Nieuws:

Nu in MSM 253 DIVERSE: Recensies * Beurstip * Verkiezing van model van het jaar * Inhoudsopgave 2024

Hoofdmenu

vervanger voor 1.8 v lampje

Gestart door Leopold, 05 januari 2025, 18:26:38 PM

Leopold

Is er een alternatief voor het 1.8 volt lampje Märklin 600190? (gebruikt in loks serie 33xx)
Een LED lijkt me moeilijk gezien de beperkte spanning,

Leopold

Leopold

Blijkbaar niet eenvoudig, ik heb de vraag ook aan Märklin gesteld, ook geen antwoord...
Leopold

Michael

Ik ken de lok niet maar een lampje vervangen door een led kan altijd, mits de benodigde weerstand.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

SuSke

Ik dacht bij de Chinees al vervzanglampjes gezien te hebben die met een led en weerstand zijn uitgerust.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Leopold

Hoe kan men een LED aansturen met 1.8v? Een negatieve weerstand ken ik niet,
Leopold

krispy

Denk dat je eerst moet gaan kijken hoe de lamp gevoed worct , door welke schakeling , waarschijnlijk een oud type decoder of dergelijke of een schakelingkje .
Mischien kan je daar veranderingen in aanbrengen zodat ge bvb 5v krijgt, dan kan je een led met weerstand gebruiken ,of ge smijt er alles uit en vertrekt met een nieuwe decoder waar ge wel leds kunt mee aansturen 😉

Heb is gaan rondzoeken , vindt ook terug dat ze 19v/60mA zijn type 600190
Zou persoonlijk eerst is meten om zeker te zijn welke spanning erop komt , indien echt 19v is alles mogelijk ,dat zijn ze waarschijnlijk  gewoon ac gevoedt volgens mij of staat er gewoon een ac/dc brugje tussen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

eve

Ik vind :

600190 Marklin gloeilampje met schroefdraad
1,8 Va E5,5

Va is geen Volt...

Mvg, Erik.

eve

maw : 19 Volt en 95 mA (= 1.8 VA) ...

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 18 januari 2025, 08:12:07 AMVa is geen Volt...
Nee, maar wat is het dan wel?
Als ze bedoelen volt-ampere, dan moet het VA zijn, met 2 hoofdletters.
Door Va te schrijven veroorzaken ze verwarring. Het is daardoor onduidelijk wat ze bedoelen.

eve

Tja...
Zo staat het letterlijk op een NEDERLANDSE (Hollandse) website :

Marklin H0 600190 Lampje met Schroefdraad 1,8 Va E5,5

.

Klaas Zondervan

Ja, dat heb ik ook gevonden. Maar doordat ze de a met een kleine letter schrijven blijft het onduidelijk wat ze bedoelen.
In de techniek is het juiste gebruik van hoofdletters en kleine letters van cruciaal belang.

Op de Duitse site van Märklin kan ik dit lampje niet vinden.

Leopold

Klopt Märklin levert dit niet meer?
het lampje is aangesloten op een diode-schakeling (ook niet meer verkrijgbaar bij M) die het klassieke omschakelrelais bedient, voorkomt de lichtflits en e.v. bokkensprong.
Typisch voor de 33xx serie van M.
Ik moet het opzoeken, maar vermoed dat het lampje parallel op twee diodes zit: 2*0.7V, 1.4v dus
Vervangen door een LED is moeilijk omdat het licht verdeeld wordt langs een klassiek plastick-vorm, een LED straalt niet genoeg rondom,

Leopold
PS: dat het lampje niet tegen 19V kan, heb ik ondervonden, flits en gedaan

Leopold

Hierbij de schakeling zoals ik vermoedde, lampje parallel op 2 diodes:

eve

Leopold

Klopt via allerlei kanalen nog te vinden, echter niet via M,
vraag was: alternatief?