Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Stroomoverbrenging

Gestart door EricVW, 25 december 2006, 11:07:10 AM

EricVW

Van de ene naar de andere wagen, geen stroomvoerende koppeling (te duur)
mini koppeling van brawa gaat maar moeilijk te lang en wringt in de bochten
ERIC

Rochevalien

Wat wil je nu eigenlijk zeggen of vragen? of wat zoek je nu eigenlijk? Er zijn verschillende stroomvoerende koppelingen te koop van verschillende fabrikanten maar die vindt je te duur.
Er stond onlangs nog een artikel in MSM daarover (terug te vinden via de site van Gerolf!!).
Als je rijtuigen vast aan elkaar gekoppeld blijven kan je ook een systeem van mini-stekkers toepassen ,die zijn oa te koop via Conrad.
Je zal alleszins zelf aan het knutselen moeten gaan en een systeem ontwikkelen dat er voor zorgt dat die stekkers je normale koppelingen niet hinderen.Experementeren maar zou ik zeggen.

Gerrit

Gerolf

Dat een zelfgemaakte ministekkertjes-koppeling wringt in bochten ligt meestal niet aan de connector, maar aan de soepelheid van de elektriciteitsdraad.
Neem die zo dun mogelijk. De stromen die erdoor moeten lopen zijn toch alleen maar voor wat binnenverlichting bedoeld.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TrainTechnology

Eric,

Er is een reden waarom stroomvoerende koppelingen meer kosten dan een setje connectors: ze passen meteen (als je een wagen met normschacht hebt), ze zijn voorzien van de goede bedrading en ze zijn gemaakt voor het doel dat ze moeten dienen. Tegen zo'n 10 euro voor een koppel (2 contacten, als je er meer nodig hebt dan gaat de prijs uiteraard een beetje omhoog) vind ik dit niet overdreven.

Als je toch zelf aan de slag wilt, kies dan een miniconnector waarvan zowel een mannelijke als een vrouwelijke kabelconnector bestaan - anders breken de draadjes achteraf gegarandeerd af op het slechtst denkbare moment. Fijne soepele montagedraad (zoals die waarmee je decoders inbouwt) is de beste keuze voor de verbindingen, laat voldoende lengte zodat de gemonteerde connector nog vrij kan bewegen.

En dan het moeilijkste: een goede, uitgelijnde bevestiging aan de koppelingshouder. Dit wordt improvisatie met plasticard of iets dergelijks, let erop dat de wagenafstand juist is en dat de connector mechanisch goed op zijn plaats zit, anders breekt er weleens iets...

Als je een gewone koppeling behoudt voor de mechanische verbinding, en een aparte connector voor de elektrische verbinding, dan zorg je best dat er altijd ??n van de twee connectors vast zit en je de andere gemakkelijk in en uit kunt pluggen.

Ik heb dit al gedaaan bij treinstellen waar een stroomvoerende koppeling niet kan (bvb. bij een Thalys), en het werkt wel maar ik vind het extra werk eerlijk gezegd niet opwegen tegen de prijs.

Veel succes !

Mattias

EricVW

10 Euro per koppel, 6 wagens , nodig 5 paar  is 50 euro
voor een treinstel,
Als je er zo een paar wilt , kost het wat?
ERIC

EricVW

DANk
Wij weten dit al weer
ERIC

EricVW

ga met Brawa ministekkers voort(testen) echter zonder krimpkous
Dat moet lukken
ERIC