Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Reeks 51 buffers

Gestart door EricVW, 27 december 2006, 16:06:05 PM

ysbeer

als je met de gewone marklinachtige koppeling werkt,zou je ook kunnen overwegen aan je lok aleen een haakje te maken.
Je knipt dan een kort of andere koppeling zodanig af dat je alleen het stukje overhoudt wat in de houder van de lok gaat.
Aan de voorkant van dat stukje boor je een heel klein gaatje .
Daar steek je een stukje staaldraad in wat je (el) vormig om hoog buigt.
Dat draadje maak je zolang als nodig om niet meer te verhaken.

wim ysbeer

doomslu

Jurgen, als je mij een paar dagen de tijd geeft zal ik alles eens gedetailleerd opnieuw testen (het is namelijk al maanden geleden dat de loc nog heeft gereden) en dan beschrijven, misschien met foto's. OK ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Greg

Jurgen ik had ook hetzelfde probleem. De koppeling van men 51 kon niet voldoende onder de buffers op de kleine bogen.
resultaat was dat de wagon uit de rails werd getrokken.
Ik heb er toen ook erg mee geknoeit. Maar uiteindelijk is het gelukt op het op te lossen.
Ik heb de buffers wat afgevijld, en de marklin kortkoppeling vervangen door een mehano koppeling. Het plaatsen van een relex koppeling werkte bij mij ook.

Maar om welke wagonnen gaat het eigenlijk?
In mijn geval ging het om de lange rongen en om de lange oliewagons, waarbij de rongen voor de grootste problemen zorgden. Maar bij mij is dus nu alles opgelost door het plaatsen van een mehano koppeling en het afvijlen van de buffers.
Wat me wel opvalt bij de 51igs dat er sommige zijn die dit probleem hebben terwijl het bij andere 51igs niet voorkomt [}:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Peter

Kijk eerst eens na of het stuk met de buffers wel voldoende aansluit aan de onderkant van de lokkast, en of het vijsje voldoende is aangevezen. Bij mijn 5001 was er aan een kant een klein braampje waardoor de buffers iets naar beneden wezen. Even met een scherp mesje erlangs en het braampje was weg en sloot het onderdeel perfekt aan.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

citaat:
Geplaatst door doomslu

Jurgen, als je mij een paar dagen de tijd geeft zal ik alles eens gedetailleerd opnieuw testen (het is namelijk al maanden geleden dat de loc nog heeft gereden) en dan beschrijven, misschien met foto's. OK ?



Geen probleem, ik heb tijd.

@ Peter: ik ga dat ook eens nakijken. Misschien is het probleem dan meteen opgelost.

@ marklinhobaan: het gaat om de bekende coils-wagens. Bij mij met de sets 47205, 47207 en 47210. Andere wagens heb ik nog niet geprobeerd. Momenteel heb ik mijn nieuwe M2's achter mijn 51 hangen. De 1ste wagen na de loc heb ik een gewone Mehano koppeling gegeven en daarmee heb ik geen problemen.
Maar het zou eigenlijk geen enkel probleem mogen geven h?, ongeacht welk type wagen je erachter hangt. Dit weekend zal ik eens een paar andere wagens achter mijn loc hangen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Greg

Mja raar.
Bij men winkelier zag ik onlangs nog een 5183 met die coils rijden.
Meerbepaald met de set 47210. En dat gaf geen problemen, ook niet in de korte bogen.
Bij mij rijden de M2 wagonnen perfect met de standaard marklin kortkoppeling aan de 51 gekoppelt.
Is dat bij jou ook het geval?.
Ik zal eens een foto posten van men afgevijlde buffers.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Jurgen

Ik heb voor de veiligheid van mijn loc en mijn M2's maar meteen de koppeling vervangen door een gewone Mehano koppeling.

Dat is in ieder geval ook beter voor mijn hart, want telkens er iets ontspoort is dat op van die onmogelijke plaatsen waar het een en het ander naar beneden kan donderen. 't Is nu niet dat ik geld te veel heb h?, 40 ? voor een M2 is niet niets. [;)][:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Greg

Mja das waar normaal zou je kunnen verwachten dat je de loc met alles kan combineren. Jammergenoeg is dat niet altijd zo. Dat is een voordeel dat je hebt indien je een baan hebt die volledig bestaat uit marklin gerief. Dan ben je zeker dat alles perfect op mekaar past. Al moet ik wel zeggen dat de 78 of DLC het er veel beter vanafbrengt in combinatie met korte bogen en marklin wagonnen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

janjozef

En hoe komt het dat 2rail rijders die met nog veel meer verschillende merken rijden die probleem veel minder kennen van niet passend gerief ?

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erik de noorman

De enige koppeling die bij mijn 51 soms problemen geeft zijn de standard beugelkoppelingen van roco. Met de relax koppeling van marklin, kortkoppeling van marklin, fleischman, roco en beugelkoppelingen van piko geen problemen. Het heeft weinig of niks te maken of men 2 of 3 rail rijdt.

