Nieuws:

Nu in MSM 256 REPORTAGE: A4 dioramawedstrijd 2025

Hoofdmenu

I5bc rijtuigen: Grote en kleine logo's

Gestart door i11, 23 maart 2025, 21:46:53 PM

i11

Ik zie bij verschillende handelaren een nieuw versie van een I5bc-rijtuig beschikbaar zijn. Het betreft referentie 42089 van LS Models met nummer 51 88 50-70 504-8 en heeft een klein B-logo.

Nu ben ik al een hele tijd aan het speuren naar foto's van een I5bc-rijtuig met een klein B-logo in de realiteit, maar ik kan geen enkele foto vinden. Vrijwel alle foto's die ik gevonden hebben betreffen rijtuigen met grote B-logo's.

Het lijkt er dus op dat I5bc-rijtuigen met een klein B-logo echt wel een uitzondering is geweest binnen de groep I5bc-rijtuigen, of vergis ik mij?

stoomlokje

waarschijnlijk een heruitgave van 2003 (kat. nr 12110 ), deze had ook dat klein B-logo

Boemeltrein

ACME heeft ook drie varianten uitgebracht onder 52437, 52438 en 52439, de 52437 was het model met klein B-logo dus ik denk welk dat het echt heeft bestaan anders zouden 2 merken dit niet uitbrengen. Trouwens over het ACME-model heeft MSM nog een lovend artikel geschreven waar vooral de uitermate fijne detaillering aangehaald werd.
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Metpetergaathetbeter

geen garantie want beide merken komen langs of dankzij LS.

i11

Dank voor de reacties alvast.
Maar als ik het goed begrijp hebben jullie ook nog nooit in werkelijkheid of vanaf een foto een I5bc met klein B-logo gezien.

PeterVG

Ik ben ook nog zoekende als dat een troost mag zijn ;)

Boemeltrein

Ene Kurt Foncke heeft in 2011 een foto gemaakt van de Lourdes-trein maar de site zelf is blijkbaar niet meer bereikbaar.
Op die foto zie je duidelijk het kleine B-logo maar denk ik dat het hier gaat om een i6...of heb ik het fout?
[/url]

i11

Oh wauw  :D , een Ligrijtuig met klein B-logo. Maar je hebt helemaal gelijk, dit is een I6bc rijtuig in plaats van een I5bc rijtuig.
Wel mooi dat je een foto gevonden hebt van een Ligrijtuig met een klein B-logo en dat die foto in 2011 genomen is.

Zouden de kleine B-logo's gedurende de laatste jaren van de Ligrijtuigen gebruikt zijn?

Maar nog altijd geen foto van een I5bc met klein B-logo dus gevonden.  :-\
Je gaat bijna denken dat LS Models een Spooktrein heeft uitgebracht  ???

SuSke

Een vergissing tussen I5bc en I6bc zal meer voor de hand liggen dan de spooktrein
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

itchy

Belrail (gearchiveerd)

i5_logo by itchy1000, on Flickr - foto © Alain Jennes
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Boemeltrein

Ach, Steven, aan de ramen te zien lijkt dit dus wel een i5, dus zowel bij de i5 als i6 rijtuigen waren er rijtuigen met de kleine B, ik denk dat de grote stickers op waren ;D

itchy

Citaat van: Boemeltrein op 24 maart 2025, 21:12:30 PMAch, Steven, aan de ramen te zien lijkt dit dus wel een i5, dus zowel bij de i5 als i6 rijtuigen waren er rijtuigen met de kleine B, ik denk dat de grote stickers op waren ;D
Evenals de roze verf, want die was de ene keer al wat fletser aangebracht dan de andere.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

i11

Citaat van: itchy op 24 maart 2025, 20:24:51 PMBelrail (gearchiveerd)

i5_logo by itchy1000, on Flickr - foto © Alain Jennes

Wauw, wat goed dat je die foto gevonden hebt  :D  :D
Het is precies dat wagennummer (51 88 50-70 504-8) dat LS Models onder referentie 42089 uitbrengt.

Uit de "tijdmachine" van web.archive.org leid ik ook af dat betreffende foto al op 05/10/2006 op de webpagina van belrail te vinden was. De foto dateert dus van vóór (of op) die datum.
Verder valt mij op dat uit de weerkaatsing van het licht in de ramen het I5bc-rijtuig naast roodkleurige M4-rijtuigen zich bevond.