Nieuws:

Nu in MSM 255 PRAKTIJK: Oranjestad: het maken van een bouwput * Bouwen van een tijdperk I stoomloc * Beladen ouderwetse goederenwagens, deel 7: speciaal transport

Hoofdmenu

Roco wissel 42442 - Weiche links Wl15 - Roco-Line ohne Bettung

Gestart door henry, 05 maart 2025, 17:56:59 PM

henry

Voor het eerst roco rail gekocht + een wissel voor mijn kleine baantje.
Nu zitten er op de zijkant van de wissel 3 metalengaatjes , ik krijg de indruk dat hier voeding op kan.
zelf nog niet eerder gezien, wie weet hier meer van.

Klaas Zondervan

In zo'n gaatje past een telefoondraadje van 0,5 mm dikte.
Het middelste is verbonden met het puntstuk, de twee buitenste met de doorgaande spoorstaven. Welke waar aan zit kan ik nooit onthouden, maar het is duidelijk te zien een de onderkant van het wissel.

Het belangrijkste doel van deze contactbusjes is het polariseren van het puntstuk.
Bij de standaard spoelenaandrijving van Roco worden ze direct verbonden met overeenkomende aansluitingen op de aandrijving.

Handleiding: https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/AN/1/DE/8040295920.pdf

henry

Klaas Zondervan

Bij ons op de clubbaan wemelt het van deze wissels. Ik weet niet precies hoeveel, maar loopt naar de 200.
Die twee buitenste busjes kun je ook gebruiken om het spoor te voeden. Dan moet je iets verzinnen om er een aftakking aan te maken als je ook de polarisatie wil aansluiten.

henry

Bij mij is het vrij simpel handbediening, wel is het fijn als de lok makkelijk over de wissel wil rijden dus die voeding ga ik proberen.