Nieuws:

Nu in MSM 255 BAAN: Terminus * Bouy-à-Bèze

Hoofdmenu

Roco 2025

Gestart door PeterVG, 13 januari 2025, 09:42:28 AM

Metpetergaathetbeter

en/of voor de geinteresseerden meteen een hele trein, iets Roco nu ook begint te doensoms in 2 delen....... helaas hebben ze naast I6 nauwelijks materiaal hetzelfde te doen !

Wellicht bij LSM de goederenwagons hun 3 uitvoeringen van coilswagonseen goede zet zou zijn, wetende dat sommige in Luxemburg en Frankrijk ook dienst deden

Metpetergaathetbeter

temeer dat men in Frankrijk ookschreeuwt achter die trapezium coilwagens die geen enkele Franse constucteur de moeite vind om uit te brengen.........

Floris

Citaat van: Sicco op 13 januari 2025, 18:23:04 PM
Citaat van: doomslu op 13 januari 2025, 10:03:10 AMGoed nieuws voor de Belgen. We mogen onze centjes op de rekening laten staan!  ;D

En als die 'armoede' maar lang genoeg duurt sterft de Belgische modelspoorhobby vanzelf uit....
neuh, hoor, je kan altijd nog zelf aan de slag... Maar hier dreinen dat er niks te koop is of dat je wat er te koop is niet wilt hebben is wel leuker natuurlijk. :P

Alan On Track

Sinds 2020 hebben we gehad van de 'grote merken':

- Märklin/Trix type 1
- Piko type 553/reeks 49
- Piko type 554/reeks 46
- Piko type 97
- Piko reeks 52
- Roco Type 26 TSP
- Jouef Type 81

En van de Belgische merken:

- Van Biervliet AM54 enkele koplampen
- Van Biervliet AM56 Budd
- B models Reeks 51
- Olaerts Reeks 51
- Olaerts M4 rijtuigen

En dan ben ik ongetwijfeld nog wat zaken en heruitgaves vergeten. Een oprechte vraag, maar is het zo dat er vroeger op een tijdsbestek van vijf jaar telkens veel meer nieuwe Belgische modellen bij kwamen?
We kunnen de discussie over het sterven van de hobby elk jaar herhalen als er weinig in de catalogi staat, en ik betwijfel niet dat de grote fabrikenten den Belgische markt steeds moeilijker ervaren. Maar als je kijkt wat er alsnog allemaal is uitgekomen de laatste jaren, zou ik het nu ook niet meteen sterven na dood noemen.
Modelbouw is een kunst

Bart12

Het verschil met Nederland is toch wel opvallend bij de grote merken. Ook heruitgaves zijn toch erg mager en vaak ongelukkig gekozen geweest.

Ik denk ook aan de grote Nederlandse locs die gehyped zijn geweest en in model uitkomen, maar dat zien we hier niet meer gebeuren sinds de nieuwe standaard Lineas livrei werd geïntroduceerd.
Je kan natuurlijk zelf dingen maken, maar ik wil iemand nog wel eens één van de twee Lineas Traxx met tekening zien doen, of de TCA Traxx, European Sleeper Traxx, Certus HLE27.

En toch straf dat Piko de HLD77 niet uitbrengt, daar zijn de laatste paar jaar zoveel varianten van bijgekomen: Infrabel, DB, Crossrail, Certus, Lineas met "groene" brandstof. Om nog maar te zwijgen van alle soorten Traxxen die er in België rond rijden.

De Piko Medway Traxx zou slecht verkocht hebben, dus dat zou het wat verklaren.
(Hadden ze daar maar mee gewacht tot dit jaar, na de TSP-rit van een paar maanden geleden.)
Bij Roco was er de 2863 vorig jaar, ik vermoed dat die ook niet zo'n succes was, maar wat een keuze die Roco maakte uit alle mogelijke Traxxen die er nu rond rijden...

Edit: Märklin kondigde nu wel Traxxen aan, maar die HSL Manneken Pis loc was nu ook weer niet de meest voor de hand liggende keuze voor mij, maar goed, zal wel weer smaak zijn zeker.

Davy

Er is in de loop der jaren toch veel mooi Belgisch materiaal uitgebracht. En zelfs veel wat ik zelf nog niet heb maar af en toe wel vind op 2de hands ofzo.
Het is altijd wel leuk als er iets nieuw uitkomt maar ondertussen ben ik toch tevreden met wat er nu rondrijd hier.
Binnenkort nieuwe nummervarianten van de reeks 51 hoop ik.
Dat is al iets om naar uit te kijken.

Dat Piko geen 77 in verschillende varianten uitbrengt is idd wel spijtig maar er is veel te weinig interesse voor denk ik. Die blauwe Infrabel had ik anders wel graag gehad :-)

evan

Het is vrij eenvoudig waarom er geen echt nieuwe "Belgische" modellen zijn bij de grote fabrikanten.

Er komt vanuit België amper nog goed ondernemende en onderbouwde input voor de ontwikkelingen van nieuwe modellen. 
Die grote fabrikanten gaan dat jammer genoeg niet uit zichzelf doen. 

