Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Reeks 51 buffers

Gestart door EricVW, 27 december 2006, 16:06:05 PM

EricVW

Is het mogelijk verende buffers aan te brengen bij de 51
Ik heb een korte bocht en daar blijven de buffers hangen en gaat de wagen uit de bocht
ERIC

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Eric Van Watermeulen

Is het mogelijk verende buffers aan te brengen bij de 51
Ik heb een korte bocht en daar blijven de buffers hangen en gaat de wagen uit de bocht
ERIC


wat voor koppelingen gebruik je.met kortkoppeling moet het wel gaan,ten zij je wel erg krappe bochten hebt.
verend buffers met rechthoek tellers,nooit gezien.
En zowel dan stinkend duur,en of het helpt???????????????????.
Zoek eens bij weinert.de

wim ysbeer

ERVIN

Hoi Eric, ik heb dit probleem ook gehad bij ??n van mijn 51ers, ik heb de buffers van deze iets korter gemaakt, probleem opgelost.[;)]

EricVW

Hoe heb je  dat gedaan
ERIC
IK denk dat aan de jouef ligt die zijn wat lager
hen zojuist getest, terug buffer kwijt

ERVIN

Je kan die buffers bij de Reeks 51 er gewoon voorzichtig uittrekken, en dan een beetje inkorten en ze terug vastlijmen.

Greg

Ik had dit ^probleem ook en heb er met de vijl eens over gegaan;
aan de binnenkant van de buffer een klein deeltje weggehaald
Maar onlangs ben ik tot de conclusie gekomen dat het probleem simpel is op te lossen door gewoon een mehano koppeling te plaatsen op de eerste wagon.
Maar wat Erwin zegt is ook een zeer goede oplossing.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

EricVW

Kijken of het kan
, dank voor je tip
ERIC

EricVW

Dus de ring inkorten, de buffer ook ,maar op het uiteinde enkel 4 kantig, danpast het niet meer in de 4kant gaatje
ERIC
Vast lijmen ook niet alles, buffer gebroken, voordeel bij uittrekken word de buffer niet gebroken

EricVW

Het is met de oude jouefwagens, met zo een grote lus in de koppeling
Eric

Jurgen

Ik heb bij mijn 51 gemerkt dat de koppeling door de trekkracht naar boven getrokken wordt. Hierdoor komt de koppeling tegen de buffer en kan op die manier niet ver genoeg draaien. Zo worden mijn wagens in bijna elke bocht uit de sporen getrokken. Vooral bij de kleinste bochten natuurlijk, maar ook bij de grotere tot R3 zelfs.
Ik ben naar een oplossing aan het zoeken. Een gewone Mehano koppeling heb ik al geprobeerd, maar dit was ook geen oplossing. Iemand een idee?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Huh Jurgen, wat heb jij daar dan achter hangen, een koppeling die naar boven komt, ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, ik gebruik de koppelingen van Fleischmann(Profi) en heb daar nog nooit echt problemen mee gehad.
Deze koppeling is vrij strak, dus ze kan alleen maar van links naar rechts, naar boven of naar beneden gaat dus niet of je zou ze een beetje moeten plooien.

Maar sorry Jurgen, een echte oplossing voor jou probleem kan ik je echter niet geven.[:(]

doomslu

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik heb bij mijn 51 gemerkt dat de koppeling door de trekkracht naar boven getrokken wordt. Hierdoor komt de koppeling tegen de buffer en kan op die manier niet ver genoeg draaien. Zo worden mijn wagens in bijna elke bocht uit de sporen getrokken. Vooral bij de kleinste bochten natuurlijk, maar ook bij de grotere tot R3 zelfs.
Ik ben naar een oplossing aan het zoeken. Een gewone Mehano koppeling heb ik al geprobeerd, maar dit was ook geen oplossing. Iemand een idee?

Jurgen, ik heb hetzelfde probleem bij mijn 51. De koppeling kan inderdaad niet ver genoeg uitwijken door de buffers. Het komt ook omdat de neus van de 51 vrij ver oversteekt in bochten. Ik heb dat (voorlopig op proef) opgelost door een fijn stripje plasticard te kleven boven de koppeling, onder de bufferbalk, zodat de koppeling 0,5 mm lager blijft en de buffers niet meer raakt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

Welk type koppeling is dat.???
Ik zelf heb nog nooit dit soort problemen gehad.
Nu heb ik wel bochten met minimum straal 55 cm.
Dus dat zal wel schelen.Geeft mehano geen minimum stral aan voor goed funcioneren.

wim ysbeer

Anarchy

Jurgen,

Welke koppeling zit er op de eerste wagen aan de loc. Bij marklin kortkoppelingen heb ik geen enkel probleem. Een wagen met oude relex erachter geeft ontsporing.

Jurgen

@ Ervin: neem een koordje, hou de 2 uiteinden dicht bij elkaar en het koordje hangt slap. Trek de uiteinden uit elkaar en het koordje komt volledig horizontaal te staan. Dat is hetgeen ook gebeurd met de koppelingen van mijn 51 met de wagen erachter. Dit komt doordat er 2 tegenwerkende krachten ontstaan. Enerzijds de voorwaartste kracht van mijn 51, anderzijds de tegenwerkende kracht van de wagens.
Ik denk dat dit toch wel duidelijk is nu. [;)] Blijkbaar was die fysica in school toch niet zo nutteloos. [:D]

@ ysbeer & Anarchy: ik heb eerst gewoon de M?rklin kortkoppeling laten steken, maar dat ging niet. Ik had hier ook al gelezen om een Mehano koppeling te gebruiken, maar dat gaat dus ook niet. Het probleem is dus wel degelijk hetgeen ik hierboven aan Ervin uitleg. Namelijk de tegenwerkende krachten waardoor de koppeling van mijn 51 naar boven getrokken wordt. Hierdoor komen de koppelingen tegen de buffers van mijn 51 waardoor de wagens uit de sporen getrokken worden.

@ doomslu: daar heb ik ook al zitten aan denken om iets boven mijn koppeling te steken. Alleen wist ik niet waarmee. Wat zijn jouw testresultaten? Werkt dit, of is het verloren moeite?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.