Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Programmeren ESU decoders

Gestart door RobVille, 19 september 2024, 14:54:16 PM

RobVille

Voorlopig zie ik het niet meer zitten. Nu de bouw van mijn modelbaan (Cornfield Junction) afgerond gaat worden, wordt het tijd om mijn US diesels op de modelbaan te gaan uittesten. Deze locomotieven van Athearn heb ik een aantal jaren terug gekocht. Omdat de verkoper zei dat deze locomotieven vrij slechte decoders (Tsunami) aan boord hadden, heb ik vier ESU decoders laten inbouwen. Eerlijk gezegd vertrouwde ik deze winkel en heb de functies thuis niet uitputtend getest. Nu blijkt, achteraf, dat een aantal lichtfuncties niet werken, nummerbord, DPU mode, ditch lights ... Ook zet ik nu vraagtekens bij de keuze van de geluiden (ESU Soundfile). Kloppen deze bij dit locomotief type?

Zelf is het programmeren en erg belangrijk, de keuze van de soundfile voor deze locomotieven (ES44AC - LokSound 4 en Dash 9-44CW - LokSound 5) mij een brug te ver en daarom vraag ik dus om hulp.

—> juiste keuze voor motorgeluiden,
—> DPU mode,
—> ditch lights,
—> nummerborden verlichting,
—> bordes verlichting,
—> .....

Kortom, een vrij groot project. Wie kan mij helpen aan twee ESU soundfiles. Trouwens, ik heb geen flauw idee welke verlichting aan de AUX ingangen zijn gekoppeld. Op termijn opsturen!

Op de website van ESU vond ik de volgende soundfiles —>

Voor de ES44AC —> nummer 76415 (LokSound 4)
Twee omschrijvingen zijn van belang: Gevo en Nathan Airchime K5HL airhorn.

Voor de Dash 9-44CW —> nummer 12485 (LokSound 5)

Wie helpt!

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Nogmaals, ik ben in deze voor mij onbekende materie gedoken. Ik zal mijn verzoek duidelijker uiteenzetten. Misschien is er hier op dit forum een techneut naar wie ik deze locs kan opsturen met de volgende vragen:

Welke ESU-decoders zijn ingebouwd (artikelnummer).
Welke AUX's zijn aangesloten op welke functies (verlichting...).
Werkt het elektrisch als de uitgangen geschakeld worden zonder decoder.
Programmering.

Rob
and

RobVille

and

raf

rob de enige die je zou kunnen helpen is diegene die de andere decoders heeft ingebouwd
wie heeft je gezegd dat de originele decoders slecht waren ???
heb je dat kunnen constateren op eventueel een test baantje dat ze slecht waren
heb je deze decoders nog
zo ja plug ze in en als die verkoper niet teveel bedrading heeft omgezet dan zou het moeten werken
ik denk dat er weinige gaan beginnen aan het her programmeren als je niet weet waar welke uitgang op zit aangesloten

en zonder decoder gaat er niet veel werken denk ik

gr raf en hopelijk kom je er aan uit

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

RobVille

Raf,

Toen ik begon met Cornfield Junction wist ik weinig af van het Amerikaanse materieel. Om informatie gevraagd bij de winkel. Vervolgens kwam het onderwerp van de decoders ter sprake. Toen het besluit genomen om twee locomotieven, ready for dcc, dus zonder decoder te kopen. De winkel zou zorgen voor de levering en inbouw van ESU decoders. Nu heb een aantal winkels benaderd om na te gaan wat er onder de motorkap is veranderd, te corrigeren en de juiste soundfile te vinden. Sommige nemen geen opdrachten aan, andere hebben een wachttijd van meer dan een jaar. Kortom, wordt vervolgd. Oh ja, heb voorlopig nog een aantal locomotieven van Scale Trains gekocht, geen problemen.

Rob
and

nmbssncb

Dag Rob,

Ik zie Edam-Volendam als jouw locatie.
Probeer eens: Stamtafel Noord-Holland
Het gaat daar meestal wel over Märklin en 3-rail maar er is veel kennis m.b.t. het programmeren van ESU decoders.

