiaal is heel betaalbaar en verkleurd niet. Het is te zeggen, de test gebouwtjes die ik staan heb,
krijgen af en toe zon en zien er nog steeds mooi uit. Het lichtjes blindende materiaal, doet denken aan echt glas.
mvg,
Paul(ogic)

Michael

Citaat van: Michael op 06 april 2025, 10:33:39 AMJean-Luc, ik weet het niet maar ik heb de vraag gesteld via het contact formulier op de site.
Zodra ik antwoord heb laat ik dat hier weten.
Hieronder het antwoord wat ik gekregen heb

"In eerste instantie gebeurt dit niet, maar bij langer blootstelling aan zonlicht kan het gebeuren dat het verkleurt."
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154