B-Models 2025 part 1 PDF

Gestart door ceuleer, 27 januari 2025, 19:23:40 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: JerryCrazy op 03 februari 2025, 09:55:39 AMDe dikte van de wagon is schokkend, dit is duidelijk zichtbaar bij de "deuren". :o
ook die bedenking gemaakt ;) ik keek er naar uit als zijnde mijn favoriete "cult" containerwagon. Dus wachten op een nieuwe Roco ;)

JerryCrazy

Roco zijn niet zo moeilijk tweedehands te vinden!
Klein Modellbahn met zinkpest zijn soms te repareren, ik heb 12 Eaos "container" wagons gered. ;D

PeterVG

Ik begrijp jullie reacties. Anderzijds ben ik vergevingsgezind wegens de faire prijs van net geen 40 euro per wagen. Dan wil ik de grove details erbij nemen. Zeker omdat ikzelf mijn wagens niet in de vitrinekast zet maar ze inzet in rijdende bloktreinen. Al te dure details op wagens verdwijnen dan in het geheel van het omringende landschap van de baan. Fragiele details die  bij het nemen van de wagen afbreken daar heb ik sowieso niets aan. Dus zeker een mooie aanvulling voor de rijdende modelspoorder. De hoger uitstekende containers tegenover de Roco wagens lijkt me ook niet onrealistisch. In realiteit stak niet elke container even hoog boven de wagen uit zoals bijgevoegde foto toont.

T6503B0 @ Rhisnes by Peter Van Gestel, on Flickr

stoomlokje

Voor welke periode zijn die containerwagens die Van Biervliet in die folder heeft staan?
Als ik de periode niet weet van een wagen, schaf ik deze helaas ook niet meer aan.
Dat zouden ze er toch even bij mogen vermelden, is een kleine moeite.

PeterVG

De ombouw was in 1998 schat ik. Lang hebben ze het niet vol gehouden in dienst omdat ze ontsporingsgevoelig waren. Zou het kunnen dat het rond 2005 alweer afgelopen was?

JerryCrazy

Ja, het was +/- 1998, de wagen werden omgebouwd door AC Cuesmes geloof ik.

De wagons werden omgebouwd omdat het bulkverkeer afnam en het containervervoer toenam.
Deze wagons werden omgebouwd in afwachting van de komst van nieuwe wagons.

Er waren verschillende verbindingen, waarbij de blauwe en grijze (Inter Ferry Boats / SeaLand) vaak pendelden tussen de havens Antwerpen-Angola - Rotterdam Maasvlakte.
Ze werden voornamelijk gebruikt in bloktreinen, maar soms later ook met conventionele containerwagons.
Het lijkt mij dat de bruine wagons regelmatig op weg waren naar Frankrijk.

Aan hun carrière kwam vrij snel een einde toen de nieuwe wagons arriveerden.

Metpetergaathetbeter

Leuk dat een bespreking leuke foto's oplevert

Metpetergaathetbeter

59erke

De nieuwe 59'ers zijn reeds in dezelfde kleurstelling uitgebracht in het verleden, dus nu een heruitgave met als enkel verschil dat het om een ander nummer gaat.  Goed voor de mensen die een vorige uitgave gemist hebben of voor de nummer verzamelaars.

Ik zit eigenlijk te wachten op de meer oudere kleurvarianten zoals de vereenvoudigde ster en expo
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

PeterVG

Links Digitalshop rechts Roco

Van Biervliet heeft bij zijn model een zakje bijgeleverd waarin handgrepen en een remwiel zitten voor montage. Ook bevat dit zakje een paneel waarop het IFB logo prijkt. Net zoals bij het grote voorbeeld kan dit paneel iets vooruit stekend gemonteerd worden. Jammer is dat bij de grijze versie het IFB logo niet opgedrukt werd. Bij de blauwe versie van de wagen is dit wel uitgevoerd.
Van Biervliet heeft gekozen voor een hoge container als lading terwijl het Roco model een lage container bevat.

U kan op de foto klikken om deze te vergroten indien gewenst.

Het grote voorbeeld

Meer fotos van het wagentype 6505

ceuleer

Die Digitalshop staat wel hoog op zijn poten.
Het valt wel op als die zo naast die Roco staat.
Hetzelfde was(is) er aan de hand met de Sggmrs wagons van B-Models.
Dit zou toch beter kunnen.

Metpetergaathetbeter

Leuk van die details Roco mankeert; trouwens hebben sommige 2 op te plaatsen metalen logo borden....zo te zien. De verhoudingen zullen mij weerhouden ze niet te kopen omdat ze visueel minder mooi,fijn lijken t.o.v die tiental Roco en Kleinbahns waarbij Kleinbahn's sommige een nieuwe bodemplaat moeten krijgen......Trouwens werden die containers vastgezet met houten balken.Trouwens de binnenkant bak bleef roestig bij herschilderde wagons. Deze verkoop stortwagons voor.... werd gedaan door Schouppe dacht ik....waarbij wagons werden verkocht aan de prijs van oud ijzer

PeterVG

Hoe de containers werden vastgezet weet ik niet. Op de foto van het grote voorbeeld zie je een metalen geleider op de bodem geplaatst. Hierdoor werden de containers gecentreerd vermoed ik.