De lang verwachte rijtuigen ...

Gestart door SuSke, 13 september 2024, 15:53:21 PM

bekie

Dag;

het bovenste contact van de koppeling is de +.
Het onderste de -.

In het eerste klasse rijtuig (A) zit ook een stroomopname. Oppassen dus. De B rijtuigen en BDk hebben geen eigen stroomopname, hier krijgt de verlichting stroom + en - via de koppelingen.

Mvg,

Antoon

itchy

Citaat van: bekie op 29 september 2024, 09:49:03 AM[...]
De B rijtuigen en BDk hebben geen eigen stroomopname, hier krijgt de verlichting + en - via de koppelingen.

Mvg,

Antoon
Dit geldt ook voor de rijtuigen in de sets van 2 B-rijtuigen?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

bekie

Ja, maar in deze rijtuigen worden ze gevoed door de koppelingen (+ boven en - onder) en niet door de rails/sleper. Enkel de A heeft een eigen stroomtoevoer (alsook de stuurstand). Met andere woorden, als je de B op de sporen plaatst zonder contact met een Adx of A branden de lichten niet.

Mvg,
Antoon

ronald felix

Vervolg van vanmorgen

zo de rest is gemeten en voor stuk al meegedeeld: de uitgang op de koppeling zoals beschreven + en -.

Bijkomend vastgesteld dat de wagens zonder stroomafname ongevoelig zijn voor de aard van de stroom die er op de koppeling komt - ze hebben blijkbaar een eigen gelijkrichter, en ik kan dus mijn twee new looks voeden vanuit mijn oudere Os.Kar stuurstand. Daar staat de binnenverlichting direct op de rails en wordt ook zo doorgegeven.

Wel niet combineren met een eerste klasse van Olaerts zonder te testen..... op eigen verantwoordelijkheid.

Daarnaast zijn 2 Limatjes en mijn Os.Kar stuurstand uitgerust met een via reostaat regelbare binnenverlichting warm wit (Schönwitz 50996).. van die Limatjes is er één zonder doorverbinding, als eindwagen met eenzijdig een Roco Universele koppeling voor aan de 2118, en één met doorverbinding via Tams koppelingen (Sk2 met belastbaarheid van 0,5 A)

Mijn Rijtuigen met blauwe streep gaan waarschijnlijk op de markt.. tenzij ik die streep kan weghalen..

Groetjes

Ronald

Ronald

bekie

Dag Ronald,

op de verlichtingsprint van de rijtuigen met en zonder eigen stoomopname zit een gelijkrichter. Op de stuurstand niet. Hier wordt dit waarschijnlijk geregeld via de decoder/dummypcb.

Mvg,

Antoon

rixke rail

Citaat van: stefanic op 19 september 2024, 18:08:41 PMEn een (gesleepte) trein heeft normaal gezien ook maar één bagageafdeling, dus een set met daarin twee rijtuigen met bagagecompartiment lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk...

... of toch niet ?
IMG_3202 by Eric  Baert, on Flickr
M4 AD + BD @ Aarschot Zondag 06/03/2011
IMG_3201 by Eric  Baert, on Flickr
hle 2335 @ Aarschot Zondag 06 Maart 2011
Was deze trein, dit was waarschijnlijk een P-trein, die klaarstond om maandagochtend vroeg te vertrekken ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

Citaat van: rixke rail op 30 september 2024, 10:36:00 AMWas deze trein, dit was waarschijnlijk een P-trein, die klaarstond om maandagochtend vroeg te vertrekken ...
Modelspoorse groeten,
Eric

Ik dacht van wel. Die stonden hier ieder weekend afgesteld, ik ben toen ook regelmatig eens gaan kijken. Vooral voor de reeks 22/23/25 die ervoor hing.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

XYvesX

Ik ben niet 100% overtuigd van de Olaerts M4 rijtuigen. Weet er iemand of LS Models überhaupt nog met de M4 gaat uitkomen in de toekomst?

doomslu

Niemand weet wat L.S.Models nog gaat uitbrengen.

Als ik mag gokken wat betreft de M4 rijtuigen is de kans 0,0001 %.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

factageklerk

Citaat van: rixke rail op 30 september 2024, 10:36:00 AM
Citaat van: stefanic op 19 september 2024, 18:08:41 PMEn een (gesleepte) trein heeft normaal gezien ook maar één bagageafdeling, dus een set met daarin twee rijtuigen met bagagecompartiment lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk...

... of toch niet ?
IMG_3202 by Eric  Baert, on Flickr
M4 AD + BD @ Aarschot Zondag 06/03/2011
IMG_3201 by Eric  Baert, on Flickr
hle 2335 @ Aarschot Zondag 06 Maart 2011
Was deze trein, dit was waarschijnlijk een P-trein, die klaarstond om maandagochtend vroeg te vertrekken ...
Modelspoorse groeten,
Eric

Dit was idd de vroege piekuurtrein Aarschot Antwerpen Noorderdokken. S'avonds keerde deze ook terug als piekuurtrein naar Aarschot.vertrok altijd rond 5 u