Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem



Hoofdmenu

een zinken dak inkleuren en verouderen

Gestart door den T, 03 januari 2025, 20:48:55 PM

den T

Beste
Wie kan mij tips aanleveren, hoe en met welke verfkleuren ik en zinkendak kan inkleuren en verouderen?
groetjes Julien

SuSke

#1
Tja, hoever wil je gaan?

Een aantal stadia op een rijtje...


Veder hangt het nog af van het basis materiaal dat je wil nabootsen.
Het kan verzinkt staal zijn, het kan ook een koper-zink legering zijn.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

Frans kan je over die verschillende stadia wat meer uitleg geven?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

den T

Frans, In mijn situatie is het een zinken dak zoals op een Saxbyseinhuis, dat zijn geen golfplaten.

SuSke

#4
@ den T (Julien)
Bij dat soort daken speelt de legering zeker een rol. Het gaat dan om gefelste zinken daken en daar wordt veelal koper-zink legering voor gebruikt omdat die zachter zijn en gemakkelijker de felsnaden maken.
Die daken kunnen door het aanwezige koper lichtjes groen kleuren, maar het zink blijft overheersen met zijn grijze tint. Roest vindt je daar niet op behoudens hier en daar een streepje als er dan toch een verzinkte stalen nagel gebruikt werd.
Je moet het dus gaaan zoeken in de grijs-groene tinten.
Net geplaatst zijn die daken vrij egaal grijs van kleur.
Eerste patine komt er door het matter worden en eerste uitbloeiing van zinkzouten op het dak - geeft een lichtgrijze zweem met zeer lichte witte strepen.
Daarna komt de oxidatie van het koper in de legering wat zorgt voor een groene waas over de platen.
Vuilafzetting heb je in de felsnaden. De vertikale naden zijn meestel opstaande naden, daar kan je een donkergrijze wash zetten genre panelliner of dergelijke.
lastiger wordt de uitbeelding van de horizontale felsnaden die plat liggen. daar kan het koper sneller oxideren door haarscheutjes in de plooi waardoor je groene druipsporen krijgt. Vuil zit daar tegen de onderzijde van de naad en wordt vandaar ook uitgewassen.
De opstaande randen van de felsnaden zullen lichtjes oplichten door verbleking van de zinklaag.

Hoe je een en ander in de praktijk omzet: eerste lagen met een airbrush spuiten op de grijze basis kleur en daarna accenten aanbrengen met washes en drybrushings.
Welke kleuren: voornamelijk grijs-groene tinten (bij voorbeeld: LifeColor UA783 - Green Stone).


Deze kan als basis dienen.

Daarna met de gebruikelijke washes.

Denk er aan dat de groene daken die je tegenwoordig veel ziet op moderne gebouwen geen zinken daken maar gepatineerde koperen daken zijn. Ook op grote gebouwen met koepeldaken gaat het meestal over gepatineerde koperen daken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

#5
@Michaël:
De gemakkelijkste manier is om te beginnen met de volledig verroeste plaat.
Die spuit je gewoon in verschillende roestkleuren die je nat in nat verwerkt. Wil je ze zwaar verroest houden, kan je daarin nog een beetje reliëf aanbrengen met wat pigment poeders.
Wil je daarna gedeeltelijke verroeste platen hebben, dan gebruik je de chipping en scratching methode met de gebruikelijke mediums die daarvoor op de markt zijn of de alternative haarlak-methode. Je spuit ze in een vaal grijze kleur en ga er daarna op los met scratchen en wegvegen tot het naar je zin is. Ook hier kan je nog verder afwerken met pigmetpoeders op de verroeste delen (voorzichtig werken) en na droging met hier en daar een aantal roest strikes aanbrengen voor de afdruipende roestsporen.
Wil je een kraaknet, nieuw dak, dan hoef je alleen met de verzinkte eindlaag aan te brengen.

Alleen een dak met echt nieuwe platen zal liggen schitteren op je dak.
Na enkele dagen is de zinklaag al aan het oxideren en krijgen we de vaalgrijze kleur die we van verzinkte daken gewend zijn. Welke kleur gebruik je daar het best voor: een licht grijs vermengd met wat gun-metal.
Daarna een paar zeer licht roeststreepjes ter hoogte van de bevestigingen en je dak is klaar.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Zo was het (met roofing) belegde dak van mijn station Boom (lijn 52)
het moest alleen nog wat vervuild worden

DSCN1070-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

DSCN1071 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

den T

Bedankt Frans voor je beschrijving van de werkwijze. Ik ga proberen het in praktijk om te zetten.

grtjs Julien

SuSke

#8
Waarschijnlijk moet je het gaan zoeken in een combinatie van acrylverven als basis, enamel panel liners en olieverf om hier en daar wat accenten aan te brengen.

Alles voldoende laten drogen is zeker belangrijk als je met die verschillende materialen gaat werken.

In ieder geval wens ik je veel succes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.