Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Reeks 51 buffers

Gestart door EricVW, 27 december 2006, 16:06:05 PM

Gerolf

Als de buffers te laag zitten, is het dan geen betere oplossing om de buffers hoger te hangen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

Bij mij ontspoort hij met jouef met grote luskoppeling
Ga nog uittesten, met andere wagens
ERic

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Als de buffers te laag zitten, is het dan geen betere oplossing om de buffers hoger te hangen?



Misschien, maar is dit mogelijk?

@ doomslu: Hangt de koppeling niet te laag nu om makkelijk te koppelen? Of is dit geen probleem?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Als de buffers te laag zitten, is het dan geen betere oplossing om de buffers hoger te hangen?

Heb ik inderdaad aan gedacht, Gerolf. Misschien is dit de definitieve oplossing. Er is wel wat moed voor nodig... [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

citaat:
Geplaatst door Jurgen

@ doomslu: Hangt de koppeling niet te laag nu om makkelijk te koppelen? Of is dit geen probleem?

Neen, geen probleem, het is maar ??n mm, niet waar ?
Maar, zoals gezegd, bij wagons waarbij de koppeling (te) hoog hangt (bvb Lima M4) haalt het niets uit, omdat die beugels dan nog steeds haperen.
De buffers hoger plaatsen, zoals Gerolf voorstelt, is een oplossing of anders een ander type koppeling gebruiken, maar dat houdt in dat er h??l wat koppelingen moeten veranderd worden...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Even vergelijken met twee foto's (alletwee tevoren reeds op dit forum geplaatst):





Nu is het de bedoeling dat de buffers van het model 0,6 mm hoger komen ...
De hele bufferbalk omhoog brengen lijkt geen optie, want dan komt, zo te zien, de koppelingsschacht mee omhoog.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Als de buffers te laag zitten, is het dan geen betere oplossing om de buffers hoger te hangen?



Mannen,mannen,wat een geknoei en verpesten van een model,zoek toch de echte oorzaak,schrijf desnoods nar mehano.
je gaat toch niet een prachtig model verpesten door de buffers hoger te zetten.dat is toch geen gezicht van af de zijkant.
pas desnoods de wagens aan,maar vooral bepaal de echte oorzaak ,tientallen gebruikers(ook ik)hebben geen enkel probleem.
En belangrijke oplossing is als alles weigerd te helpen.vergroot de afstand tussen de lok en de wagens.
ook niet mooi,maar je lok blijft heel.
En dit klinkt heel eigenwijs,maar ik zou het wel weten.
wim ysbeer

doomslu

Ik geef je gelijk, Wim. Ik heb geen zin om het model te verminken. Wat ik me wel afvraag is : zitten die buffers bij jullie dan wel op de correcte hoogte, of hebben jullie geen problemen omdat jullie andere types koppelingen gebruiken ?
Wie niet over het gepaste gereedschap beschikt om te gaan meten, kan het simpel anders doen : zet eens wat wagentjes tegen je 51 en kijk of de hoogte van de buffers overeenkomt. Bij mij is de afwijking, ook al is ze maar een paar tienden van een milimeter, duidelijk zichtbaar.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Bij mij hangen alle buffers van mijn wagons iets hoger dan de buffers van de 51ers, dus hier is Mehano volgens mij in de fout gegaan.
Bij mijn andere modellen van Mehano is er geen probleem en hangen de buffers allemaal gelijk.

Greg

Hier zie je duidelijk het verschil tussen de hoogte van de buffers.

De 51:


Andere loc's:


Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

Het probleem ligt bij de buffers, niet bij de koppeling. Het is dus logisch dat je met de buffers iets doet. Het is niet louter een probleem van het mooie uitzicht, maar het geeft functionele problemen.
Ik wil hiermee niemand aanzetten tot verminking van zijn model, en ik vermoed dat dergelijke ingreep aan de loc niet simpel zal zijn. Voor alle duidelijkheid: ik heb (nog) geen 51.
Misschien zou Mehano iets moeten ondernemen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Inderdaad Gerolf, in feite is het aan Mehano om dit probleem, dat blijkbaar niet altijd voorkomt, op te lossen. Bij de modellen die ik had en de paar die ik nog heb, is er zoals reeds gezegd, geen enkel probleem, maar gebruik dan ook de Fleischmann Profi koppeling.
Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

Eens benieuwd hoe dit gaat zijn als ze varianten met rokken uitbrengen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Het probleem ligt bij de buffers, niet bij de koppeling. Het is dus logisch dat je met de buffers iets doet. Het is niet louter een probleem van het mooie uitzicht, maar het geeft functionele problemen.
Ik wil hiermee niemand aanzetten tot verminking van zijn model, en ik vermoed dat dergelijke ingreep aan de loc niet simpel zal zijn. Voor alle duidelijkheid: ik heb (nog) geen 51.
Misschien zou Mehano iets moeten ondernemen.


dat vraag ik mij nog af,of het bij de buffers ligt.
Welliswaar staan de buffers (op de foto) niet op gelijke hoogte maar so what,ook als ze wel op gelijke hoogte staan kunnen ze niet weg in een krappe bocht,dan haken ze misschien niet maar drukken ze elkar er uit.
Volgens mij is de enige,en ok simpele op lossing.
De afstand tussen de lok en de wagens vergroten,dat wil zeggen een iets langer koppeling.
Probeer dat nu eens,en kijk wat er gebeurt,zagen vijlen plakken en slijpen kan altijd nog.

wim ysbeer

doomslu

Wim, jouw oplossing is ongetwijfeld een goeie oplossing, alsook een andere koppeling steken. Het probleem is niet dat de buffers mekaar raken, maar dat beugelkoppelingen de buffers raken in korte bogen. Doordat de buffers zo laag zitten beperken ze namelijk de horizontale bewegingsvrijheid van de koppeling, zodat deze niet ver genoeg kan uitslaan naar links of rechts.
Ik heb vandaag nog getest met Roco-kortkoppelingen en deze werken prima. Ik denk dat ik die oplossing ga gebruiken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *