Mijn eerste schets

Gestart door ikkenick, 28 december 2006, 18:26:50 PM

ikkenick

IMGhttp://i125.photobucket.com/albums/p80/ikkenick/plan1.jpg/IMG

ok ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)
De bedoeling is om een soort van 3-luik te maken, zodat ik niet in 1 keer alles moet afwerken.
Hier boven staat een eerste plan voor het eerste deel...
Graag jullie mening, dus als het niet goed is moogt ge het ook zeggen, alleen liefst geen afbrekende commentaar :)

Ik weet dat hier voorlopig niet veel locomotieven kunnen rijden, maar dat is ook pas de bedoeling als de drie delen(of mss meer) af zijn...

zie het dus als een diorama waar er daarna echt op gereden wordt

doomslu

#1
Het basis-idee is zeker niet mis. Ik hou er wel van dat je met een diorama wil starten en het niet te groot ziet om te beginnen. Echter, als je dit in H0 wil bouwen vrees ik dat je sporen wat aan de korte kant zullen zijn. Op ??n meter krijg je echt niet veel. Dat mocht ik deze herfst nog aan den lijve ondervinden toen ik een baantje van 150 cm lang heb gebouwd.
Reken voor een wissel 21 ? 25 cm lengte. Teken dit eens op schaal !
Als je in schaal N gaat werken wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Laat je echter niet ontmoedigen, hier is zeker iets moois mee te maken. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

#2
Als je een diorama achtige baan zoekt moet je her eens gaan kijken: http://www.carendt.com/ Dit is een site gewijd aan zulke banen. De meeste zijn 4 vierkant voet groot en bieden de mogelijkheid om te rangeren (al dan niet met een fiddle). Inspiratie en voorbeelden zat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

#3
Wat Luc hier net schreef is zeker waar,op ??n vierkante meter krijg je niet veel op.Ik zou dan ook het volgende aanraden :
1: de wissel tussen gebouw 1 en 2 zoveel mogelijk naar links opschuiven.
2: de sporen die naar de laadplaats voor de wagons lopen onder een hoek van 45? leggen tov je "hoofdspoor" en ze ook zoveel mogelijk verlengen.
3:de wissels die de rangeersporen bedienen ook zoveel mogelijk naar links opschuiven (of gewoon aan de eerste wissel laten aansluiten)
>> gebouw b moet dan wel verplaatst worden.

Ik ben persoonlijk ook niet zo wild enthousiast over dat verhoogd stadsgedeelte in kombinatie met een steenkoolmijn .
Maar in Charleroi vindt je zulke situaties in het echt (al zijn het dan staalfabrieken) Je kan daar misschien eens gaan kijken voor inspiratie.

Gerrit


ikkenick

#4


ok het is een beetje aangepast :)
Het stadsgedeelte is vervangen door heuvels en akkers
Heb ook de wissels dichter bij elkaar gelegd
Enkel in de rechteronderhoek is er nog een grote ruimte over, iemand enig idee wat ik daar kan doen?

Verdezr wil ik nog even zeggen dat ik niet naar een bestaand voorbeeld wil bouwen, maar eerder naar eigen verbeelding...

mss een stomme vraag maar, hoe groot is schaal N? H0 leek mij een redelijke schaal, niet te groot, maar is N niet een stuk kleiner??

Groeten,
Nick

Havoc

#5
Wel, veel hangt er van af wat je met dat ene stuk wil doen. Volgens wat ik ervan versta is dit het eerste deel (meest rechtse?) van 3 modules. Maar als je op dit stuk al wil rijden, dan moet je minstens met 1 loc en 1 wagon voorbij de meest linkse wissel geraken. Anders kan je enkel met een loc wat heen-en-weer rijden. Als je met minstens 1 loc en 1 wagon voorbij die wissel geraakt dan kan je bvb de wagon verwisselen met eentje die bij de hoop erts stond.

Een andere mogelijkheid om toch al iets te kunnen doen is om -voorlopig- met de sporen bij de hoop erts niks aan te vangen. En dan de andere sporen bij de werkplaats tot een "Inglenook" rangeer puzzel om te werken. Hier vind je alles daarover: http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html

Die "ongebruikte ruimte" is geen ramp. Een modelbaan hoeft niet vol met vanalles te staan. Desnoods een transportband en nog een hoop erts.

