Nieuws:

Nu in MSM 252 REPORTAGE: Terugblik op de 10de Grote Modelspoor Expo * De minibaantjes- en dioramawedstrijden op de Expo * Spoor Nul en spoor Eén

Hoofdmenu

Fauvet Girel BB in 0

Gestart door hans63, 18 oktober 2024, 21:19:31 PM

hans63

Ik vind het wel aardig om tussen de dioramabouw van "Les Billards du Vivarais" door eens wat anders beet te pakken. Het zelf bouwen van lokjes geeft bijzonder veel voldoening, dus daar gaat het hier over.

Nu heb ik niet het geduld en de tijd om dit zelf helemaal te tekenen/modelleren, maar er zijn wel modellen beschikbaar die op 3D-sites worden aangeboden of vrij zijn te downloaden. Een zeer fraaie komt van de hand van een hier bekende bouwer (ik zeg slechts "Bassin") die op Thingiverse beschikbaar wordt gesteld.

Het is het model van een Fauvet Girel BB rangeerder. Ik heb het type gekozen wat Floris "vroege uitvoering" noemt. Nu gaat het wel een model in schaal 0 worden en daarmee kan ik niet de aandrijving van een donor lokje benutten. Dat hoeft geen belemmering te zijn, er is genoeg ruimte om op beide bogies een motor met vertraging te zetten.

inmiddels zijn alle onderdelen geprint en in de primer gezet. Eens kijken of het wat gaat worden.  :)

Paulogic

Cool... lijkt mij wel wat moois te worden. Ik zoek ook een kleine rangeerloc voor de toekomstige demo baan...
mvg,
Paul(ogic)

hans63

de eerste onderdelen zijn samengesteld:

de bogies hebben op alle wielen stroomafnemers gekregen dmv verenstaal en de
motoren zijn op de plek gezet.
de ruimte middenin was bedoelt voor de motor van de donorloc, maar deze kan ik nu mooi gebruiken
om een flink stuk lood in te stoppen om de tractie te verbeteren.

het onderstel is voor zover klaar.

hans63

zo, de kap is klaar en ook in de verf gezet.
Het resultaat tot zover in de ochtendzon gezet en op de plaat vastgelegd.  :)

Floris

Michael

Mooi resultaat alvast, Hans heb je dit zelf geprint of laten printen? In het laatste geval waar?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

hans63

Michaël, ik heb zelf een kleine hobbyprinter.

alleen de lange bodemplaat kan ik niet in één keer printen, deze moet
ik met software eerst in tweeën knippen.
vandaar ook, op de voorlaatste foto, de plamuur sporen om het glad af te werken
na het samenplakken van beide geprinte delen.

Paulogic

Mag zo in productie hoor ! Heel mooie loc geworden.
Inventiviteit en handigheid ten top.
mvg,
Paul(ogic)

hans63

dit projectje schiet inmiddels lekker op  :) :

Het inwendige voorzien van een flinke hoeveelheid lood, zowel bij de holte in het midden als rondom de beide motoren. Het hele ding weegt nu 3/4 kilo.
Een ESu locsound erin met het geluid van een BB 63000 en het rijgedrag afgeregeld. (verlichting moet nog)
Buitenom de handgrepen en hekwerken gesoldeerd gebruikmakend van de geprinte mallen van Floris.
Als laatste Kadee koppelingen aangebracht. Totale lengte buffer-buffer is 26,5 cm.

Floris

Hijs leuuuuuk! Rijdt t ook nog een beetje?

hans63

ja, dat gaat prima.
wel even de juiste balans in de loodverdeling vinden voor de beste tractie.

zal binnenkort een filmpje schieten als de verlichting ook is aangesloten.

Floris

hans63

Hierbij het beloofde filmpje.

DFS

Floris

oh dat gaat prima! Heb je m trouwens voor normaalspoor of meterspoor gebouwd?