Er is ook een lid D_Loc op dit forum met heel veel kennis m.b.t. programmeren van decoders.

Groet, Willy
(Amsterdam)
Willy

D_Loc

Dag Rob,

Ik vermoed dat ik een groot deel van je vragen wel kan oplossen behalve die van de verlichting als niet bekend is hoe deze is aangesloten.
Als de locs ready voor DCC waren ga ik ervan uit dat er niet gesoldeerd hoefde te worden maar dat er direct een decoder in is geprikt.
Als er een handleiding beschikbaar is met informatie over de AUX aansluitingen is er wel uit te komen. Indien deze ontbreekt zal het "trial and error" worden...

Ik heb echter op zijn vroegst pas over ca. 3 weken tijd om eventueel de locs voor je uit te lezen en van het juiste geluid te voorzien.

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

RobVille

Hallo Dirk,

Wil erg graag van je aanbod gebruik maken. Klopt het dat je een heel tijdje terug nog bij me bent geweest voor het filmen van de modelbaan Court du Bouton?

Rob
and

D_Loc

Ja, dat ben ik geweest. Ik heb toen ook de foto's gemaakt voor het Railhobby artikel over die baan.

Ik zal tegen die tijd via een PB wel contact met je opnemen. Mocht ik het vergeten zijn, mag je mij een PB sturen of dit topic nieuw leven in blazen ;)

Ik kom dan wel langs met de laptop en Programmer, locs opsturen is niet nodig (onnodig risico).
Dirk

Michael

Citaat van: D_Loc op 22 september 2024, 14:23:26 PMJa, dat ben ik geweest. Ik heb toen ook de foto's gemaakt voor het Railhobby artikel over die baan.

Ik zal tegen die tijd via een PB wel contact met je opnemen. Mocht ik het vergeten zijn, mag je mij een PB sturen of dit topic nieuw leven in blazen ;)

Ik kom dan wel langs met de laptop en Programmer, locs opsturen is niet nodig (onnodig risico).

Dat is nog eens service.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

voila eerst niemand en nu direct hulp aan huis binnen een redelijk termijn
het hangt helemaal af hoe dcc ready die loks waren
en het een 8 polige stekker was dan gaat er wel veel aan gesoldeerd zijn geweest in verband met de verlichting.
hangt ook af welke decoder reeks want een V3 had niet zoveel uitgangen dacht ik

maar hulp is onder weg en we horen het graag of het gelukt is

gr raf

D_Loc

Hoi Rob,

Ik heb een PB gestuurd.
Dirk

Rangeerduivel

Zopas ontdekt dat bij een 'gewone' ESU-lokpilot de belangrijkste funkties (lichten voor en achter) voor de nieuwe LSM 2756 werken, ze staan enkel onder andere toetsen en wisselen niet met de rijrichting.
Daar ik geen lokprogrammer heb kan ik daar wel mee leven....

;) 

raf

rudy
of je gaat naar iemand die er eentje heeft of je schaft er jezelf eentje aan
of je loopt eens langs een club die mensen willen ook wel eens helpen

gr raf

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 11 oktober 2024, 18:43:26 PMrudy
of je gaat naar iemand die er eentje heeft of je schaft er jezelf eentje aan
of je loopt eens langs een club die mensen willen ook wel eens helpen

gr raf

Niet zo evident Raf,

Ik ken hier (Italie) niemand die ook aan de hobby doet, ook geen club of zo...
Er zelf één aanschaffen heeft geen zin, ik kan er niet mee overweg...
Wel een optie is, zoals reeds eerder gebeurde, iemand uit Belgie die op bezoek hier komt en zijn lokprogrammer meebrengt...

Als laatste optie: in maart 2025 kom ik nog eens naar Belgie en neem ik de loc mee!

Zoals eerder gezegd, (voorlopig) kan ik er wel mee leven

;)