Erik

Greg

citaat:
Geplaatst door janjozef

En hoe komt het dat 2rail rijders die met nog veel meer verschillende merken rijden die probleem veel minder kennen van niet passend gerief ?

Jan



Het enige dat ik vaststel is dat het soms problemen geeft als je een 51 combineerd met marklin gerief. Waarom dat is dat het mss minder voorvalt bij andere merken is mss omdat de andere merken ook rekening houden dat de combinatie met andere loc's of wagonnen zeer waarschijnlijk is. Terwijl je bij 3-rail niet veel keuze uit verschillende merken hebt en Marklin dus ook geen rekening houdt met andere merken. zolang het maar bij hun loc's werkt.

Maar wat mij vooral opvalt is dat ik het probleem kende met een 51 van mehano maar dat dit probleem zich niet voordoet bij een DLC of 77-78 van Mehano. Dus misschien ligt het gewoon aan de 51. Maar hoe komt het dan dat de ene er last van heeft terwijl de andere er geen enkel probleem mee heeft?
Iets anders wat me trouwens ook opvalt is dat de 51 niet altijd even vlot wil koppelen met met men marklin wagonnen (bij gebruik van de meegeleverde Mehano koppelingen) terwijl dit niet het geval is bij een 78 of DLC. Die koppelen steeds zonder probleem aan terwijl de 51 er moeilijkheden mee heeft. Ook mss omdat de koppeling net iets te hoog staat waardoor het aankoppelen niet zo vlot verloopt en de koppeling ook niet perfect onder de buffers gaat.

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

Omdat kennelijk iedereen zijn heil zoekt in lijmen,afvijlen en weet ik veel wat nog meer,heb ik maar eens de kleinste cirkel van roco R=358 mm neer gelegd en geprobeerd.
Inderdaad haken bij een aantal wagens de buffers in elkaar,vooral bij de wat oudere fleischman en lima wagens.
Toen maar eens dat haak koppelingentje gemaakt (10min)in de lok gestoken en zie perfect.
En dat zonder afvijlen e.d.
En dus ook zonder de lok te verminken of beschadigen.
Toen op de baan gezet en ook daar geen probleem want automatisch koppelen en ontkoppelen blijft uiteraard gewoon werken,
Soms denk ik wel eens dat sommigen denken waarom makkelijk doen als het moeilijk ook kan.
Of( o,slechte gedachte ) moet mehano een schopje krijgen van het perfecte gerief

wim ysbeer.

EricVW

Jurgen,
In de bochten zou je best een kartonnen scherm aanbrengen ,op plaatsen waar ze kunnen naar beneden tuimelen, vb 5 a6 cm hoog

EricVW

doomslu

Vandaag eens wat tijd uitgetrokken om de 51 aan enkele testen te onderwerpen.
Het probleem doet zich dus voor bij de gewone beugelkoppelingen in bochten met een kleine straal. In dergelijk bochten zouden de beugels onder de buffers moeten passeren, maar soms gebeurt dat niet waardoor wagens uit de sporen worden getrokken.
Dit fenomeen doet zich niet voor bij Roco-kortkoppelingen omdat die lager hangen.
Ik begrijp ook dat sommigen de buffers een beetje inkorten, want soms is het met Roco-koppelingen heel nipt om overbuffering te vermijden.

Op volgende foto kun je heel goed zien dat de beugelkoppeling gelijk komt met de buffers. Met een wagen aan de haak kan het geheel nog iets hoger komen, door de dikte van de beugels.



Dit is mijn oplossing. Een strookje plasticard onder de bufferbalk om deze naar beneden te houden. De koppelingsschacht heeft voldoende vertikale bewegingsvrijheid om dit te doen.



Aangezien het nog in zijn experimentele fase zit heb ik het strookje nog niet vast gekleeft en zwart geschilderd, waardoor het uiteraard te veel opvalt.



Ik moet er wel bij vertellen dat mijn Lima M4?s altijd ontsporen, want hun koppeling zit steeds wat te hoog, maar dat ligt aan hun koppeling. Gelukkig is dat geen probleem, want die zullen natuurlijk nooit aan de 51 worden gehangen. Als test was het natuurlijk wel interessant want dat wil zeggen dat het succes ook afhankelijk is van de kopping van de wagon.

Zou het kunnen dat het probleem wordt veroorzaakt doordat de buffers te laag zitten ?
Ik meet 9,2 mm van bovenkant railstaaf tot onderkant buffer (NEM 303 : 9,8 mm). Bij mijn 62 bvb is dat 10,2 mm en ook bij wagens en rijtuigen lijken de buffers wat hoger te zitten.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Hoi Doomslu, volgens mij ligt het idd aan de buffers die te laag hangen, wat je aangeeft als mogelijke oplossing is perfect, ik heb dit ook al geprobeert,en net als bij U met succes.[;)]
Wel moet ik zeggen dat ik het probleem van ontsporing enkel heb bij mijn wagons van Os.Kar(slabs), bij mijn overige wagons geen probleem.