Nieuwigheden 2025 Marklin, Trix en LGB

Gestart door ebs2650, 31 december 2024, 11:55:15 AM

janieburton

Citaat van: stoomlokje op 18 mei 2025, 11:47:46 AMVoor de prijs van méér dan 300 € had dat veel beter gemogen, en zou alles perfect mogen zijn, zonder die fouten.

Misschien heb je wel gelijk maar in model moet men altijd compromissen doen.

Misschien moet je ons eens laten zien hoe het wel moet door een model "correct" te herschilderen.

Citaat van: stoomlokje op 17 mei 2025, 12:49:44 PMHet gaat mij over die schuine lijn, die bovenaan slecht aansluit en dan ook de dikke lijn , waar zij ombuigt naar de kop, deze verspringt i.p.v even breed te zijn, boven enkele roosters zakt de lijn waardoor ze smaller wordt.

Persoonlijk vind ik het spijkers zoeken op laag water

rgp

Janie,

Waarom moeten we als het om Belgische modellen gaat, een "ongeveer" accepteren aan een normale? prijs ?

Met zo n een kwaliteit komt ge in Zwitserland en Duitsland niet in de winkel !

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

stoomlokje

Janie,
Als ze zo iets durven uitleveren, moeten ze maar teruggaan naar de prijzen van +_ 30 € of minder, ( Lima kwaliteit anno 1970 ) en er géén +/-330 voor vragen.
Bij die hoge prijzen is het toch normaal dat we ook perfecte kwaliteit mogen verwachten.
Zou jij een auto kopen die op die manier afgewerkt is, als ze er Mercedes-, BMW-, ( of andere ) ....-prijzen voor vragen?
Ik denk het niet.

Dirk

Maar dat 'Moet' toch helemaal niet. Niet naar jou goesting, niet kopen.
Ik snap je niet.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

Citaat van: stoomlokje op 18 mei 2025, 17:36:32 PMJanie,
Als ze zo iets durven uitleveren, moeten ze maar teruggaan naar de prijzen van +_ 30 € of minder, ( Lima kwaliteit anno 1970 ) en er géén +/-330 voor vragen.
Bij die hoge prijzen is het toch normaal dat we ook perfecte kwaliteit mogen verwachten.
Zou jij een auto kopen die op die manier afgewerkt is, als ze er Mercedes-, BMW-, ( of andere ) ....-prijzen voor vragen?
Ik denk het niet.

voor 300€ direct
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

stoomlokje

Dirk,
eens goed lezen: >:(
staat M-,B,e.d. prijzen, niet " 300 € " voor die auto's 
En het gaat hier over het uitbrengen van een duur ( lees: niet goedkoop ) treinmodel. ;)

en nu stop ik ermee want anders gaat de discusie te ver. ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: rgp op 18 mei 2025, 15:18:08 PMJanie,

Waarom moeten we als het om Belgische modellen gaat, een "ongeveer" accepteren aan een normale? prijs ?

een Roco moet je niet kopen en een B-Models lijkt met zijn neus ergens tegen platgereden ...kwa uitzicht is M/T veruit de meestgeslaagde enkel VBV heeft de beste sound .....

janieburton

Citaat van: stoomlokje op 17 mei 2025, 12:49:44 PMHet gaat mij over die schuine lijn, die bovenaan slecht aansluit en dan ook de dikke lijn , waar zij ombuigt naar de kop, deze verspringt i.p.v even breed te zijn, boven enkele roosters zakt de lijn waardoor ze smaller wordt.

Ik heb de foto's van het model in de posting vergeleken met de foto's in de link's in elfde posting en ik zie de verschillen niet.
Saskia ik geloof je dat er één of twee fouten zijn die jij als kenner opmerkt maar het zal me niet weerhouden om dit model aan te kopen als mijn budget het toelaat.

Citaat van: rgp op 18 mei 2025, 15:18:08 PMJanie,

Met zo n een kwaliteit komt ge in Zwitserland en Duitsland niet in de winkel !

Roland

Zijn er dan nooit in het verleden fouten gemaakt bij modellen van Zwitserland en Duitsland?

