Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

LS Models Folder News 2025

Gestart door bb67400fan, 10 februari 2025, 12:16:36 PM

the_gold

Citaat van: Boemeltrein op 04 maart 2025, 09:31:28 AMik denk dat die 21/27 reeksen in feite niet zo slecht waren, als ik het goed voor heb zijn er een 20-tal 21'ers verkocht aan Polen..

Veel meer zelf, helaas staan die al jaren te verkommeren buiten en zullen ze waarschijnlijk enkel nog voor de sloop dienen.
Volgens mij staan ze in Tsjechië.

rgp

Gunther,

Die 21/27 zijn meer dan 40 jaar oud en die nu nog gaan upgraden voor nog een 10 a 15 jaar mee te rijden is economisch onzin.  Daarenboven zijn ze de enigste met verouderde techniek.
Het verminderen van aantal reeksen heeft een positieve impact op rendabiliteit van de locomotieven.  Het is immers een stuk eenvoudiger om voor 4 reeksen onderdelen / procedures / kennis te hebben dan voor 10.
En tenslotte, het waren zuiver éénspanningslocomotieven.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Boemeltrein

Denk ook dat het een beetje ligt hoe men die locs onderhoudt, in Zwitserland zie ik nog vaak Re 4/4 II, tegenwoordig volgens UIC als Re 420 en Re 421 bollen, meestal als goederenloc maar soms ook nog voor reizigerstreinen en die locs werden gebouwd van 1964 tot 1985, dus dames met leeftijd...natuurlijk als het op is en te kostelijk om aan te passen begrijp ik best dat ze eruitgaan... :-\
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Bundesbahnfreak

Roland heeft gelijk.  Een 21 of 27 updaten naar de techniek van vandaag?  De tractiemotoren van de gelijkstroom seriemotortype vervangen door de hedendaagse asyncrone wisseltroommotor ?  En de tractiehakker met thyristoren vervangen door tractieondulators? Want anders komen we er niet, tja koop dan maar beter direct een nieuwe lok van het hedendaagse type
Grtn
Rudy

Bundesbahnfreak

Dag Gunther,
Met alle respect maar je vergelijkt appelen met peren.
De Re4/4 is een wisselspanningslok 15kV 16 2/3 Hz.  De 21 en 27 zijn gelijkspanningslok op 3kV. Dit is al een totaal ander concept van lok.  Als je de Re4/4 toch met iets wil vergelijken moet je een generatiegenoot bij oa de DB of OBB gaan zoeken.
Voor de DB is dit het type 110 of 140.
Wil je het toch perse met een Belgische lok vergelijken dan moet je bij een 23 of 26 zijn.

De loks die ik opnoem hebben een elektromechanisch regelsysteem voor hun tractie, op zich niet goedkoop maar nog na te bouwen.

De 21 en 27 hebben een electronisch systeem => hakker
Over 15 jaar terug kwamen de 27ers nog veel bij ons binnen voor herstelling, de hakkers waren vaak defect.  Op dat moment waren er 3 types thyristoren in omloop bij de magazijnen en was het steeds een zoekwerk om thyristormodules met identieke thyristoren te vinden.  De hakker (2 op 1 lok) bestond uit verschillende van deze thyristormodules die allemaal liefst met hetzelfde type thyristor uitgerust werd om op hetzelfde tijdstip te schakelen.

Hoe het nu zit weet ik niet, mischien zijn sommige types thyristoren niet meer verkrijgbaar?

Men kan ook de vraag stellen of de huidige loks met tractie ondulators 40 jaar gaan meegaan, bij de DB gaat momenteel het type 101, generatiegenoot van onze 13 op de schop.

Mvg
Rudy

Boemeltrein

En Rudy, mag ik daaruit concluderen dat wisselspanning beter of langer meegaat dan gelijkspanning...maar ik vrees dat..het tegenwoordig met veel zaken is (zoals onze huishoudtoestellen), tis modern, tis super met veel toeters en bellen maar gaat uiteindelijk veel minder lang mee...al dan niet bewust door fabrikanten en dat laat ik even in het midden...
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Bundesbahnfreak

Goh, of AC langer mee gaat als DC kan je beter aan wetenschappers vragen ;) .  Beide systemen hebben hun voordelen.  Het is vooral de evolutie van de techniek, vandaag is nog meer als vroeger iets snel voorbijgestreefd. Natuurlijk komt er ook nog de beschikbaarheid van onderdelen bij.

Anarchy

Citaat van: Bundesbahnfreak op 08 maart 2025, 19:48:16 PMDag Gunther,
Met alle respect maar je vergelijkt appelen met peren.
De Re4/4 is een wisselspanningslok 15kV 16 2/3 Hz.  De 21 en 27 zijn gelijkspanningslok op 3kV. Dit is al een totaal ander concept van lok.  Als je de Re4/4 toch met iets wil vergelijken moet je een generatiegenoot bij oa de DB of OBB gaan zoeken.
Voor de DB is dit het type 110 of 140.
Wil je het toch perse met een Belgische lok vergelijken dan moet je bij een 23 of 26 zijn.

De loks die ik opnoem hebben een elektromechanisch regelsysteem voor hun tractie, op zich niet goedkoop maar nog na te bouwen.

De 21 en 27 hebben een electronisch systeem => hakker
Over 15 jaar terug kwamen de 27ers nog veel bij ons binnen voor herstelling, de hakkers waren vaak defect.  Op dat moment waren er 3 types thyristoren in omloop bij de magazijnen en was het steeds een zoekwerk om thyristormodules met identieke thyristoren te vinden.  De hakker (2 op 1 lok) bestond uit verschillende van deze thyristormodules die allemaal liefst met hetzelfde type thyristor uitgerust werd om op hetzelfde tijdstip te schakelen.

Hoe het nu zit weet ik niet, mischien zijn sommige types thyristoren niet meer verkrijgbaar?

Men kan ook de vraag stellen of de huidige loks met tractie ondulators 40 jaar gaan meegaan, bij de DB gaat momenteel het type 101, generatiegenoot van onze 13 op de schop.

Mvg
Rudy

@Rudy. We zijn geëvolueerd van SCR thyristoren (bv reeks 21/27) naar GTO thyristoren (bv reeks 13) tot momenteel IGBT (bv reeks 18).

Bundesbahnfreak

Dag Jeroen,

Inderdaad, en we komen van individuele contactoren (HLE 29 oud) via JH (22/23/ enz) naar de thyristoren.
Mooie evolutie toch :-)

grtn

Rudy