Dus gewoon blij zijn met wat er de vorige jaren is uitgekomen en je geld aan wat anders besteden ;)
Of... zelf ondernemen  ::)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janieburton

Citaat van: evan op 16 januari 2025, 08:37:59 AMHet is vrij eenvoudig waarom er geen echt nieuwe "Belgische" modellen zijn bij de grote fabrikanten.

Er komt vanuit België amper nog goed ondernemende en onderbouwde input voor de ontwikkelingen van nieuwe modellen. 
Die grote fabrikanten gaan dat jammer genoeg niet uit zichzelf doen. 

Dat die grote fabrikanten dat niet uitzichzelf doen is logisch maar kan het ook zijn omdat de Belgische markt te klein is en dat de Belgische spoorwegen enkel door Belgen wordt gegeerd.

Maar als er geen  >:(  echte Belgische vertegenwoordiger is kan er ook geen " ondernemende en onderbouwde input" zijn naar die grote fabrikanten.

Of moeten we de grote fabrikanten "bestoken" met brieven of electronische brievenpost met onze wensen?

Maar is dat misschien ook niet een beetje de taak van ons toch zo geliefde MSM om de wensen van de Belgische modelspoor liefhebber kenbaar te maken aan die grote fabrikanten, direkt of via de eventuele (buitenlandse) vertegenwoordiger voor België.

Of, Evan jij kan misschien die taak opnemen?

Metpetergaathetbeter

Vooral de luiheid of arrogantie nekt Belgische modellen. Roco heeft de juiste shimmns om beschrifting onderaan chassis te maken en toch gebruiken ze dezelfde model waar ooit alle imma.nr's nog op vlakke platen op de huif stonden. Dus die platen staan er storend leeg op. Hoewel ze over het juiste model beschikken. De platen die later werden toegevoegd met instructies met. schuifdeuren werden nooit toegevoegd aan hun model hoewel de minimale investering al lang zou terug verdiend zijn

MARKLIN maakt lijkende Fals Wagons waar ze vertikken er rechthoekige buffers op te zetten̈ om hem nog meer lijkend te maken.

Voor dezelde prijs kan blijkbaar een Zwitserse loc /wagons veel juister en fijner gemaakt worden zoals eerder Piko bewees(fijnere panto's)

rgp

Peter,

Die "enkele" aanpassingen kosten geld, waarvan de return zeer twijfelachtig is.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

janieburton

De Belgische modeltreinmarkt is een niche markt omdat er buiten België weinig "modelspoorders" interesse hebben in onze NMBS/SNCB.

Ik heb ooit, als ik me niet vergis op een MSM evenement een Brit gezien met een Belgische baan. Ik denk niet dat er veel Europeanen zijn die een typische Belgische baan/diorama bouwen.

Idem denk ik dat dit ook het geval is voor landen als Polen, Tsjechië, Hongarije, Slovakije, enz... (ook zeer weinig  geproduceerd)

Percent gewijs zijn er meer modelspoorders die interesse hebben in Duitse, Zwitserse en Franse spoorwegen.

Zodus zoals Evan al zei:

Citaat van: evan op 16 januari 2025, 08:37:59 AMDus gewoon blij zijn met wat er de vorige jaren is uitgekomen en je geld aan wat anders besteden ;)

Bart12

Ik denk dat België wel degelijk ook in het buitenland fans heeft. In Nederland is er zeker interesse (Regelmatig Belgische banen in Railmagazine, en ook op Nederlandse expo's is vaak veel Belgisch te zien.) Belgische venementen voor het grootspoor worden ook vrij druk bezocht door Britten.
Wallonië met z'n industrie en ruig landschap heeft zeker iets aantrekkelijk voor de spoorwegfan.
En door de liberalisering van het goederenvervoer zijn de locomotieven van hier evengoed in Duitsland en elders te zien.

De meerderheid van de klanten zal altijd Belgisch zijn, en qua inwoneraantal zijn we kleiner dan Nederland en gemiddeld ook minder rijk.

evan

Citaat van: janieburton op 16 januari 2025, 10:28:15 AMOf, Evan jij kan misschien die taak opnemen?

Dat krijg ik er echt niet meer bij. Ik ben blij met al het werk qua banen bouwen (NL, BE, FR en veel  in GB), maar dat is al meer dan voldoende.   
Trouwens zo een vertegenwoordiging is best intensief omdat je echt alle dossiers met informatie enz. moet voorbereiden voor de fabrikant en daar dus veel tijd insteken en die tijd dus ook zelf financieren.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Sicco

Eigenlijk is het jammer dat de vertegenwoordigers zo onzichtbaar - en dus onbereikbaar - zijn voor de afnemer. Een meer directe contactmogelijkheid zou misschien een en ander verbeteren.

mark7758

Er staan genoeg vertegenwoordigers op beurzen. Wieze, ontraxx om er zo 2 te noemen. Wat let je om ze daar te spreken.  8)
Zie ik je ook misschien  :D  ;)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.