Bestond dit model echt - ketelwagen SGTL Delhaize van REE?

Gestart door amundsen, 24 januari 2025, 11:11:53 AM

amundsen

Enige tijd geleden ontdekte ik het bestaan van deze REE "OCEM 1929" assige ketelwagen in de kleurstelling van SGTL Delhaize (SNCF geregistreerd).

In tegenstelling tot andere fabrikanten zoals Märklin en Piko, die regelmatig met zeer fantasierijke kleurstellingen komen - waar zou een koelwagen in de kleuren van bijvoorbeeld de Nationale Loteriij voor kunnen dienen? - dit is niet de stijl van REE. REE heeft misschien een paar reclamemodellen gemaakt, maar dit model lijkt niet in die categorie te vallen.

Een dergelijke kleurstelling is geloofwaardig aangezien Delhaize een spoorverbinding had van zijn vestiging in Osseghem naar Brussel-West (gesloten in 1991) en zijn winkels bekend staan om hun wijnafdeling.

Mijn mening wordt nog versterkt door het feit dat ik bij het zoeken - zonder succes - naar een foto van het origineel ontdekte dat Fleischmann een zeer gelijkaardig model had gemaakt. Er moet dus ergens een afbeelding zijn...

Wie weet er meer?

PeterVG

Nooit een foto van gezien. :-\
Al is dat ook weer niet zo vreemd. De fotocollectie van wijlen Fernand Maes waarvan ik een deel van de foto's online heb gezet handelt enkel over Belgische wagens. Dit is een Franse wagen!

oebr

wijnhandel is niet ondenkbaar. In principe waren het gigantische houten vaten die naar wijnhandelaren gestuurd werden die hier de wijn op flessen trokken.
Bij Mouchart in Elsene kan je ze nog zien.  https://www.mouchart.be

in dit filmpje ook: 

Metalen ketelwagens voor Delhaize zijn dan ook plausibel.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

amundsen

Citaat van: PeterVG op 24 januari 2025, 11:32:29 AMDit is een Franse wagen!

Dat klopt. Als het wijn vervoerde, kwam het waarschijnlijk uit Frankrijk, maar de bestemming was waarschijnlijk België, want als ik me niet vergis, waren er geen Delhaize-opslagplaatsen in Frankrijk.