Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fremo naar Belgisch voorbeeld?

Gestart door MarijnMSM, 11 november 2024, 09:07:40 AM

MarijnMSM

Citaat van: mark7758 op 11 november 2024, 19:19:20 PMEn wat is 'BELUX' precies? Die naam kwam ik nog niet eerder tegen in mijn zoektocht!

Ik heb deze namiddag contact opgenomen met Modul H0 Rail!

BELUX is een vriendenclub in NL. (Zie www.belux.lU)
meer info kan je ook via de email /PM vragen.
[/quote]
Ik stel vast dat ik jullie baan gezien heb op de tentoonstelling in Wieze :)

Metpetergaathetbeter

volgend jaar zou een publiek Modul Ho rail zijn ;.......weet nog geen locatie

MarijnMSM

Ondertussen een bezoekje gebracht aan Modul H0 Rail; was best impressionant. Ook fijn om heel wat uitleg te krijgen over de principes en opbouw.
Ik ben al volop aan het nadenken over de bouw van één of meerdere modules naar volgende editie toe.

Daarnaast blijf ik toch wat met de vraag zitten of er hier nergens mensen zijn die graag meer richting Fremo, bij voorkeur naar Belgisch voorbeeld, zouden willen werken. Dus nauwgezet de standaarden volgen die toelaten om zonder overgangsmodules een uniform geheel te bekomen...
Of misschien zijn er mensen die mensen kennen (al dan niet op dit forum) die daarin geïnteresseerd zouden zijn...?

Iemand?

MarijnMSM

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 11 november 2024, 17:50:20 PMHallo Beste modelspoor collega's.

Als oud contactpunt voor #Fremo in België# geweest, kan ik hierop duidelijk antwoorden.

1- Elke keer dat ik een Demonstratie gaf, Openbaar of uitgenodigd in een modelspoor club, was iedereen vol belangstelling.......  tot het bij de spreekwoordelijke Specificaties en Geijkte voorwaarden kwam.

2- Gevolg was dat iedereen op "zijn manier een Fremo onderstel bouwde", wat ook een nadeel was, op dat moment, dat er geen duidelijke schriftelijke  richtlijnen op papier stonden ( in het Nederlands) enkel in het ''DUITS''!  Ik heb wel vertalingen gemaakt en uitgedeeld!
Verder werden de vaste eindprofielen (die het mogelijk maakt om met elkaar te kunnen samenwerken) bijna nooit aanvaard of aangekocht.

3- Ja, er zijn of waren, #Belgische Fremo modulles# gebouwd, waaronder ikzelf met het depot van Steenbrugge en de wagen werkplaats (HO-Modulle) en ook in schaal 1/43= O een enkelsporige baan {in 5 bakken van 120cm lang} met een uitwijkspoor.

-->>Het "Modul-H0-Rail" is een verdere ombouwing, van het voorstel dat ik (als Ex  Modelbouw commissaries) in/aan de >>Modelbouw Commissie FEBELRAIL<< heb ingediend, om de aangesloten verenigingen te kunnen laten samenwerken op toekomstige samenkomsten.

Echter, hier is ook weer een soort #bastaard# ontstaan, met ieder zijn eigen inbreng. Nu zie ik toch de Fremo eindkoppen hier en daar verschijnen.

Ik ga nog naar 'Fremo Samlungen' in Duitsland. Maar met een kleinere auto ben ik gelimiteerd in de modules die ik kan vervoeren.

Hopelijk was dit duidelijk, anders stuur je mij maar een PB op de mail.
Met riendelijke groeten vanuit de "GAUME" streek.

Beste Herman,

Ik stuurde u een persoonlijk bericht; is dit goed toegekomen?

Met hartelijke groet,
Marijn

Herwig

Wilt u aub de bovenste 2 en onderste 2 zinnen van uw citaat verwijderen uit dit citaat. Waarvoor alvast dank.

Herwig (noch Guy) had en heeft nl. helemaal niks te maken met Herman ......

doomslu

Citaat van: Herwig op 29 november 2024, 20:43:25 PMWilt u aub de bovenste 2 en onderste 2 zinnen van uw citaat verwijderen uit dit citaat. Waarvoor alvast dank.

Herwig (noch Guy) had en heeft nl. helemaal niks te maken met Herman ......
Ik heb dat aangepast.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

hermanvk

Citaat van: MarijnMSM op 29 november 2024, 19:57:07 PMBeste Herman,

Ik stuurde u een persoonlijk bericht; is dit goed toegekomen?

Met hartelijke groet,
Marijn

Niets gezien... ervan uitgaande dat je mij bedoelde natuurlijk. Ik heb je nu wel zelf een PB gestuurd...
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

janieburton

Als ik me niet vergis zijn er toch ooit, de naam ontglipt me van de bepaalde organisatie die de NEM normen opstelde toch normen gezet om modulebakken te bouwen met gegevens op hoeveel afstand dat de sporen moeten liggen op het uiteinde van elke modulebak zodat iedereen een die een modulebak bouwt volgens die normen die kan aansluiten aan een bak die door bijvoorbeeld door iemand uit Frankerijk is gebouwd.

Dan zie ik niet goed in waarom men dan Fremo modules naar Belgisch voorbeeld zou moeten bouwen of überhaupt Fremo modules zou bouwen als de normen voor de modulebakken die door die organisatie(de naam ontglipt me) gezet zijn superieur zijn aan Fremo.

Klaas Zondervan

Ik denk dat je de MOROP bedoelt.
https://morop.org/index.php/de/nem-normen.html
Vanaf NEM 900 normen voor modules.

Het punt met die normen is dat ze niet bindend zijn, maar een aanbeveling.
Elke vereniging geeft er zijn eigen draai aan.
En waarom zouden de normen van de MOROP superieur zijn aan die van Fremo?

OlivierV

Het principe van MHR met FREMO kop aan je uiteinden van je baan is toch heel goed vind ik. Ook al is het een overgangsbak, niets houdt je tegen om die mooi af te werken.

Wil je al je modules volgens die standaard doen, dat is ook goed he. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

rgp

De normen bestaan ook in het nederlands. Werden voornamelijk tss 1995 en 2000 vertaald door een groep bestaande vooral uit leden van de NMF en FEBELRAIL onder de deskundige leiding van Luit Sol.

Roland

Herwig

Citaat van: rgp op 01 december 2024, 20:18:42 PMDe normen bestaan ook in het nederlands.

Verwarrend, de Fremo-normen of MOROP ? 

rgp

Klaas Zondervan

Met de Nederlandse vertaling van de Morop normen moet je voorzichtig zijn. Ze zijn ooit vertaald, maar niet bijgehouden.
Ik kijk altijd bij de Morop zelf naar de Duitse versie. Die is het meest actueel.