Misschien zijn we nu te snobistisch geworden en zijn we vergeten dat we in de jaren 70tig en 80tig zeer blij waren als een merk iets Belgisch uitbracht met fouten want toen was er buiten een "bolle neus" loc bij Fleischmann en Märklin (en ik vergat bijna nog de Piko van de DDR) en een Eloc HLE18 bij Lima en Jouef en nog twee Eloc's bij Lima (HLE 15 en een HLE22 of HLE23) niet veel te verkrijgen.

Ik denk het niet.

Dat is appelen met peren vergelijken, een auto vergelijken met speelgoed; een aankoop van een auto is van een andere groot orde dan een aankoop van speelgoed(sorry dat ik nu zeer veel mensen choqueer maar in wezen zijn modeltreinen toch speelgoed, volgens de douane en BTW wetgeving)

En de prijzen van de jaren 70tig waren toen ook al pittig want we mogen niet vergeten dat we toen ook minder verdienden(mijn eerste loon was toen 25.000Bef of 619,73€); als men die naar de huidige tijd omrekent zal ongeveer hetzelfde zijn dan wat we nu betalen.

Ik vind het een leuk model en ben blij dat er weer iets Belgisch uit wordt gebracht door een merk waarvan we zeker zijn dat " het rijdt" en zal blijven rijden  :o  ; en als mijn budget het toelaat zal ik het zeker kopen.

max25

Als ik het budget had, zou ik het waarschijnlijk kopen.

SuSke

geen probleem mee, het is sowieso niet mijn meest favoriete loc.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

daylight

Twee kleine opmerkingen:

1) 25000 BEF in laat ons zeggen 1975 is iets meer dan 2300 EUR vandaag, geen 619:

https://www.global-rates.com/nl/berekeningen/inflatiecalculator/

2) voor een auto mogen we veeleisend zijn, maar omdat het "maar" een hobby/speelgoed is moeten we genoegen nemen met producten die niet 100% zijn? Geldt dat ook voor bijvoorbeeld een smartphone, boormachine, barbiepop (met giftige chemicalien?), antikleef braadpan (die kankerverwekkende stoffen afscheidt?), zelfs eetwaren? De tijden zijn veranderd: we zijn veeleisender geworden, deels een gevolg van meer keuze en concurrentie; dat is geen snobisme. Een correct model produceren kost niet meer dan er met de pet naar te gooien, en een fabrikant produceert een model, niet om ons een gunst te bewijzen maar uitsluitend omdat hij denkt er aan te verdienen...

Maar ieder is uiteraard nog steeds vrij om met z'n centen te doen wat hij wil.

Citaat van: janieburton op 19 mei 2025, 00:13:15 AMHet gaat mij over die schuine lijn, die bovenaan slecht aansluit en dan ook de dikke lijn , waar zij ombuigt naar de kop, deze verspringt i.p.v even breed te zijn, boven enkele roosters zakt de lijn waardoor ze smaller wordt.

Misschien zijn we nu te snobistisch geworden en zijn we vergeten dat we in de jaren 70tig en 80tig zeer blij waren als een merk iets Belgisch uitbracht met fouten want toen was er buiten een "bolle neus" loc bij Fleischmann en Märklin (en ik vergat bijna nog de Piko van de DDR) en een Eloc HLE18 bij Lima en Jouef en nog twee Eloc's bij Lima (HLE 15 en een HLE22 of HLE23) niet veel te verkrijgen.

Ik denk het niet.

Dat is appelen met peren vergelijken, een auto vergelijken met speelgoed; een aankoop van een auto is van een andere groot orde dan een aankoop van speelgoed(sorry dat ik nu zeer veel mensen choqueer maar in wezen zijn modeltreinen toch speelgoed, volgens de douane en BTW wetgeving)
En de prijzen van de jaren 70tig waren toen ook al pittig want we mogen niet vergeten dat we toen ook minder verdienden(mijn eerste loon was toen 25.000Bef of 619,73€); als men die naar de huidige tijd omrekent zal ongeveer hetzelfde zijn dan wat we nu betalen.
Ik vind het een leuk model en ben blij dat er weer iets Belgisch uit wordt gebracht door een merk waarvan we zeker zijn dat " het rijdt" en zal blijven rijden  :o  ; en als mijn budget het toelaat zal ik het zeker kopen.
[/quote]

janieburton

Citaat van: daylight op 21 mei 2025, 17:13:52 PMTwee kleine opmerkingen:

1) 25000 BEF in laat ons zeggen 1975 is iets meer dan 2300 EUR vandaag, geen 619:

https://www.global-rates.com/nl/berekeningen/inflatiecalculator/

Die 619 is omgerekend naar Euro's om aan te tonen wat de waarde toen eventueel was in Euro's en niet het equivalent met de waarde heden in Euro's.