Spoor N is inderdaad veel kleiner, maar zal je toelaten om op de plaats die je nu hebt meer e doen. Alles hangt ervan af of je kan wachten tot je meer van je modules hebt of dat je nu al wil "rijden".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ikkenick

#6
Het is niet meteen de bedoeling om al echt voluit te kunnen rijden op mijn module, die inderdaad de meest rechtse is [:)]
Maar ik kan er inderdaad voor zorgen dat ik er met 1 loc en wagon voorbij kan.

Wat juist de bedoeling is van die rangeerpuzzel is me niet helemaal duidelijk [:I] Moet ik die gwn zo leggen? de wissels enzo? of zijn dit de mogelijkheden om te rangeren op dit stuk?

ja denk dat er op de open ruimte mss een transportband komt, ofwel het controle centrum, waar ik de treinen bedien...

Nog eventjes over spoor N: zijn er in die schaal ook veel modellen beschikbaar? niet enkel locs en wagonnen, maar ook gebouwen en voertuigen enzo? Want ben niet meteen zoo handig dat ik met zelfbouw kan beginnen denk ik :)

groeten,

Nick

doomslu

#7
Spoor N is inderdaad kleiner. De schaal is 1/160, tegen H0 = 1/87. Ruwweg kun je dus stellen dat je tweemaal zo veel kwijt kunt op een lopende meter spoor in schaal N.

Rollend materiaal in schaal N, vooral Belgisch, is eerder zeldzaam. Gebouwen en zo zijn meer courant te verkrijgen.

Om eventueel je probleem met het rijden op ??n module op te lossen kun je links een stukje 'los' spoor voorzien op een apart plankje. Of eventueel een fiddleyard (zie MSM 24, 25 en 31). Op die manier kunnen je wissels toch uiterst links liggen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ikkenick

#8
dank voor de tip luc
kan inderdaad daar een extra plankje en paar sporen leggen zodat ik verder kan rijden.
Hoewel het elektrisch verbinden me wel een beetje angst inboezemt. Maar laten we maar eens eerst beginnen met een banenplan te maken en dan eens proberen een leuke omgeving te maken :)

Havoc

#9
Wel, de bedoeling van de rngeerpuzzel is dat je op het stuk dat je nu gaat maken toch al "iets kan doen". Dat was iets dat me direct opviel bij je eerste plan. De 3 sporen ter hoogte van je werkplaats samen met het spoor achteraan naar links vormen al een Inglenook. (de sporen naar de ertshoop vergeten we even)

Als je die zo inricht dat je die rangeerpuzzel kan spelen, dan heb je al iets om je bezig te houden op die ene module.

Een fiddle is uiteraard een andere oplossing. (en dan kan je nog rangeren)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ikkenick

#10
er staat daar ergens dat de kleinst mogelijke layout gelijk is aan 120cm x 30 cm, mijn plaat is maar 100 cm dus dan lukt dat niet echt?
of is 120 cm nog niet de grote op schaal?

*edit*

Heb een beetje zitten passen in wintrack 7.0, jammer genoeg staan er enkel H0 rails van Markl?n in, dus kan niet weten hoeveel meer ik er op zou krijgen met schaal N...(weet er mss iemand een ander programma waar dit wel mogelijk is?)
Heb de oppervlakte wel uitgebreid naar 150cm*150cm, anders was het toch te klein....



zo ziet het er voorlopig uit, ben redelijk tevreden, niet te veel plaats over( of mss wel [}:)]) Ga het nu eventjes laten bezinken, paar dagen vakantie nemen(nieuwjaar [:)]) en dan zien we wel :)
Ondertussen mogen jullie nog altijd jullie bevindingen meedelen!

Alvast een gelukkig nieuwjaar en tot woensdag ofzo :)

Groeten
Nick

ikkenick

#11
Ok ben dus weer terug

Iedereen gelukkig 2007 en veel modelbouwplezier
Heb mijn banenplan nog eens bekeken en denk dat ik het ga behouden, na de examens gaan we beginnen met een geschikte werkplek te zoeken/maken

Heeft er mss nog iemand een ander programma om banenplannen te tekenen?

alvast bedankt!

Nick

Frank_N

#12
Probeer deze eens: http://www.drail.nl/index_nl.html

Groetjes Frank
Groet van Frank

EricVW

#13
Ik, teken, mijn plan op ,schaal 1/10, op milimeter papier
Goed gelukt , en ook de hindernissen opzetten
Eric