Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem



Hoofdmenu

slabs als wagonlading

Gestart door rixke rail, 08 januari 2025, 14:45:30 PM

rixke rail

We hadden met Oudejaarsavond in familie een tepanyaki. Het was lekker ...


IMG_001 by Eric  Baert, on Flickr
Deze plaatjes gaven mij bovendien een modelbouwidee ...  :D

IMG_002 by Eric  Baert, on Flickr
Stokje eraf geknipt, overspoten met "Antique Metal" verf en dit is het resultaat :
IMG_003 by Eric  Baert, on Flickr
Mijn idee is dat ze redelijk realistisch zijn ...  :-X
Modelspoorse groeten,
Eric
 

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

SteamMike

En is je familie eventueel bereid om te verklappen waar ze die naamplaatjes vandaan hebben? Of weet je het zelf en heb je er zelf gehaald. Gelieve dan de source mee te delen want het ziet er realistisch uit om na te maken.

Mich
 

rixke rail

Dag Michel,
de schotels kwamen van bij slagerij Bruynseels te Schiplaken (deelgemeente Boortmeerbeek)...
Maar misschien hebben nog andere winkels die ... ?
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

TimB

Ik meen me te herinneren die ooit eens in de Ava gekocht te hebben.
Nooit aan gedacht om er iets modelspoorgewijs mee te doen.  ::)

TimB

Heb ze inderdaad zonet op webstek van deze winkel gevonden onder de noemer "Prikker 35x25x90mm Krijtbordje 100 Stuks". Kosten 7€ voor 100 stuks.

En sterker nog, ik vond zonet de doos met overschot in de kast.

Nu weet ik ineens wat ik daar mee kan aanvangen!  ;D  ;D  ;D

Bedankt voor de tip!

SuSke

Leuk idee.

Als het gaat om aluminium slabs, dan heb je de kleur wel goed. Hoewel ik betwijfel dat die onbeschermd op een wagon gelegd zullen worden.
Gaat het om staalslabs dan moet je toch even terug naar de schildertafel. Een vers gerolde slab is donkerblauw-grijs van kleur en krijgt na het afkoelen in de eerste uren al een laagje vliegroest over zich heen. Die dingen worden gewoon buiten in open lucht gestockeerd, en zijn dus door de weersinvloeden vrij snel roest-bruin. Niet dat hevige rosse bruin maar eerder zo'n diepbruin door het afroesten van de walshuid.
En dan met een fijne witte verfstift op de zijkanten nog wat nummers en codes neer pennen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

h0-lading lijkt eerder op "concrete slabs" (betonplaten)

SuSke

#7
Daar zijn ze dan weer enorm dik voor. Een stelcon plaat kan je vinden tot 25cm dik (3mm in H0).
Het knnen ook tegengewichten voor een kraan zijn die je wil nabootsen, maar die hebben wel een andere vorm en zijn voorzien van nokken om mooi in elkaar te passen.

(ik weet dat het beetje te perfectionistisch is  ;D  ;D )
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rixke rail

Citaat van: SuSke op 09 januari 2025, 00:23:52 AMLeuk idee.

Als het gaat om aluminium slabs, dan heb je de kleur wel goed. Hoewel ik betwijfel dat die onbeschermd op een wagon gelegd zullen worden.
Gaat het om staalslabs dan moet je toch even terug naar de schildertafel. Een vers gerolde slab is donkerblauw-grijs van kleur en krijgt na het afkoelen in de eerste uren al een laagje vliegroest over zich heen. Die dingen worden gewoon buiten in open lucht gestockeerd, en zijn dus door de weersinvloeden vrij snel roest-bruin. Niet dat hevige rosse bruin maar eerder zo'n diepbruin door het afroesten van de walshuid.
En dan met een fijne witte verfstift op de zijkanten nog wat nummers en codes neer pennen.


Je hebt idd een punt,Frans.
Nieuwe poging :

IMG_005 by Eric  Baert, on Flickr

IMG_006 by Eric  Baert, on Flickr

IMG_007 by Eric  Baert, on Flickr

IMG_008 by Eric  Baert, on Flickr

Ik wacht op nuttige feedback,
modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

stoomlokje

Is al een goed begin, maar mag er nog roestiger uitzien over gans de oppervlakten.

grtjs,
Saskia

doomslu

In 2011 fotografeerde ik een staaltrein in Bettembourg (L).
Wat je hier ziet zijn wel langwerpige slabben, maar misschien zijn de foto's nuttig om de kleuren te bepalen?
Heel veel roest was er niet te zien.







luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

#11
Basiskleur zit in ieder geval al wel goed.
De kleur die je er nu opzitten hebt, is de kleur van de slabs wanneer ze uit de hall naar de buitenstapelplek of warmwalserij vehuizen.

Wat Doomslu (Luc) op de foto's laat zien zijn 'Brammen'- vierkant gewalste balken in ruw staal. Zoals ze op de wagons liggen zijn het inderdaad 'brammen' die uit de gieterij komen en op weg gaan naar de warmwalserijen om profielen van te maken.
De 'slabs' worden gebruikt om dunner plaatmateriaal van te walsen.

Wil je slabs hebben die een tijd op de buitenstock gelegen hebben dan mogen ze iets meer roest hebben. De kleur die Märklin op z'n 'slabs' zet is naar mijn mening ook 'te veel' roest, maar het kan zijn dat Duitse fabrieken meer buitenstock gebruiken dan de Luxemburgse of Belgische fabrieken.

Belangrijk: Op je wagons zeker niet het stophout vergeten.
Die dingen worden met kettingen of heavy lift hijsbinden aangeslagen om te verplaatsen en daar heb je ruimte voor nodig.
Op de fabriek hebben ze daar speciale hijstingen voor die met haken onder de slab grijpen.
Normale afmetingen van slabs zijn 1,20m breed, 0,20m dik en zo'n 4,00m lang - die dingen wegen dan al een slordige 23 ton. Die ga je niet manipuleren met een vorkheftruck.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mark7758

De slabs worden ook met Electro magneten opgetild. Dit gebeurde ook in Luik zo. Of met speciale hijsklemmen. Beide gezien aldaar.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.