Nieuws:

Nu in MSM 257 PRAKTIJK: Water van Woodland Scenics * Zelfbouw van een Corpet-Louvet locomotief

Hoofdmenu

Mezelf even voorstellen

Gestart door WimB, 22 oktober 2024, 15:20:59 PM

WimB

Wim Beirens (WimB), 65j, gehuwd, vader van 4 zonen, grootvader van 5 kleinkinderen.

Industrieel ingenieur van opleiding (maar bijna nooit een echte technische job gehad).

Met pensioen sinds juni dit jaar.

Tot mijn 24 jaar een Märklin baan gehad met M-rails, een zolder vol. Maar dan alles verkocht om studies te financieren (nog altijd spijt van die verkoop ...).

Plotseling 6 jaar geleden de microob opnieuw te pakken gekregen!

Sindsdien:
- Eén van de uit-huis-zijnde-zoons zijn kamer ingepalmd met een gelijkstroombaan HO 1/87 Profi (en nu uitbreidingsplannen met TRIX-sporen)
- 74 locs, 120+ rijtuigen, 120+ goederenwagons. NMBS, SBB, NS, SNCF, DB. Periode IV,  V, VI (geen stoom), en steeds aan het uitbreiden
- Eerst focus op Belgisch materieel, maar nu meer en meer Zwitsers (3x Re 4/4, 1x Re 6/6, Ce 6/8 II krokodil, BLS Re 4/4, 2x Ae 6/6, 1x TEE RAm), maar ook enkele NS, DB, SNCF locs. Bijna alles is gebaseerd op de nostalgie van de jeugdjaren, ik heb 25 jaar vlakbij lijn 12 gewoond ...
- Volledig computergestuurd met iTrain (2 jaar geleden overgeschakeld van Koploper) in combinatie met ESU ECoS en meestal ESU sturingen, bijna alles DCC. Ben op dit ogenblik opnieuw aan het bouwen, met de originele eerste laag volledig voor 2 schaduwstations en een nieuw platform 20cm hoger als zichtbare demo-baan, ontwerp (AnyRail) staat nog niet volledig vast.
-Op dit ogenblik focus vooral op het technische aspect, minder nog op de scenery.

Hopelijk kan ik mijn steentje hier bijdragen!

Groetjes, Wim

perk

welkom !

De hobby heeft genoeg technische kanten om leuke uitdagingen te vinden, zeker met de huidige 3d printers, arduino, iTrain etc.

Geert

Welkom Wim,

Al een indrukwekkende verzameling...

Wat bedoel je met focus op meer technisch aspect,  bv. elektronica?

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

WimB

Dag Geert,

Met technisch aspect bedoel ik onder andere:
- alle mogelijkheden van iTrain uitproberen en doorgronden om zoveel mogelijk lange treinen tot 3 meter automatisch te laten rijden
- de mogelijkheden van de decoders beter begrijpen om in de toekomst beter met de CV's van de locs te kunnen spelen om realistischer rijgedrag te simuleren
- terugmelders, wisseldecoders, seindecoders, etc. beter begrijpen om meer creatief te zijn zoals bv. het Belgische seinsysteem exact nabootsen
- de technologie van de locs doorgronden, met droom om ooit zelf een analoge loc om te bouwen tot een digitale, of de rij-eigenschappen van bestaande locs te verbeteren
- verlichting inbouwen in rijtuigen
- zelf wagonladingen maken, bv. ik ga eraan beginnen om 20 Fals wagens van een realistische ijzerertslading te voorzien
- ...

Wim

SuSke

Welkom Wim.
Als er vragen zijn, strooi ze hier rond.
En over je ervaringen mag je hier ook honderduit praten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.