Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Beginner vraagjes spoor N

Gestart door nijvnet, 29 december 2006, 22:47:02 PM

nijvnet

Hoi N-spoorders (en anderen :D)

Ik ben bezig een N baan te ontwerpen. Heb hiervoor het programma van Easy-computing aangeschaft (in de aanbeiding voor 10 Euro) en dat werkt wel erg makkelijk. Simpel selecteren en slepen naar de plek waar je het maakt. Hij maakt zelf de aansluiting...kortom makkelijk :)

Omdat ik niet een grote ruimte voor een baan heb (1.80m x 1.40m) heb ik een paar praktische probleempjes. Allereerst: ik wil een zuid-Duitse baan maken, dus heuvelachtig. Hoeveel mm mag ik maximaal stijgen per meter zonder dat de treinen moeite krijgen. Heb ergens gelezen 25mm per meter, klopt dat? Hoeveel mm moet het hogere spoor liggen om een goede tunnel te kunnen plaatsen?

En als laatste vraag, als ik een cirkel aan spoor wil plaatsen om een hoogte snel te overbruggen, welke diameter moet ik dan houden? Het liefst maak ik hem zo klein mogelijk, maar ook daarmee zit ik dan weer dat de trein het wel moet kunnen halen.

Graag hoor ik jullie idee?n, zodat ik het ontwerp kan maken en hier kan plaatsen :)

Groetjes,
Dani

Roderik

#1
Het is me niet allemaal even duidelijk wat je hier vraagt maar ik kan het ??n en ander wel beantwoorden:
Stijgingpercentage ligt inderdaad rond de 2 ? 3cm. Wat die doormeter betreft, zijn mijn kleinste boogstalen zo'n 42 cm diameter. Grotere locs vertragen wat, maar echt problemen geeft dit niet. Voor een echte spoorspiraal zou ik toch groter gaan.
De diameter van je spiraal is afhankelijk van de hoogte van je rollend materiaal. Een N-spoor model is ruw gerekend 5 cm hoog (met spoor en al, vanop de ondergrond dus) als je maximum 2,5cm stijgt per meter hebt je dus een spoorlengte nodig van 2 meter per volledige cirkel. Hoeveel de diameter voor een goede spoorspiraal dan is, mag je zelf uitrekenen...[}:)]
Always be modelling!

Gerolf

#2
Nog ietsje meer, Roderik. Je moet de plaatdikte van je onderbouw nog bijrekenen. Laten we het houden op 7cm hoogteverschil per omwenteling in N, dus een kleine 3 meter omtrek, dus een minimumdoorsnede van 90cm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nijvnet

#3
Bedankt!! Hier kom ik een stukje verder mee, nu nog berekenen of alles mogelijk is :)

Roderik

#4
@Gerolf: In mijn 5 cm zit de plaat al in. Spiralen maak ik in multiplex van 5 mm met langs de rand een versteviging van nog eens 5 mm. Een plaat van 2 cm (all? 18mm) vind ik net te veel van het goede.
Always be modelling!

Gerolf

#5
citaat:
Geplaatst door Roderik
@Gerolf: In mijn 5 cm zit de plaat al in.
Dan had ik me hieraan laten vangen:
citaat:
Een N-spoor model is ruw gerekend 5 cm hoog (met spoor en al, vanop de ondergrond dus)
Misverstand, dus ...[;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw