Nieuws:

Nu in MSM 252 TEST: Een vergelijking van de ICR en ICRmh-rijtuigen in H0 * Exact-Train gesloten goederenwagen type 2021 ex-DR-Bremen

Hoofdmenu

Idee met ledstrip maar...

Gestart door Paulogic, 28 november 2024, 10:53:11 AM

Paulogic

Zoals velen weten : lasersnijden, 3D printen, electronica projectjes enz, ik ben graag bezig.

Idee : Klein bakje/doosje printen van bob 6 cm lang, 1 cm breed en 5 of 6 mm hoog. Als deksel een
stukje diffuse plexiglas met daar op kleefletters of een stickertje met logo/tekst.
In het doosje, ledstripje van 5 cm (3 leds) op 12 volt. Prima reclamebord voor aan de gevel (1/43,5).

Maar is dit wel veilig. LED's worden niet echt warm, maar in zo'n kleine behuizing?
Stel dit brand een gehele dag (beurs, vitrinekast enz)... dan lieft toch niet de zaak in de fik steken.

Ik heb al uren gezocht op het internet, doch nergens echt duidelijke info. Iedereen gebruikt maar leds voor
van alles en nog wat en lijkt niet stil te staan bij eventuele verhitting in geval van weinig of geen verluchting.
mvg,
Paul(ogic)

Michael

Paul ik zit met hetzelfde maar dan groter, met led panelen, ik denk dat er maar op 1 manier achter te komen is, bakje maken en laat de leds maar branden.

Een led zet ongeveer 10-20% van zijn energie om in warmte.

Hier vind  je wat meer uitleg over warmte ontwikkeling bij led lampen

https://www.led-gigant.nl/blogs/faq/hoe-zit-het-met-de-warmteontwikkeling-bij-een-led-lamp/
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Ik ga dus zorgen dat mijn led panelen niet volledig worden opgesloten maar genoeg ruimte krijgen om hun warmte af te staan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Paulogic

Ik heb op dit moment een stripje van 20 cm, groene, brandend in een gesloten plastic zakje. Zo'n electronica of harddisk zakje.
De exacte naam weet ik niet voor die zilverkleurige zakjes met 'rits' sluiting. Na een uurtje is het zakje een heel klein beetje warmer, naar mijn gevoel. Maar echt niet veel.

De LED panelen die ik in mijn woning heb (1 m x 0,2 m) zijn na uren branden slechts lauw qua gevoel.
Deze zijn met bijhorende profielen van slechts 5 cm hoog, rechtstreeks tegen het plafond gemonteerd.
Voeding ligt er los op en zelfs die is matig warm. Minder warm dan een USB lader voor een GSM of laptop.
mvg,
Paul(ogic)

Michael

Paul ik heb panelen van 60x30 en 120x30 cm die in een zelf gebouwd frame komen te liggen en die een afdekplaat krijgen die 1 mm boven het led paneel ligt, ik ga daar toch een opening in maken zodat indien nodig er warmte kan worden afgevoerd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Klaas Zondervan

Je kunt de ledstrip op een strookje aluminium plakken. Dat spreidt de warmte waardoor de temperatuur laag blijft.

Paulogic

Dat is een idee. Ik dacht om dan toch achteraan of onderaan enkel openingen te voorzien.
Achteraan lijkt mij best omdat ik dan ook gaten in het gebouwtje kan maken, en dat wel
voor enige vluchtweg dient voor de warmte. Onderaan zou er lichtverstrooiing zijn.

Ter info : zakje ter test is nu nog steeds niet warm.
mvg,
Paul(ogic)

perk

ik zou ook denken aan te dimmen, ik merk dat de leds veel minder stroom nodig hebben dat de maximale (of normale) rating voor ook acceptabel resultaat te krijgen in modelbouw omgeving.

Het is vaak niet nodig de leds vollen bak te zetten, veel te heftig in H0 wereld.

minder stroom is ook minder warmte rond de led he.

Ik heb LED verlichting in mijn aquarium en om vele plaatsen in het huis, en dat genereert echt wel veel warmte.  In de namiddag als de aquarium verlichting aangaat, zie ik de verwarming van de aquarium uit gaan.  LEDs kunnen echt wel heel warm worden.

Klaas Zondervan

Bij ledverlichting hangt het er maar helemaal vanaf wat het doel is. Als het gaat om de verlichting van een werkplek, dan wil je er zo veel mogelijk licht uit persen en zal er ook veel warmte ontstaan. Je ziet dan ook in verlichtingsarmaturen dat de leds op een alu strip zitten voor de koeling.

Als het, zoals hier, gaat om een lichtreclame op de modelbaan, dan is het voldoende als je genoeg licht hebt om te zien dat het om een lichtreclame gaat. En dan zullen de leds veel minder warmte produceren.

Ik denk dat het erg gaat meevallen. Op de modelbaan heb ik me er nooit druk om gemaakt.

59erke

Of een ledstrip warm wordt hangt volledig af van de wattage van de ledjes en de juiste voeding. Hoe hoger de wattage van de gebruikte leds hoe warmer ze worden. Nu veronderstel ik niet dat voor het gebruikte doel een krachtige strip zal gebruikt worden maar eerder de zeer lichte varianten.

Een stukje aluminiumfolie kan gebruikt worden als koeling maar beter is om een reepje uit een dunne aluminium plaat te snijden (koelt beter dan een folietje)

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

patrick smout

Oplossing van dit vraagstuk vind je deels in de datasheet van leds.
Een voorbeeld voor een doorsnee 0603 led. Maximale dissipatie is 40mW. Thermische weerstand van juncion naar ambient( omgeving) is 500 K/W. Beide getallen vermenigvuldigen geeft je de temperatuurverhoging tov de omgeving bij maximaal toelaatbare dissipatie, in dit geval 20°C. Wat nog ontbreekt om de oefening af te maken is de thermische weerstand van de lichtbak maar zowel het vermogen alsook de temperatuurverhoging zijn zodanig laag dat je je weinig zorgen moet maken.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Paulogic

Thanks. Test met zakje is afgelopen, na 24 uur stond de thermometer nog geen graag hoger dan de kamertemperatuur.
Maw, ik maak de volgende test. Doosje met LED's erin - POT dicht, zonder verluchting. Dit leg ik in een metalen
koekjes trommel zodat er toch enige vorm van veiligheid is bij smelten of andere euvels.

Wordt vervolgd want ideeën genoeg.
mvg,
Paul(ogic)