F4UH3

Gestart door GVL, 06 november 2024, 19:07:10 PM

GVL

Ondertussen nog verschillende pogingen gedaan om meer detailinfo te verkrijgen over de wisselbouw in de jaren '60 en '70, maar zonder succes.
Het documentatiecentrum van Train World lijkt over weinig meer te beschikken dan wat er op Spoorse Zolder te vinden is.
Ook Infrabel gecontacteerd met de vraag om doorverwezen te worden naar een bereidwillige medewerker van het atelier van Bascoup (waar ze hun wissels bouwen) maar totnogtoe geen reactie.
Zijn er misschien forumlezers die contacten hebben binnen Infrabel die eventueel zouden kunnen helpen in de zoektocht? Indien ja, graag een pb.
Bij voorbaat dank en groeten.

SuSke

Steek je licht anders een op bij een particuliere wisselbouwer.

Ik heb indertijd de informatie gekregen van Frateur-De Pourq voor een beroepsgebonden project in de haven.
Ik weet dat F-DP in eerste instantie bezig is met trambanen, maar misschien ka je via een andere aannemer ook info vinden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

GVL

Het heeft even geduurd maar ik heb effectief een antwoord gekregen van Infrabel.  Een vriendelijke ingenieur van de dienst 'Tracks and Switches' heeft mij een aantal uittreksels van plannen gestuurd, wel met het verzoek die niet verder te verspreiden ...  Daaruit blijkt –

1) De glijstoelen uit begin jaren '60 lijken nog steeds sterk op de hedendaagse die ik heb kunnen fotograferen en opmeten.  Wel waren ze vroeger samengesteld terwijl ze tegenwoordig als gietstuk geproduceerd worden maar van dat verschil zal in H0 weinig van te merken zijn.  Betekent dus dat mijn 3D-prints in verschillende tijdperken inzetbaar zijn.
2) De strijkregels op de oude plannen zijn reeds van het type 'vlakke plaat en verhoogd'.  Zie inspirerende foto hieronder van Peter VG.  Degene gemaakt uit spoorstaaf zijn dus nog ouder.  Op basis van de plannen heb ik een 3D-print laten maken, met de juiste lengte (3 meter) maar minder hoog zodat de strijkregels niet boven de spoorstaven uittorenen.

by Peter Van Gestel, on Flickr

Hieronder het eerste exemplaar van een verbelgischte wissel die ook in de jaren '60 en '70 kan ingezet worden (en die beter past op mijn baan in aanbouw).  Dit is een F4H4, een type dat marginaal korter is dan de F3H4, een kleinere straal heeft (150 m tov 209 m) en een grotere hoek (7° tov 6°).  De vertrekbasis van Weinert heeft een straal van omgerekend 190 m en een hoek van 8.6°.  De wissel van Weinert laat zich iets makkelijker ombouwen tot F4H4 dan tot F3H4 vermits er minder dwarsliggers verschoven en ingevoegd moeten worden.  Aangezien ik voor mijn baan 9 wissels dien om te bouwen, is de keuze op F4H4 gevallen.  Net als bij de vorige oefening komt het aantal dwarsliggers tussen tongenstel en kruising niet overeen met de werkelijkheid (15 stuks tov 18 bielzen in het echt).

Het tongenstel F4 telt 13 paar glijstoelen (tov 11 paar voor F3).  Bij de Weinert wissel zijn er slechts 11 voorzien en dus heb ik bij de laatste 2 dwarsliggers van het tongenstel de bevestigingsbouten weggesneden, kwestie van onlogische toestanden te vermijden.

De kruising H4 blijft ongewijzigd, met uitzondering van de vlakke strijkregels die gewoon de plaats van de uitschuifbare Weinert-exemplaren innemen (de achterkant van de prints dient nog zuiver gemaakt).  Met onderdeeltjes van Grandt Line heb ik nog de bevestigingsbouten van het puntstuk proberen na te bootsen maar dat is nogal grof uitgedraaid.  Ik zoek nog een betere methode, oa voor de 8 boutkoppen die op de buitenste rails thv de strijkregels zichtbaar zijn.  De raillassen zijn opnieuw van ABCyp.

De serieombouw kan stilaan beginnen ...

Groeten.

SuSke

Mooi werk Gino
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

Pff Gino ik heb ontzag voor wat je met je wissel doet, prachtige ombouw geniet van het knutselwerk. Het resultaat mag er zeker zijn.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154