Nieuws:

Nu in MSM 263 PRAKTIJK: Crossrail wordt BLS Cargo Nord | Dinosaurusvondst | Het ARCOMORA-concept

Hoofdmenu

Chiavenna Stazione Merci Eindpunt van een RhB spoorlijn

Gestart door Hollandserhbfan, 02 april 2025, 12:41:16 PM

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Een Stukje voorheen en nu.

Voorheen

Nu

Je ziet, ik heb de verfkwast gehanteerd. Ja echt gekwast, niet gespoten o.i.d.

Ik heb geprobeerd een beetje oud en versleten asfalt te tonen. Her en der moet ik nog wat nawerken. Maar ik ben best tevreden. De gele Markeringen zijn van MOBA.de.

Op de achtergrond, naast het spoor, heb ik met papidur, een soort papier-maché, alvast de ruwe landschapsvorm gemaakt. Het kan nu rustig drogen, dan nog laagje Sculptamold erover en dan begroenen. Maar het wordt weer een paar dagen heet in NL, dus dat zal nog even duren.

Laadspoor met oude hijskraan.

Kortom, het begint langzaam vorm en kleur te krijgen. Wordt vervolgd.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hoi Allen,

Ik heb afgelopen weekend, terwijl het op zolder redelijk koel was, weer wat kunnen bouwen.

Het olielaadspoor in Normaalspoor H0 is nu vastgelegd en goed aangesloten. De FS lok van Rivarossi rijdt nu ook ineens stuken beter.

Het H0 spoor, ook algeverfd.

Met Weinert detail. een olieomlaadbuis.

Ik heb Ai gebruikt om de volgende foto's te voorzien van een Digitale achtergrond (om de wat onrustige zolderachtergrond te camoufleren)

Echt handig zo. Nu ligt het ineens in Nederland.

Grappige mogelijkheden.

Tot zover.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Het bouwseizoen is weer opgestart. Via AI (Gemini) heb ik een achtergrond laten maken. Gisteren  gemonteerd en ziet hier de eerste resultaten.

De FIC fabriekm is uiteraard FICtief  :) , maar het bedrijf bestaat wel in Chiavenna. Dit is dus echt een stukje identiteitsvorming.

Ik hoop dat jullie de dieptewerking op de foto's ook ervaren. Binnenkort begint het begroenen van de modules.

Groet Aad

Michael

Op de foto werkt de diepte werking zeker, dit ziet er meteen fantastisch uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Hollandserhbfan

Dag Michaël,

Dank voor de reactie. Altijd fijn als er reactie komt, want ik word zelf wat "bedrijfsblind" en dan is het altijd goed (en leuk) als je een reactie krijgt. Ook als het kritisch is, want soms zie je het zelf niet meer.
Ik vind inderdaad de werking ook heel overtuigend, maar ja ik ben niet objectief  ;)

Groet Aad

ACFI

Dag Aad,

(hier volgt een persoonlijke visie) de tweede foto werkt het effekt goed, het perspectief staat daar ook wat lager en de gebouwen op de foto lopen van onder de rand van de baan naar erboven.

Bij de eerste foto is het perspectief van de foto wat hoger en de werking is al wat minder goed.

Bij de derde foto vind ik de torens van de kerken storend voor de algemene werking. Vooral de rechtse kerk staat redelijk dicht en vertekent het zicht.  Zonder de kerk(en) heb je een vloeiende lijn in de daken en je zicht wordt natuurlijk geleid naar de rest van het dal.

Alles hangt ook af van het standpunt van de kijker. Ik vermoed dat met de baan ongeveer op ooghoogte, de torens minder storend/effectief optisch werken.

Maar globaal moet ik zeggen dat de achtergrond echt wat brengt aan deze baan.

ACFI

Hollandserhbfan

Dag Steven,
Ja die rare kerktoren, zag ik pas echt hoe groot hij is toen achtergrond wsas gemonteerd. Is inderdaad wat erg aanwezig. Het perspectief klopt ook niet overal, maar goed het was mijn eerste Ai experiment. Voorlopig doe ik het ermee. Straks kijk je op de modulebak neer, dus ik ben benieuwd. 

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hoi Allen,
Afgelopen weekend weer wat kunnen bouwen aan  Chiavenna.

Het gebied om de "FIC" fabriek heeft wat Details gekregen, niet teveel, net genoeg. Er moet nog een hekwerk langs het spoor komen te staan.

De fabriek met ook groen, net aangebracht.

Ik wil de Fiddle Yard uit het zicht zetten, met een muur van een fabriek, zodat de wachtende wagens niet goed zichtbaar zijn.

De voorzijde van de fabriek.

en dichterbij. De Graffiti is van TL Decals.

afbeelding beheer in de cloud

En ik vond in een On Line archief wat krantenartikelen over de opening van het station in 1910. Eerst Italiaans.

en in het RätoRomaans

en Duits

Internet altijd leuk  ;)

Groet Aad

PS: fouten zijn niet van mij bij de kranten maar van Ai.

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Het is alweer even geleden dat ik een bijdrage plaatste op het forum. In de tussenliggende tijd is er wel degelijk gebouwd. De module hangt op zijn vaste plek en is begroend. Alleen het olielaad gedeelte is nog niet gereed. Wel is daar de ondergrond beschilderd.  Ook is de bak nu mooi uitgelicht met LED strips. Het ziet er uit als een  Italiaanse zonnige dag. Voor de begroening heb ik gebruik gemaakt van materiaal van Wellberg en Van het Hoff. De achtergrond rechtsis nu min of meer tevredenstellend. Het is een goede leerschool geweest.  Maak voortaan de Aachtergronsd uit 1 lengte. Dan blijft motief, kleurstelling en sfeer goed bewaard.

Kortom, de module bak is voor 95% klaar. Ik toon nu de foto's van de meest recente toestand van  Chiavenna.

Het is alweer even geleden dat ik een bijdrage plaatste op het forum. In de tussenliggende tijd is er wel degelijk gebouwd. De module hangt op zijn vaste plek en is begroend. Alleen het olielaad gedeelte is nog niet gereed. Wel is daar de ondergrond beschilderd.  Ook is de bak nu mooi uitgelicht met LED strips. Het ziet er uit als een  Italiaanse zonnige dag. Voor de begroening heb ik gebruik gemaakt van materiaal van Wellberg en Van het Hoff. De achtergrond rechtsis nu min of meer tevredenstellend. Het is een goede leerschool geweest.  Maak voortaan de Aachtergronsd uit 1 lengte. Dan blijft motief, kleurstelling en sfeer goed bewaard.
Kortom, de module bak is voor 95% klaar. Ik toon nu de foto's van de meest recente toestand van  Chiavenna.

Zo hangt Chiavenna nu onder de ÖBB smalspoor module bakken

En het werd groen

De olieoverslag is nog niet gereed. Dat komt de komende tijd nog.

Groen en wat onduidelijke rommel.

De FS rangeer lok en het nog lege, maar wel geschilderde bouwvlak voor de olie belading

Dat was het voor nu. Binnenkort weer verdere vorderingen te tonen.

Groet Aad