Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

21 polige decoder

Gestart door Peter, 22 december 2006, 14:14:10 PM

Peter

Wees voorzichtig bij het monteren van een 21 polige decoder, zoals voorzien voor de recente Trix modellen.
Een kennis belde mij gisteren op met de vraag wat hij verkeerd gedaan had. En ja, hij had niet gelet op de juiste montage voorschriften en...even een geknetter en een rookwolkje met als resultaat een decoder voor de vuilbak (30 ? 40 euro).
DUS..LET OP DE JUISTE PLAATSING !!!
Een omgedraaide plaatsing zoals met DIN 652 stekker MAG hier dus niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

DasBert33

Die 21 polige stekkers hebben toch een key-pin? Hoe kun je die dan fout steken? Als je heel hard wringt zal het wel gaan, maar anders?

B

 

Peter

Nee hoor, heb het geprobeerd met die defekte decoder. Hij past er vanzelf in. Hij wijst enkel een beetje links (in de rijrichting)
Bij de ene zal die er misschien makkelijker ingaaan dan bij een andere stekker, maar voorkomen is (dacht ik) nog altijd beter dan genezen
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Weet iemand ergens een beschrijving van die 21-polige connector?

DasBert33

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Weet iemand ergens een beschrijving van die 21-polige connector?



Dit heb ik gevonden via Google:

http://www.ad-soft.ch/_main/moba/digital/diverses/mtc_buchse.html

Lijkt me in elk geval veel beter dan da oudere NEM652 stekker, want hier zijn tenminste 4 funties + speakerpinnen voorhanden. (in tegenstelling tot wat in modelspoormagazine te lezen is is dit geen veroudere connector).

Er is dus ook een keypin voorzien dus ik heb mijn bedenkingen over hoe je kennis erin geslaagd is om hem fout aan te sluiten.

Bert

edit: link gecorrigeerd
 

Klaas Zondervan

Bert,
dat is al een stapje vooruit. We kunnen nu in ieder geval zien welke pin voor welk doel dient.
Maar wat ik nog niet kan zien is aan welke kant de pinnetjes zitten en aan welke kant de gaatjes. En ook over de afmetingen wordt niks gezegd.
Er wordt op die site verwezen naar de NMRA, maar op de NMRA-site kan ik niks vinden over de 21-polige connector. Daarover heb ik de webmaster een mailtje gestuurd. Even afwachten wat hij daar over te zeggen heeft.

Peter

Heb net even mijn decoder van mijn Baureihe 10 van Trix er even uitgehaald. Niks te zien van een keypin. Wat je wel ziet is dat er in de ene rij 2 pin meer is als in de andere, dus dat zal die keypin het dan wel zijn. Die verhinderd niet dat je de decoder verkeerd om monteerd. Enkel als je goed kijkt (bovenaanzicht) zie je dat de decoder wat scheef zit en dat een pin naast de decoder zit. Ze zouden beter een dikkere plug voorzien hebben, zodat mensen met minder ervaring de decoder niet verkeerd kunnen monteren.
Je kan natuurlijk ook doen zoals ikzelf. Als ik die lok en de decoder ging halen hadden ze er gelijk de decoder ingestoken.(zonder extra kosten)
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Zojuist bericht gehad van de beheerder van deze site:
http://www.ad-soft.ch/_main/moba/digital/diverses/mtc_buchse.html
De NMRA is bezig de norm voor de 21-polige interface op te stellen.
Er is dus nog geen norm, maar die komt er aan.

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door DasBert33

Die 21 polige stekkers hebben toch een key-pin? Hoe kun je die dan fout steken? Als je heel hard wringt zal het wel gaan, maar anders?

B



Volgens de "standaard in wording" is er inderdaad geen pin 11, en het is de bedoeling dat de decoderfabrikanten daar dan ook geen gaatje in de printplaat van de decoder voorzien. Ik weet dat ESU dit zo toepast, die kun je niet verkeerd inpluggen, maar blijkbaar doen niet alle merken dat.

Om niet te missen: op de connector in de lok moet er ??n pin ontbreken, die positie moet op een buitenhoek van de decoder komen en het lichaam van de decoder moet aan de tegenovergestelde zijde van de connector zitten.

Mattias