Citaat van: daylight op 21 mei 2025, 17:13:52 PM2) voor een auto mogen we veeleisend zijn, maar omdat het "maar" een hobby/speelgoed is moeten we genoegen nemen met producten die niet 100% zijn? Geldt dat ook voor bijvoorbeeld een smartphone, boormachine, barbiepop (met giftige chemicalien?), antikleef braadpan (die kankerverwekkende stoffen afscheidt?), zelfs eetwaren? De tijden zijn veranderd: we zijn veeleisender geworden, deels een gevolg van meer keuze en concurrentie; dat is geen snobisme. Een correct model produceren kost niet meer dan er met de pet naar te gooien, en een fabrikant produceert een model, niet om ons een gunst te bewijzen maar uitsluitend omdat hij denkt er aan te verdienen...

Maar ieder is uiteraard nog steeds vrij om met z'n centen te doen wat hij wil.

Wat ik wil zeggen is dat het hier om , in mijn ogen,  2 kleine foutjes gaat (de lijnen aan de zijkant die niet 100% correct overgaan naar de voorkant en een lijn die "ergens" dunner is dan hoe het zou moeten zijn) die voor mij persoonlijk geen afbreuk doen aan het model.

Als ik een auto, bv een Mercedes C180 met een basisprijs van €48.400,00 (prijs op web site Mercedes.be) zou aankopen dan moet die perfect zijn maar als een model loc niet teveel afwijkt, in dit geval 2 lijntjes die niet zijn zoals in het in het echt is, waarvan ik een toelichting heb gevraagd aan stoomlocje om te weten wat "het knoeiwerk" is, dan heb ik persoonlijk daar geen probleem mee.

En ja het kost evenveel moeite om een model correct te produceren maar hier heeft Märklin om één of andere reden het niet correct gedaan, maar hier heeft men er naar mijn inziens niet met de pet naar gegooid het had erger kunnen zijn als men er een fantasie beschildering had gemaakt (vb. HAG Re460 in TEE versie https://www.two4toys.com/nl/electrische-locomotief-1999-p-8039 )

Ik zeg ook niet dat we genoegen moeten nemen met zoals je aangeeft met speelgoed dat giftige stoffen bevat, antikleef pannen die kanker verwekkend zijn, enz...

Als dat model nu het dubbele van de prijs was dan zou ik "misschien" zeggen dat het zijn prijs niet waard is, nu ik weet wat "het knoeiwerk" is.

Als men 100% perfectie wil in HO moet men misschien voor Fulgerex gaan dat is de perfectie maar zal misschien voor geen meter rijden.

https://www.pierredominique.com/art-75314-locomotive-vapeur-231-super-pacific-1206-depot-calais-nord-sold-out.html

prijs €2.349,00 voor een HO stoomloc.

Ik blijf de HLD 59 een mooie loc vinden die rijdt en zal blijven rijden aan een voor mij "aanvaardbare" prijs en zoals je zegt "iedereen is vrij om met zijn centen te doen wat hij of zij wilt".

Ik kruip nu onder de wol  ;)

Boemeltrein

Die HAG-loc in TEE-livrei is een fantasie-model dat met 350 stuks werd geproduceerd en verkocht om de TEE-Classics-vereniging financieel te steunen voor het restauratieproject van de echte Lok TEE Re 4/4 I.
HAG heeft dit nooit voorgesteld als model van een bestaande loc, die Hag-loc is dus geen schaalmodel van een loc die echt zou bestaan hebben wat met Marklin en haar 59-versie wel het geval is. Of die onnauwkeurigheden al dan niet aanvaardbaar zijn laat ik over aan de liefhebbers van de 59-reeks....
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.